Финансиране на дейностите по опазване на околната среда
Общи разходи за опазване и възстановяване на околната среда
Ключов въпрос Какво е изразходваното количество финансов ресурс за опазване на околната среда в страната? |
---|
Ключово послание
През 2011 г. разходите за опазване и възстановяване на околната среда на национално ниво се оценяват на 1 438, 2 млн. лв., като относителният им дял от брутния вътрешен продукт (БВП) е 1,9%. Отчита се увеличение на разходите, спрямо 2010 г. с 11,4% и спрямо 2009 г. с около 10,9%.
Дефиниция на индикатора
На национално ниво разходите обхващат всички средства на фирми, общински администрации, научни институти, министерства и други организации, свързани с придобиване на дълготрайни материални и нематериални активи с екологично предназначение, поддържане и експлоатация на дълготрайните материални активи с екологично предназначение и извършване на мероприятия за опазване и възстановяване на околната среда.
Оценка на индикатора
През 2011 г. разходите за опазване и възстановяване на околната среда на национално ниво се оценяват на 1 438, 2 млн. лв., като относителният им дял от БВП е 1,9%. Отчита се увеличение на разходите, спрямо 2010 г. с 11,4% и спрямо 2009 г. с около 10,9%.
Тенденциите в общите разходи за опазване на околната среда в периода 2004 - 2011 г. са показани на фиг.1
Фиг.1. Динамика на изразходваните средства за опазване и възстановяване на околната среда по основни направления на национално ниво (млн. лв.) и спрямо БВП на страната за съответната година, (%)
Източник: НСИ
По данни на Евростат за 2011 г., публичните разходи за опазване на околната среда в България представляват 0,6% от БВП (по паритет на покупателната способност). По този показател страната се доближава до средното равнище за ЕС-27 – 0,66% и изпреварва държави като Полша (0,53%), Чехия (0,51%), Швеция (0,34%) и Словакия (0,31%).
Разходите за придобиване на дълготрайни материални и нематериални активи възлизат на 511,8 млн. лв. и относителният им дял в общите разходи е 35,6%.
За поддържане и експлоатация на дълготрайните материални активи с екологично предназначение и извършване на мероприятия за опазване и възстановяване на околната среда са усвоени средства на стойност 926,4 млн. лв.
В структурата на разходите с екологично предназначение по компоненти и фактори на околната среда, най-голям е делът на усвоените средства за управление на отпадъците – 52,1 %, следван от тези за отвеждане и пречистване на отпадъчните води – 21,5 % и за опазване чистотата на въздуха – 16,5 %. Размерът на изразходваните средства за управление на отпадъците и за отпадъчните води през 2011 г. е най-голям за периода 2005 – 2011 г. Спрямо 2010 г. делът на разходите за управление на отпадъците бележи намаление с 1 пункт, делът на разходите за отпадъчните води се увеличава с над 2 пункта, а делът на разходите за опазване чистотата на въздуха се увеличава с 5 пункта.
По-подробно структурата на разходите за опазване и възстановяване на околната среда по основни направления на национално ниво за периода 2005 – 2011 г. е представена на фиг.2
Фиг.2. Структура на разходите за опазване на околната среда по основни направления за периода 2005 – 2011 г., %
Източник: НСИ
Основните източници на средства за финансиране на разходите за придобиване на дълготрайни материални и нематериални активи с екологично предназначение през 2011 г. са собствени средства на икономическите субекти – 244,98 млн. лв., следвани от безвъзмездни помощи от чуждестранни източници – 129,3 млн. лв., в т.ч. 30,1 млн. лв. от Оперативна програма „Околна среда 2007-2013 г.” (ОПОС), държавен бюджет – 41,1 млн. лв., в т.ч. 26,3 млн. лв. целеви субсидии, заемни средства от национални източници – 37,6 млн. лв., средства на общините – 27,8 млн. лв., Предприятие за управление на дейностите по опазване на околната среда (ПУДООС) – 26,6 млн. лв. и други.
Изграждането на селищни пречиствателни станции за отпадъчни води се финансира основно от безвъзмездни помощи от чуждестранни източници – 58,26 млн. лв., в т.ч. от ОПОС – 6,97 млн. лв., целеви държавни субсидии – 6,02 млн. лв., заемни средства от национални източници – 5,1 млн. лв., средства на общините – 3,9 млн. лв., заемни средства от чуждестранни източници – 3,1 млн. лв., ПУДООС – 2,4 млн. лв. и други.
Специализираните съоръжения за третиране на отпадъците се финансират основно от собствени средства на икономическите субекти – 78,6 млн. лв., заемни средства от национални източници – 31,0 млн. лв., държавен бюджет – 28,2 млн. лв., в т.ч. целеви субсидии – 18,7 млн. лв., безвъзмездни помощи от чуждестранни източници – 14,3 млн. лв., средства на общините – 8,2 млн. лв., ПУДООС – 4 млн. лв. и други.
Финансирането на съоръжения за очистване на замърсители на атмосферния въздух се осигурява със собствени средства на предприятията – 131,7 млн. лв. и в значително по-малка степен от безвъзмездни помощи от чуждестранни източници – 12,5 млн. лв.
Консолидирани разходи за опазване на околната среда
Ключов въпрос Какви са финансовите ресурси, управлявани и изразходвани по програми на Министерството на околната среда и водите през 2011 година? |
Ключови послания
Консолидираните разходи, обхванати в бюджета на МОСВ през 2011 г. по програми в областта на околната среда са в размер на 426, 592 млн. лв., които са с около 130, 492 млн. лв. по-малко от 2010 година.
Изпълнението на разходната част на бюджета на МОСВ спрямо уточнения план през 2011 г. е 96%.
Дефиниция на индикатора
Консолидираните разходи за опазване на околната среда включват всички средства, изразходвани, трансферирани или координирани от държавния бюджет, независимо от източника на финансиране, но само в частта на разходите, които управлява Министерството на околната среда и водите.
Основните национални и международни източници за финансиране на екологични проекти са: Републиканският бюджет, ПУДООС, Националният доверителен екофонд, фондове на ЕС, както и други международни организации и финансови институции.
Оценка на индикатора
Със Закона за държавния бюджет на Република България за 2011 г. са утвърдени разходи в размер на 45, 309 млн. лв. След извършване на корекции по бюджета на основание чл.34, ал.1 и 2, чл.34, ал.5 и чл. 35, ал. 5 от ЗУДБ и на основание параграф 45, ал. 1 от ЗДБРБ за 2011 г., уточненият план на разходите на ведомството към 31.12.2011 г. е в размер на 57 168 933 лв.
За дейности, финансирани със средства от бюджета, МОСВ е изразходвало през 2011 г. средства в размер на 54 816 812 лв. Изпълнението на разходната част на бюджета спрямо уточнения план през 2011 г. е 96%.
През 2011 г. по програми в областта на околната среда са изразходвани средства в размер на 426,592 млн. лв., които са с около 130,492 млн. лв. по-малко от 2010 година.
Разпределението на консолидираните разходи, обхванати в програмния и ориентиран към резултатите бюджет на МОСВ за периода 01.01.2011-31.12.2011 г. по политики/програми са представени на фиг .3
Фиг.3. Разпределение на консолидираните разходи за 2011 г. по бюджетните програми в рамките на изпълняваните политики
Източник: Отчет на МОСВ за степента на изпълнение на провежданите политики и разходите за тяхното изпълнение за 2011 г.
Генерирани приходи
Ключов въпрос Постигнати ли са стойностите на планираните в ЗУДБ за 2011 г. приходи на Министерството на околната среда и водите ? |
Ключови послания
Нетното изпълнение на приходите към 31.12.2011 г. е в размер на 1 860 267 лв., или 15,10% от уточнения план, което се дължи на отчетените в §§36-18 „Коректив за внесени в централния бюджет от НАП приходи на министерство и ведомства” в размер на 7 873 629 лв., отразени със знак (-) в отчета за касово изпълнение на бюджета.
Изпълнението на приходите от глоби и санкции е намалено. Една от причините е нарастващият брой на предприятията, които напълно спазват изискванията на екологичното законодателство.
Реализираните приходи по бюджета на МОСВ за отчетния период са формирани от приходи от калкулации за разходи по контрола и извършени лабораторни анализи, приходи от такси ПМС №136/13.05.2011 г. – тарифа за таксите, които се събират в системата на МОСВ, приходи от глоби, санкции и наказателни лихви, приходи от почивни бази, други неданъчни приходи и приходи от концесии.
В таблицата са представени стойностите на планираните за 2011 г. и отчетени приходи по източници.
Табл. 1. Планирани и отчетени приходи през 2011 г., хиляди лева
ПРИХОДИ за периода |
Закон |
Уточнен план |
Отчет |
Общо приходи: |
11 348 |
12 320 |
1 860 |
Данъчни приходи |
3 048 |
3 048 |
2 798 |
Неданъчни приходи |
8 300 |
9 272 |
-938 |
Приходи и доходи от собственост |
1 965 |
1 965 |
1 265 |
Държавни такси |
5 216 |
4 266 |
3 242 |
Глоби, санкции и наказателни лихви |
1 119 |
1 069 |
937 |
Други |
0 |
50 |
-8 299 |
Приходи от концесии |
3 048 |
3 048 |
2 798 |
Помощи, дарения и други безвъзмездно получени суми |
0 |
1 922 |
1 917 |
Източник: Отчет на МОСВ за степента на изпълнение на провежданите политики и разходите за тяхното изпълнение за 2011 г.
С най-голям относителен дял от приходите е делът на приходите от държавни такси – 3 241 555 лв., които представляват 32% от общите приходи и 76% спрямо планираните. Тези приходи са основно за:
- издаване на решение относно необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС )
- издаване на решение по ОВОС
- издаване, актуализиране или преразглеждане на комплексни разрешителни
- издаване, преразглеждане и/или промяна на разрешително по чл. 104 от закона за опазване на околната среда (ЗООС)
- издаване на разрешения по водите
- ползване на данни от специализираните карти и регистри съгласно чл. 180, ал. 2 от Закона за водите (ЗВ)
- издаване, изменение или продължение на разрешения по отпадъците
- издаване на регистрационен документ по чл. 12, ал.4 от Закона за управление на отпадъците (ЗУО)
- издаване на удостоверение по чл. 54, ал. 4, т.3 от (ЗУО)
- съгласуване или утвърждаване на програма за управление на дейностите по отпадъците
- за издаване на разрешения по биоразнообразие.
Приходите, отчетени по „Приходи и доходи от собственост” в размер на 1 264 566 лв. са 12% от общите приходи и 64 % спрямо планираните и представляват приходи от извършени лабораторни анализи и измервания на качеството на компонентите на околната среда от акредитираните за тази дейност лаборатории към Изпълнителната агенция по околна среда
Отчетените приходи от концесии са в размер на 2 797 668 лв. или 27% от общите приходи и представляват 92 % спрямо планираните.
Изпълнението на приходите от глоби и санкции е намалено. Една от причините е все повече нарастващия брой на предприятията, които напълно спазват изискванията на екологичното законодателство. По-голямата част от наложените глоби и санкции на физически и юридически лица не се заплащат в доброволния срок за изпълнение и се предават на Националната агенция по приходите (НАП) за принудително събиране.
Санкции
В съответствие с цялостната политика, която Министерство на околната среда и водите провежда по отношение контрола върху състоянието на компонентите на околната среда и факторите влияещи върху тях, през 2011 г. за увреждане или замърсяване на околната среда над пределно допустимите норми и/или при неспазване на определените емисионни норми и ограничения, на стопанските субекти са наложени 351 бр. санкции (текущи и еднократни), на обща стойност 790 844 лв., разпределени както следва:
-
За замърсяване на водните обекти – 228 бр., на стойност 364 920 лв.
-
За замърсяване на атмосферния въздух – 116 бр., на стойност 257 032 лв.
-
За замърсяване на земната повърхност и почвите – 7 бр., на стойност 168 892 лв.
През 2011 г. постъпленията от санкциите (от всички наложени през 2011 г. и от всички действащи от предходни години) възлизат на 1 608 195 лв., от които 1 286 556 лв. са преведени на 140 общини. Съгласно Закона за опазване на околната среда, 80 % от преведените от стопанските субекти суми по тези санкции постъпват в общинските бюджети на териториите, на които се намират съответните санкционирани обекти-замърсители с цел средствата да се изразходват за екологични проекти и дейности по приоритети, определени в общинските програми за околна среда.
Глоби
За неспазване на разпоредбите на Закона за опазване на околната среда (ЗООС) и други секторни закони са въведени административнонаказателни разпоредби, които се прилагат спрямо стопански субекти и физически лица. За констатирани нарушения на екологичното законодателство са издадени 992 бр. наказателни постановления, на обща стойност 2 290 024 лв., разпределени както следва:
-
воден сектор (Закон за водите, ЗООС) – 136 бр., на стойност 317 050 лв.;
-
въздух (Закон за чистотата на атмосферния въздух, ЗООС)– 99 бр., на стойност 234 117 лв.;
-
отпадъци (Закон за управление на отпадъците, Закон за административните нарушения и наказания, ЗООС) – 436 бр., на обща стойност 1 042 937 лв.;
-
биоразнообразие (Закон за лечебните растения, Закон за биологичното разнообразие, Закон за защитените територии, ЗООС) – 189 бр., на обща стойност 84 020 лв.
-
други (Закон за защита от вредното въздействие на химичните вещества и препарати, Закон за административните нарушения и наказания, ЗООС и други закони, по които са вменени компетенции на контролните органи на МОСВ) – 132 бр., на обща стойност 611 900 лв.
Фиг.4. Наложени санкции и издадени наказателни постановления и глоби на стопанските субекти за нарушаване на екологичното законодателство от регионалните структури на МОСВ за периода 2003 – 2011 г., хиляди лева
Източник: МОСВ