ExEA MoEW EEA

Национален доклад за състоянието и опазването на околната среда в РБългария

Лични средства

Превантивни инструменти за интегриране на целите за опазване на околната среда в инвестиционни проекти и действащи инсталации комплексно предотвратяване и контрол на замърсяването

Ключов въпрос

Каква е степента на изпълнение на условията в издадените комплексни разрешителни по чл. 117 от Закона за опазване на околната среда (ЗООС)?

Ключово послание

 state-good.jpg През 2013 г. са извършени 265 проверки на 250 обекта с комплексно разрешително. Резултатите от контрола, осъществяван от РИОСВ, показват, че за констатираните неизпълнения на условията в издадените комплексни разрешителни са издадени 22 броя наказателни постановления на обща стойност 344 000 лв. В резултат на осъществения контрол от РИОСВ броят на издадените наказателни постановления е намалял спрямо 2012 г. и от страна на операторите са предприети коригиращи действия по отношение на намаляването на неблагоприятното въздействие върху околната среда от дейността на инсталациите с комплексни разрешителни.
 

Дефиниция на индикатора

Брой оператори, които не спазват издадено комплексно разрешително, спрямо броя на проверените през годината операторите с издадени комплексни разрешителни.

 

Оценка на индикатора

В съответствие със ЗООС, издаването на комплексни разрешителни е задължително за изграждането и експлоатацията на нови и експлоатацията на действащи промишлени инсталации и съоръжения в обхвата на Приложение 4 на закона (съответстващо по обхват на Анекс I на Директивата за индустриалните емисии). При условията в издадените разрешителни операторите прилагат система за управление на околната среда, включваща организационни, управленски и технически мерки, чрез които се гарантира съответствието с най-добри налични техники (НДНТ) по отношение на консумацията на вода, енергия и суровини; количеството и вида на вредните вещества, изпускани в атмосферния въздух и чрез отпадъчните води; количеството и вида на образуваните при производствената дейност отпадъци, както и предприемането на мерки за отстраняване на установените несъответствия.

Резултатите от изпълнението на разрешителните, включително данни от проведения собствен мониторинг, се докладват ежегодно от операторите и се предоставят за достъп на обществеността.

Степента на спазване на издадените комплексни разрешителни се измерва чрез резултатите от контрола, провеждан от РИОСВ, и показва нивото на защита на околната среда. Целевата стойност за 2013 г. е 0%, т.е. не са констатирани несъответствия. При проверените 250 обекта са издадени 22 наказателни постановления, т.е резултатът от изпълнението е 8.8%. За сравнение през 2012г. са издадени 35 броя наказателни постановления на 294 проверени обекта, т.е. изпълнението е било 11.9%.  

Ключов въпрос

Каква е степента на ефективност на органите на изпълнителната власт при издаване на комплексни разрешителни в съответствие със ЗООС?

Ключово послание

state-moderate.jpg За 55, 32 % от комплексните разрешителни (КР) е постигнат резултат за спазване на нормативния срок за издаване, като заложената целева стойност по показателя за 2013 г. е 100%. 
state-moderate.jpg 1 отменен акт спрямо 3 броя обжалвани акта. 

 

Дефиниция на индикаторите 

Съотношение между броя на издадените решения по КПКЗ (решения за издаване/неиздаване) и броя на внесени заявления от операторите.
Съотношение между броя на отменените актове по КПКЗ (решения за издаване/неиздаване, изменение, актуализация) и броя на обжалваните.
 

Оценка на индикаторите

През 2013 г. в нормативно определения срок са издадени 26 броя решения по комплексни разрешителни спрямо общо 47 броя заявления, срокът за приключване на процедурите по които е изтичал през годината. През 2013 г. са издадени общо 110 броя решения по комплексни разрешителни (за издаване, неиздаване, прекратяване, актуализиране, отмяна, изменение и поправка). Отчетено е увеличение на процентното изпълнение на целите в сравнение с предходната година при издаването (55,32% за 2013г. спрямо 40% за 2012г.), актуализирането (61,90% за 2013 г. спрямо 38,9% за 2012г.) и отмяната (100% за 2013г. спрямо 80% за 2012г.) на КР.

Период на данните: 2013 г.

Източник на данни: „Политики на околната среда” на МОСВ; дирекция „Разрешителни режими” на ИАОС 

 

Ключов въпрос

Извършено ли е изискващото се докладване по Европейския регистър за изпускането и преноса на замърсители?

Ключово послание

state-good.jpg Докладването, съгласно изискванията на Регламент № 166/2006 за създаването на Европейски регистър за изпускането и преноса на замърсители, е извършено в определения в регламента срок

Дефиниция на индикатора

Извършено докладване до Европейската комисия на данни за изпускането и преноса на замърсители в срок до 15 месеца след края на годината на докладване. 

Оценка на индикатора

С Регламент № 166/2006 се въвежда комплексен регистър за изпускането и преноса на замърсители на общностно равнище под формата на публично достъпна електронна база данни. Целта му е да се осигури прилагането на Протокола за регистрите за изпускането и преноса на замърсители, да се улесни участието на обществеността във вземането на решения за околната среда и да се насърчи предотвратяването и намаляването на замърсяванията в околната среда.

Дейностите и замърсителите, за които се изисква докладване (и техните пределни норми за капацитет и количество) са посочени съответно в приложение I и приложение IІ към Регламента.

Първото докладване по Регламент № 166/2006 на Европейско ниво бе извършено през 2009г. и съдържаше данни за 2007г. Данните за 2013г. се докладват до края на месец март 2015г.

През 2013г. по дейностите, съгласно Приложение І към Регламента, са представени общо 255 доклада, както е посочено в таблица 1. За сравнение в таблицата са представени и данните от докладването през 2012г., когато общият брой доклади по дейности е бил 243. Необходимо е да се уточни, че на една площадка от един оператор може да се извършва повече от една дейност по Приложение І към Регламента. От данните в таблица 1 е видно, че разликата в броя доклади за двете години е под 5%. Предвид това, че докладване се изисква в случай, че са надвишени праговете по капацитет на дейността и количество на замърсителите за дадената година, може да се направи извод, че общият брой доклади по дейности се запазва относително постоянен. 

Табл.1 Брой докладвали по Европейския регистър за изпускането и преноса на замърсители оператори на инсталации

Дейност по Приложение І към Регламент № 166/2006

2012г.

2013г.

  1. Енергийно производство

33

36

  1. Производство и обработване на метали

25

29

  1. Производство на продукти от минерални суровини

26

30

  1. Химическа промишленост

19

17

  1. Управление на отпадъците и отпадъчните води

50

50

  1. Производство и преработка на хартия и дърво

10

8

  1. Интензивно животновъдство и аквакултури

69

71

  1. Животински и растителни продукти от сектор хранителни продукти и напитки

4

6

  1. Други дейности

7

8

Общо

243

255

Референции към нормативни и стратегически документи:

Регламент № 166/2006 за създаването на Европейски регистър за изпускането и преноса на замърсители; Закон за опазване на околната среда

Източник на информация:
Дирекция „Разрешителни режими”, ИАОС

 

ОЦЕНКА НАВЪЗДЕЙСТВИЕТО ВЪРХУ ОКОЛНАТА СРЕДА И ЕКОЛОГИЧНА ОЦЕНКА

Оценката на въздействието върху околната среда (ОВОС) е превантивният инструмент за идентифициране на евентуалните въздействия върху околната среда и човешкото здраве от строителството и експлоатацията на инвестиционните предложения във всички отрасли на икономиката и развитието на инфраструктурата, на ранния етап от тяхното проучване и разработване, преди да е взето решение за реализацията им на конкретно място при съответната технология, начин на строителство и др. Резултатите от ОВОС трябва да бъдат взети предвид при проектирането, изграждането и експлоатацията на инвестиционните предложения, като решението по ОВОС е задължително условие за последващото одобряване/разрешаване на инвестиционното предложение по реда на специален закон и е неразделна част от акта за одобряването му.

Екологичната оценка (ЕО) на планове и програми е превантивен инструмент за оценяване на евентуалните значителни въздействия върху околната среда в резултат от прилагането на планове и програми от интернационално, национално, регионално и местно равнище. Оценката се извършва едновременно с разработването им, т.е. подходът е към интегриране на процесите. Извършването на ЕО се съвместява изцяло с регламентираните национални процедури за изготвяне и одобряване на планове/програми, като органите, отговорни за одобряването им, трябва да се съобразят със становището/решението по ЕО
 

Ключов въпрос

Подобрява ли се ефективността на прилагането на законодателството по ОВОС и ЕО?

Ключово послание

state-good.jpg През 2013 г. е запазена тенденцията за нарастване на общия брой на издадените решения и становища по ОВОС и ЕО в сравнение с предишните години, макар че се наблюдава намаляване на задължителните процедури по ОВОС и ЕО. Само 2 процедури по задължителна ОВОС за инвестиционни предложения са приключили с решения за неодобряване.

Дефиниция на индикатора

Брой издадени решения по ОВОС/решения по преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС/становища по ЕО/ решения за преценяване на необходимостта от извършване на ЕО и решения за прекратяване на процедури по ОВОС и ЕО. 

Оценка на индикатора

Общо в областта на прилагане на законодателството по ОВОС и ЕО в системата на МОСВ са издадени 2416 бр. решения по ОВОС, становища по екологична оценка, решения за преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС и ЕО и решения за прекратяване на процедури по ОВОС и ЕО: 59 решения по ОВОС; 1628 решения за преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС; 14 становища по екологична оценка, 313 решения за преценяване на необходимостта от извършване на ЕО и 399 решения за прекратяване на процедури по ОВОС и ЕО.

Решенията и становищата за одобряване/съгласуване на инвестиционни предложения, планове и програми, за които е преценено, че няма риск за човешкото здраве и околната среда, са 1956 (57 бр. решения по ОВОС за одобряване на инвестиционни предложения, 1575 бр. решения за преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС с характер „да не се извършва ОВОС”, 14 бр. становища по ЕО за съгласуване на планове и програми и 307 бр. решения за преценяване на необходимостта от извършване на ЕО с характер „да не се извършва ЕО”.

Две процедури по задължителна ОВОС за инвестиционни предложения са приключили с решения за неодобряване.

В резултат на проведена процедура по преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС или ЕО компетентният орган по околна среда е преценил, че се изисква провеждането на задължителна процедура по ОВОС или ЕО за 59 (53 инвестиционни предложения и 6 планове/програми).

Прекратени са 399 процедури по реда на глава VІ от ЗООС (ОВОС и ЕО) поради недопустимост съгласно екологичното законодателство спрямо Плановете за управление на речните басейни, режимите на опазване на защитени зони, защитени територии или Плановете за управление на Национални паркове, или непредставяне в срок на изисканата от възложителя информация.

Запазена е тенденцията за нарастване на общия брой на издадените решения и становища по ОВОС и ЕО в сравнение с предишните години, макар че се наблюдава намаляване на задължителните процедури по ОВОС и ЕО.

Значително е нараснал броят на прекратените процедури за инвестиционни предложения/планове и програми.

Период на данните: 2013 г.
Източник на данни: дирекция „Превантивна дейност
 

Ключов въпрос

Каква е степента на изпълнение на поставените условия и мерки в актовете, издадени по реда на глава VІ от ЗООС - ОВОС и ЕО

Ключово послание

state-good.jpg През 2013 г. при 98,23 % от проверките е констатирано изпълнение на поставените условия и мерки. 

Дефиниция на индикатора

Брой административни актове/възложители, които не са изпълнили условията в издадени актове по реда на глава VІ от ЗООС (ОВОС и ЕО), спрямо броя на проверените през годината административни актове/възложители. 

Оценка на индикатора     

Компетентният орган по околна среда постановява условия и мерки в издаваните актове по реда на глава VІ от ЗООС (ОВОС и ЕО), които са задължителни за възложителя. Изпълнението на условията и мерките гарантира предотвратяване, намаляване и при необходимост прекратяване на вредни въздействия върху околната среда от реализацията на инвестиционните предложения/планове/програми.

През 2013 г. са извършени 510 проверки на административни актове/възложители. При 98,23 % от тях е констатирано изпълнение на поставените условия и мерки. Контролният орган (РИОСВ) е дал 58 предписания за отстраняване на установените несъответствия, от които са изпълнени 50, а 8 не са изпълнени.

Съставени са 8 акта за административни нарушения и са издадени 3 наказателни постановления. 

СХЕМИ ЗА ПОДОБРЯВАНЕ НА РЕЗУЛТАТИТЕ В ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА

Ключов въпрос

Какви са тенденциите през 2013 г. в поемане на доброволни ангажименти от организациите по отношение на опазването на околната среда?

Ключово послание

state-good.jpg Интересът на бизнеса към доброволните ангажименти се повишава. 

Дефиниране на индикатора

Брой на подадените заявления за регистрация съгласно Схемата за управление по околна среда и одит – EMAS.;
Брой на регистрирани/подновени регистрации съгласно EMAS;
Брой на подадени молби за присъждане на знака за екомаркировка;
Брой на сключени договори за ползване на знака за екомаркировка
 

Оценка на индикатора

Още две организации са регистрирани по Схемата за управление по околна среда и одит (EMAS), с което общият брой на организациите в България е 5. Регистрираните организации са с дейност в областта на администрацията, автомобилния сектор и събиране, транспортиране и третиране на отпадъци.

Първите български продукти с екомаркировката на ЕС са вече факт. През 2013 г. две дружества, производители на тишу хартия, получиха правото да ползват екомаркировката на ЕС за общо 9 свои продукта.

Период на данните: 2013 г.
Източник на данни: дирекция „Превантивна дейност”, МОСВ
 

ЕКОЛОГИЧНА ОТГОВОРНОСТ

Екологичната отговорност e свързана с отстраняване на нанесените екологични щети, настъпили от минали действия или бездействия, при приватизация и предотвратяване и отстраняване на непосредствена заплаха за екологични щети/ причинени екологични щети, на принципа “замърсителят плаща”.

Ключов въпрос

Каква е тенденцията през 2013 г. за прилагане на превантивни/оздравителни мерки при възникване на непосредствена заплаха или щета върху околната среда?

Ключово послание

state-good.jpg Издадени са две заповеди за превантивни мерки по реда на Закона за отговорността за предотвратяване и отстраняване на екологични щети (ЗОПОЕЩ), съответно: от директора на РИОСВ Варна и от министъра на околната среда и водите.

state-moderate.jpg Отменени са две заповеди за отстраняване на непосредствена заплаха от възникване на екологични щети, издадени по реда на ЗОПОЕЩ, съответно: от директора на РИОСВ – Благоевград и от директора на РИОСВ – Варна.

Дефиниране на индикатора

Брой издадени заповеди за прилагане на превантивни/оздравителни мерки спрямо броя подадени искания от оператори/заявления от заинтересувани лица за предприемане на действия от компетентния орган.

Брой отменени заповеди за прилагане на превантивни/ оздравителни мерки спрямо броя на обжалваните. 

Оценка на индикатора

Определянето на превантивни и оздравителни мерки при възникване на непосредствена заплаха или щета върху околната среда  се извършва от РИОСВ, БД, ДНП, а в случаите, когато щетата/заплахата от щета е на територията на повече от една РИОСВ, БД, ДНП и когато е засегнат повече от един природен ресурс – от МОСВ.

Предвид случай на непосредствена заплаха от екологични щети, констатирана на територията на РИОСВ – Благоевград, в предишния отчетен период са издадени две заповеди за отстраняване на непосредствена заплаха от екологични щети. Поради неизпълнение на 1 бр. заповед от оператор с дейност на територията на РИОСВ - Благоевград, министърът на околната среда и водите определи със заповед областния управител на Благоевград за изпълнение на превантивни мерки, на основание на ЗОПОЕЩ. По данни на РИОСВ – Благоевград част от превантивните мерки са изпълнени.

 През отчетния период бе констатиран случай на непосредствена заплаха от екологични щети на територията на РИОСВ – Варна, респ. възникна необходимост от издаване на заповед от директора на РИОСВ – Варна за прилагане на превантивни мерки. Поради неизпълнение на заповедта от оператора с дейност на територията на РИОСВ – Варна, министърът на околната среда и водите определи със заповед областния управител на Областна администрация – Варна за изпълнение на превантивни мерки, по реда на ЗОПОЕЩ. Изпълнението на горепосочената заповед продължава и през следващия отчетен период.

С Решение на Административен съд–Благоевград /04.02.2013г./ е отменена Заповед №296/17.09.2012 г. на директора на РИОСВ – Благоевград, за отстраняване на непосредствена заплаха от възникване на екологични щети, издадена по реда на ЗОПОЕЩ. Актът е обжалван през предишния отчетен период. Компетентният орган не е обжалвал решението на съда на по-висока инстанция.

С Решение на Варненския административен съд /17.06.2013 г./ е отменена Заповед №53/15.03.2013 г. на директора на РИОСВ – Варна за изпълнение на превантивни мерки, издадена на основание на ЗОПОЕЩ. Компетентният орган обжалва решението на съда на по-висока инстанция. Произнасянето на ВАС, гр. София с Решение по образуваното административно дело по касационна жалба на директора на РИОСВ – Варна е в следващия отчетен период.

Източник на данни: Дирекция „Превантивна дейност”, МОСВ

Ключов въпрос

Каква е степента на изпълнение на програмите за отстраняване на нанесените щети върху околната среда, настъпили от минали действия или бездействия, при приватизация?

Ключово послание

state-good.jpg 100% е постигнатият резултат по отношение на броя на приетите обекти по програми за отстраняване на минали екологични щети спрямо планираните за годината.

state-good.jpg През отчетния период е извършен контрол по всички внесени в МОСВ 139 бр. искания за плащане по 6 програми за отстраняване на минали екологични щети, съобразно Правилата за контрол по изпълнение на задълженията на страните при изпълнение на Програми за отстраняване на минали екологични щети. 

Дефиниране на индикатора

Брой изпълнени обекти по програми за отстраняване на минали екологични щети спрямо планираните за годината.

Контрол по внесени искания за плащания за изпълнени дейности по програми за отстраняване на минали екологични щети. 

Оценка на индикатора 

През 2013 г. са проведени две Държавни приемателни комисии (ДПК). По Програма за отстраняване на минали екологични щети на „ОЦК” АД е проведена ДПК. По програмата за отстраняване на миналите екологични щети на „ОЦК” АД е довършено изграждането на дренажи около временни депа на дружеството за улавяне на замърсени повърхностни и подземни води и предотвратяване на заустването им в яз. „Студен кладенец“.

По Програма за отстраняване на минали екологични щети на „Лукойл Нефтохим Бургас” АД е проведена също ДПК. По програмата за отстраняване на миналите екологични щети на „Лукойл Нефтохим Бургас” АД е изградена инсталация за изземване и третиране на нефтени утайки от лагуните на пристанищен терминал „Росенец“ преди последващата им рекултивация.

През 2013 г., по програми за отстраняване на минали екологични щети са процедирани искания за плащане в размер на 4081848,65 лв., както следва:

  • По програмата на „Лукойл Нефтохим Бургас” АД, гр. Бургас са процедирани 54 бр. искания за плащане на обща стойност 2235404,54 лв.;
  • По програмата на „Горубсо Мадан” АД, гр. Мадан са процедирани 74 бр. искания за плащане на обща стойност 1479561,26 лв.;
  • По програмата на “Горубсо Лъки” АД, гр. Лъки са процедирани 2 бр. искания за плащане на обща стойност 221145,43 лв.;
  • По програмата на „ОЦК” АД, гр. Кърджали са процедирани 2 бр. искания за плащане на обща стойност 5015,76 лв.;
  • По програмата на „Мина Балкан 2000” АД, гр. Твърдица е процедиран 1 бр. искане за плащане на стойност 102228,06 лв.;
  • По програмата на „Пирел” АД, гр. Гоце Делчев са процедирани 6 бр. искания за плащане на обща стойност 42336,00 лв.

Част от внесените искания за плащане са върнати за корекция от Министерството на финансите (МФ), други са платени през следващ отчетен период. Разходвани са средства в размер на 4079598,66 лв. Средствата са изплатени по компетентност от МФ, на основание подписаните договори за изпълнение на програмите, по които държавата е представлявана от министъра на финансите, министъра на околната среда и водите и изпълнителния директор на Агенцията за приватизационен и следприватизационен контрол.

През 2013 г. стартира работа за обявяване на обществена поръчка по Закона за обществените поръчки (ЗОП) за довършване на програмите за минали щети на „Агрополихим” АД и „Геосол” АД, съобразно Споразумение между министъра на околната среда и водите и министъра на финансите за провеждане на процедури по ЗОП за възлагане на обществени поръчки за случаите по чл. 10, ал. 4 на Наредбата за условията и реда за определяне на отговорността на държавата и за отстраняване на нанесените щети върху околната среда, настъпили от минали действия или бездействия, при приватизация.

Извършени са от МОСВ, РИОСВ и БД проверки на място, засилен е контролът на изпълнението на обекти от програми за отстраняване на екологичните щети до момента на приватизация. 

Референции към нормативни и стратегически документи

През 2013 г. са приети на Колегиум на МОСВ промени в Закона за отговорността за предотвратяване и отстраняване на екологични щети (ЗОПОЕЩ), обн., ДВ, бр. 43/2008 г., посл. изм., бр. 53/2012 г. Предложените промени в закона са в изпълнение на поети ангажименти пред Европейската комисия за привеждане в пълно съответствие на транспонирането в националното законодателство с Директива 2004/35/ЕО относно екологичната отговорност по отношение на предотвратяване и отстраняване на екологични щети. 

Източник на данни: дирекция „Превантивна дейност”, МОСВ 

ПРЕДОТВРАТЯВАНЕ НА РИСКА ОТ ГОЛЕМИ АВАРИИ

Ключов въпрос

Каква е степента на изпълнение на мерките за предотвратяване на риска от големи аварии в разрешителните по чл. 104, ал. 1 от ЗООС?

Ключово послание

state-good.jpg В 99,1 % от проверените предприятия, които работят с издадено разрешително по чл. 104, ал. 1 от ЗООС са въведени и се прилагат адекватни мерки за контрол на рисковете от големи аварии и само в 0,9 % от случаите са установени несъответствия, които не са отстранени в определения срок. В сравнение с предходната година (при 1.5% за 2012 г.) е налице намаляване броя на установените несъответствия.

state-good.jpg През 2013 г. не са регистрирани големи аварии с опасни вещества на територията на страната. Всички предприятия или съоръжения, подлежащи на издаване на разрешително по чл.104, ал.1 от ЗООС, работят с издадено разрешително. 

Дефиниране на индикатора

Брой на проверките, при които са констатирани несъответствия спрямо броя на извършените проверки по условията в издадените разрешителни по чл. 104, ал.1 от ЗООС.

Индикаторът измерва степента на несъответствие на тези предприятия с изискванията на глава седма, раздел I на ЗООС и показва нивото на защита на околната среда и човешкото здраве. Целевата стойност на индикатора е  0 %, постигнатият резултат за 2013 г. е 0.9%.  

Оценка на индикатора

На територията на страната към 31 декември 2013 г. има 76 предприятия и съоръжения с висок рисков потенциал (при 82 броя за 2012 г.) с издадени разрешителни, в които се извършват дейности с опасни вещества в обхвата на приложение № 3 на ЗООС, над праговите количества за класифициране на предприятието или съоръжението като рисково по отношение на възникването на голяма авария. Предприятията с нисък рисков потенциал през отчетния период са 99 (при 94 за 2012 г.). Съгласно приетия през 2012 г. ЗИД на ЗООС (обн. ДВ бр.32/24.04.2012 г., в сила от 01.01.2013 г.), предприятията с нисък рисков потенциал са изключени от обхвата на чл.104, ал.1 от ЗООС и не подлежат на разрешителен режим. Новите изисквания за операторите на предприятия с нисък рисков потенциал предвиждат разработването и прилагането на Политика за предотвратяване на големи аварии, която трябва да гарантира високо ниво на защита на живота и здравето на човека и околната среда чрез планиране, разработване и прилагане на подходящи средства, структури и системи за управление. Във връзка с отпадане на разрешителния режим от 01.01.2013 г. за предприятия с нисък рисков потенциал е издадена Заповед РД-521/28.06.2013 г. на министъра на околната среда и водите за отмяна на 91 издадени от разрешителни по чл. 104, ал. 1 от ЗООС.

През 2013 г. за предприятия и съоръжения, в които се използват опасни химични вещества в количества, равни или по-големи от тези, посочени в приложение 3 на ЗООС са постъпили 9 бр. заявления за издаване или преразглеждане на разрешителни по чл. 104 от ЗООС, свързани с разглеждане или актуализиране на доклади за безопасност и аварийни планове на предприятията с висок рисков потенциал. През отчетния период са издадени 10 акта от административния орган, в рамките на нормативно определените срокове, както следва: 1 разрешително по чл. 104 от ЗООС, 7 решения за изменение на разрешителни по чл. 104 от ЗООС, 1 решение за прекратяване на процедура за издаване на разрешително по чл. 104, ал. 1 от ЗООС (поради отпадане на разрешителния режим за предприятия с нисък рисков потенциал във връзка с влизане в сила на ЗИД на ЗООС) и 1 решение за отмяна на разрешително. През 2013 г. са обработени 29 уведомления за класификация на предприятия по чл. 103 от ЗООС. Във връзка с постъпили заявления през 2013 г. са изготвени 109 бр. писма и становища до операторите и компетентните органи по чл. 110а, ал. 2 на ЗООС.

При извършените през отчетния период 109 проверки на предприятия, попадащи в обхвата на глава седма, раздел I от ЗООС, за установяване степента на съответствие с нормативните изисквания за предотвратяване на големи аварии с опасни вещества и ограничаване на последствията от тях, е установено, че няма предприятия с висок рисков потенциал, които работят без издадено разрешително по чл. 104, ал. 1 от ЗООС. При проверките са дадени общо 205 предписания за отстраняване на установени несоътветствия. 203 от дадените предписания са изпълнени в определения срок, за 1 от тях срокът за изпълнение изтича след отчетния период, а 1 (0.9%) от установените несъответствия не е било отстранено в определения срок, за което са предприети последващи коригиращи мерки. През 2013 г. не са регистрирани големи аварии с опасни вещества на територията на страната, както и предприятия.

Период на данните: 2013 г.

Източник на данни: Дирекция „Превантивна дейност” и дирекция „Политики по околна среда“, МОСВ 

УПРАВЛЕНИЕ НА ХИМИКАЛИ

Ключов въпрос

Каква е степента на съответствие на задължените лица с изискванията за регистрация на вещества в Регламент REACH?

Ключово послание

state-moderate.jpg 98,55% от задължените лица в страната са извършили предварителна регистрация или регистрация на химични вещества и смеси, които се произвеждат или внасят в България във висок тонаж в съответствие с изискванията за регистрация на Регламент (EO) 1907/2006 (REACH). В сравнение с предходната година, се наблюдава лек спад (99.8% за 2012 г.) при задължените лица, които трябва да извършат предварителна/същинска регистрация, поради продължаващото значително преструктуриране през 2013 г. на веригите на доставка на химични вещества и намаляване обема на производството и вноса в следствие на влошените икономически условия, свиването на пазарите, както и промяна на ролята на операторите по отношение на задълженията за регистрация на вещества в Европейската агенция по химикали (ЕСНА). 

Дефиниция на индикатора

Брой на физическите или юридическите лица, които произвеждат или внасят химични вещества без предварителна/същинска регистрация спрямо общия брой проверени задължени лица. 

Оценка на индикатора

Индикаторът измерва нивото на несъответствие на задължените лица с изискванията на Регламент (ЕО) № 1907/2006 г. (REACH) относно регистрацията на вещества, изразено като съотношение на броя на задължените лица, при които са били констатирани несъответствия, спрямо общия брой задължени лица. Целта е всички физически или юридически лица, произвеждащи или внасящи химични вещества, подлежащи на предварителна или същинска регистрация, да са извършили такава. Целевата стойност по този показател е 100%, като постигнатият резултат за 2013 г. е 98,55%. 

Целта на регистрацията е:

  • да се идентифицират свойствата и класифицират опасностите от произвежданите/внасяните химични вещества;
  • да се изготви и документира оценка на безопасността им през техния жизнен цикъл;
  • да се разработят мерки за ограничаване на рисковете от тяхната употреба, включително на етапа на тяхното обезвреждане като отпадъци;
  • информацията да се представи на Европейската агенция по химикали (ЕСНА) под формата на регистрационни досиета.

Чрез заложените цели в програмата по управление на химикалите се цели осигуряване на високо ниво на защита на човешкото здраве и околната среда от употребата на опасни химикали.

През 2013 г. от общо 413 бр. проверени задължени лица е установено, че 6 фирми, произвеждат или внасят химични вещества и/или смеси без предварителна/същинска регистрация. Дадени са предписания със срок за привеждане в съответствие. Под 1.5 % от проверените задължени лица, не са удостоверили изпълнение на задълженията за регистрация съгласно Регламент (EO) 1907/2006 (REACH) (при 0.2% през 2012 г.).

Заниженият  с 8.5% брой на проверените през 2013 г на задължените лица в сравнение с предходната година (при 448 бр. през 2012 г.), се дължи основно на факта, че вече са идентифицирани задължените лица по Регламент (EO) 1907/2006 (REACH) и Регламент (ЕО) 1272/2008 (CLP). Наблюдава се и тенденция за увеличаване броя на компаниите, които са въвели и прилагат международни стандарти и системи за управление по околна среда, които обхващат и мерки за контрол на рисковете от употребата на опасни химикали, което е показател за повишена екологична отговорност от страна на операторите.

Най-честото констатирано нарушение при проверките през отчетния период е предимно по изпълнение на новите изисквания за актуален формат и съдържание на информационните листове за безопасност по  Приложение ІІ на Регламент (ЕО) 1907/2006 (REACH). С цел подобряване на качеството на информационните листове за безопасност се провеждат консултации с фирмите и се организират обучения от националното информационно бюро по химикали. Заниженият общ брой установени несъответствия и издадени предписания в сравнение с предишния отчетен период са свързани с по-добрата информираност и повишена отговорност на операторите относно задълженията им.

Период на данни: 2013 г.
Източник на данни: Дирекция „Превантивна дейност” и дирекция „Политики по околна среда“ , МОСВ 

Референции към нормативни и стратегически документи,  използвани/цитирани във връзка с оценката на индикаторите в раздела:

През 2013 г. са настъпили следните промени в нормативната уредба:

  • Приета е Наредба за условията и реда за пускане на пазара на електрическо и електронно оборудване във връзка с ограниченията за употреба на определени опасни вещества, приета с ПМС № 55 от 6.03.2013 г., обн., ДВ, бр. 24 от 12.03.2013 г. Основната цел на наредбата е въвеждане на ограничения за употреба на определени опасни вещества в ЕЕО и свързаните с тях задължения на икономическите оператори, се цели защита на човешкото здраве и на околната среда, включително екологосъобразно оползотворяване и обезвреждане на отпадъците от ЕЕО.
  • Разработен е проект на ЗИД на ЗЗВВХВС с цел въвеждане на мерки за прилагане на Регламент (ЕС) №649/2012 относно износа и вноса на химикали и на Регламент (ЕС) № 259/2012 по отношение на употребата на фосфати и други фосфорни съединения в потребителски перилни детергенти и потребителски детергенти за автоматични съдомиялни машини. Законопроектът е внесен за разглеждане и приемане от Народното събрание.
  • Разработен е проект за изменение и допълнение на ЗООС, който включва транспониране на член 30 от Директива 2012/18/ЕС относно контрола на опасностите от големи аварии, които включват опасни вещества, за изменение и последваща отмяна на Директива 96/82/ЕО на Съвета, с който се добавя нов запис за "тежки горива" към вписване „Нефтопродукти“ в част I от приложение I на Директивата, респ. таблица 1 на Приложение № 3 към ЗООС.

 













Copyright 2000-2021 © Изпълнителна агенция по околна среда (ИАОС)

Дизайн и изработка: ИАОС