Енергетика
Енергийно потребление
Ключов въпрос Намалява ли енергийното потребление и предизвиканите екологични натоварвания? |
---|
Ключови послания
През 2014 г. се наблюдава увеличение в крайното енергийно потребление, което достига 2,9% в сравнение с предходната 2013 г. Крайното енергийно потребление през 2014 г. е повишено с 3,2% спрямо началото на разглеждания период – 2001 г.
През 2014 г. се наблюдава ръст на брутното вътрешно потребление на горива и енергия в страната от 4,9 % спрямо 2013 г., който надвишава спада през кризисната 2009 г.
Крайно енергийно потребление |
Дефиниция на индикатора
Оценка на индикатора
Фиг. 1. Крайно енергийно потребление, ktoe
Източник: НСИ/МЕ
Изменението на крайното енергийно потребление по сектори е показано в Таблица 1 и на Фиг. 2.
Табл. 1. Крайно енергийно потребление по сектори, в ktoе
|
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
|
Индустрия |
3 553 |
3 336 |
3 584 |
3 648 |
3 651 |
3 689 |
3 831 |
3 451 |
2 443 |
2 549 |
2 693 |
2 576 |
2 576 |
2 606 |
|
Транспорт |
1 948 |
2 055 |
2 319 |
2 396 |
2 642 |
2 801 |
2 678 |
2 832 |
2 772 |
2 738 |
2 722 |
2 871 |
2 604 |
2 937 |
|
Домакинства |
2 033 |
2 193 |
2 304 |
2 146 |
2 127 |
2 183 |
2 073 |
2 125 |
2 149 |
2 262 |
2 391 |
2 377 |
2 257 |
2 184 |
|
Селско стопанство |
271 |
273 |
277 |
273 |
297 |
295 |
265 |
186 |
183 |
184 |
204 |
198 |
194 |
192 |
|
Услуги |
770 |
742 |
763 |
687 |
795 |
911 |
899 |
958 |
939 |
987 |
1 040 |
1 021 |
966 |
926 |
|
Крайно енергийно потребление |
8 574 |
8 601 |
9 247 |
9 150 |
9 512 |
9 880 |
9 748 |
9 552 |
8 486 |
8 720 |
9 050 |
9 043 |
8 597 |
8 845 |
|
Фиг. 2 Изменение на крайното енергийно потребление по сектори, ktoe
Източник: НСИ/МЕ
Брутно вътрешно потребление на горива и енергия |
Дефиниция на индикатора
Общо годишно потребление на енергийни ресурси в страната и разпределение на потреблението по вид на енергийните източници; БВП на глава от населението – динамика в периода 2001 – 2014 г. и сравнение с други страни от ЕС.
Брутното вътрешно потребление представлява ключов фактор за развитието на индустрията и обществото. Традиционно енергията се оценява като основен елемент на икономическото развитие, но производството и потреблението на енергия оказват значително негативно въздействие върху околната среда. Индикаторът „брутно вътрешно потребление” отразява спецификата на въздействието в зависимост от вида на използваното гориво, например използването на въглища като гориво обуславя изключително високи нива на замърсители – основна част от емисиите на парниковия газ CO2 са резултат от изгарянето на въглища. Едно от екологично най-приемливите горива е природният газ, но при добива и транспортирането му се изхвърлят значителни количества парникови газове (напр. метан). Възобновяемите енергийни източници (ВЕИ) оказват най-малки въздействия върху околната среда. Дългосрочната цел е изпреварващ ръст на енергийната ефективност спрямо ръста на енергопотреблението и увеличаване на дела на електроенергията от възобновяеми източници (ВИ). Индикаторът е свързан с оценка на първичните енергоносители и широко се използва за измерване на обемите на използваните енергийни ресурси.
Оценка на индикатора
Фиг. 3 Брутно вътрешно потребление на енергия, ktoe
Табл. 2. Брутно вътрешно потребление на енергия в периода 2001 – 2014 г., кtoe
|
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
Въглища |
7120 |
6464 |
7253 |
7081 |
6890 |
6868 |
7642 |
7486 |
6319 |
6828 |
8061 |
6869 |
5870 |
6271 |
Горива от въглища |
145 |
106 |
112 |
80 |
64 |
121 |
193 |
48 |
42 |
63 |
38 |
42 |
74 |
68 |
Природен газ |
2738 |
2404 |
2500 |
2517 |
2818 |
2905 |
3010 |
2913 |
2161 |
2300 |
2631 |
2451 |
2397 |
2362 |
Суров нефт и нефтени дестилати |
5457 |
5365 |
5291 |
5761 |
6568 |
7278 |
7121 |
7352 |
6414 |
6095 |
5930 |
6482 |
6498 |
6107 |
Нефтопродукти |
-1365 |
-892 |
-638 |
-1372 |
-1573 |
-2106 |
-2175 |
-2474 |
-2050 |
-2084 |
-2111 |
-2475 |
-2840 |
-2058 |
Ядрена енергия |
5277 |
5463 |
4594 |
4444 |
4851 |
5162 |
3728 |
3977 |
3878 |
3849 |
4105 |
4020 |
3666 |
4046 |
Други горива/топл. Енергия от ВЕИ |
1 |
8 |
28 |
31 |
58 |
59 |
68 |
33 |
33 |
43 |
47 |
48 |
52 |
53 |
Възоб. горива и отпадъци (вкл. невъзобн. отпадъци) |
543 |
639 |
681 |
708 |
692 |
736 |
675 |
780 |
765 |
926 |
991 |
1131 |
1182 |
1138 |
Водна енергия (без ПАВЕЦ)и др. ВЕИ |
149 |
189 |
260 |
272 |
406 |
404 |
286 |
253 |
318 |
495 |
334 |
452 |
586 |
618 |
Електроенергия |
-595 |
-541 |
-472 |
-505 |
-652 |
-666 |
-385 |
-460 |
-436 |
-726 |
-916 |
-715 |
-531 |
-813 |
Топлинна енергия |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Брутно вътрешно потребление на енергия |
19470 |
19205 |
19609 |
19017 |
20122 |
20761 |
20163 |
19908 |
17444 |
17789 |
19110 |
18305 |
16954 |
17792 |
Дял на ВЕИ в брутното вътрешно потребление на енергия |
3.56% |
4.35% |
4.94% |
5.32% |
5.74% |
5.78% |
5.10% |
5.35% |
6.40% |
8.23% |
7.18% |
8.91% |
10.73% |
10.17% |
Източник: НСИ/МЕ
Брутното вътрешно енергийно потребление на човек от населението в България нараства до 2,70 toe през 2006 г., след което намалява до 2,33 toe през 2013 г. През 2014 г. има нарастване до 2,46 toe, колкото е и през 2001 г.
В ЕС-28 средното брутно вътрешно потребление на човек също намалява от 3,54 toe през 2000 г. до 3,32 toe през 2012 г., но то остава значително по-високо, отколкото в България.
Табл. 3. Изменение на брутното вътрешно енергийно потребление на глава от населението в България, toe
|
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
БВПЕ/население, toe |
2.46 |
2.44 |
2.51 |
2.44 |
2.60 |
2.70 |
2.63 |
2.61 |
2.30 |
2.36 |
2.60 |
2.51 |
2.33 |
2.46 |
Източник: НСИ/МЕ
Енергийна интензивност
Ключов въпрос Какви са тенденциите по отношение на поставената цел в „Енергийната стратегия на Република България до 2020“ за 50% намаляване енергийната интензивност до 2020 г. в сравнение с 2005 г.? |
Ключови послания
През 2014 г. брутната енергийна интензивност нараства с 3,3 %, а крайната с 1,1 % в сравнение с предходната 2013 г., което означава по-голямо потребление на енергия за единица произведен БВП.
Фиг. 4 Енергийна интензивност за периода 2001 – 2014 кг.н.е/лв.2010
През 2014 г. съотношението между крайна енергийна интензивност и енергийната интензивност на брутното вътрешно потребление намалява с 49,6 % в сравнение с 50,7 % през 2013 г., като главната причина е увеличения износ на електроенергия.
Енергийно потребление от възобновяеми енергийни източници
Ключов въпрос Какви са тенденциите през 2014 г. за постигане на задължителната национална цел за 16% дял на енергията, произведена от възобновяеми източници в брутното крайно потребление на енергия до 2020 г? |
---|
Ключови послания
Брутното вътрешно потребление на енергия от ВЕИ през 2014 г. достига 1809 хиляди т н.е. и намалява с 0,6 % в сравнение с 2013 г., а производството на електроенергия от ВЕИ през 2014 г. е 618 хиляди т н.е., с което отбелязва ръст от 5,5 % в сравнение с 2013 г.
Делът на енергията от ВЕИ в брутното вътрешно потребление намалява от 10,7 % през 2013 г. до 10,2 % през 2014 г., а делът на производството на електроенергия от ВЕИ намалява до 15,3 % от брутното производство на електроенергия в сравнение с 15,8 % през 2013 г.
Делът на възобновяемата енергия в брутното крайно потребление на енергия е отношение на потреблението на енергия от ВИ към брутното крайно потребление на енергия (БКПЕ), като производството на електроенергия от водна и вятърна енергия се нормализира, за да се избегне влиянието на климатичните условия през отделните години.
Табл.4. Дял на възобновяемата енергия в брутно крайно потребление на енергия през периода 2005 – 2014 г.
|
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
Енергия от ВИ, хил. тне (нормализирана) |
1 031,7 |
1 097,8 |
1 045,1 |
1 158,0 |
1 176,6 |
1 396,7 |
1 479,4 |
1 650,2 |
1 846,1 |
1 806,5 |
Дял на възобновяемата енергия, % БКПЕ |
9,36% |
9,57% |
9,24% |
10,49% |
12,15% |
14,07% |
14,29% |
16,05% |
18,97% |
18,02% |
Източник : НСИ, Евростат
През 2014 г. делът на възобновяемата енергия достигна 18% и надхвърли значително националната цел, заложена в Директива 2009/28/ЕО, която е 16% дял на възобновяемата енергия в брутното крайно потребление на енергия през 2020 година. Този дял намалява в сравнение с предходната 2013 година.
Използваната енергия от ВИ в транспорта през 2014 г. е 5,33%, което е значително по-малко от целта от 10 % към 2020 година.
Стратегически документи и стратегически цели на европейско и национално ниво, национални програми, изпълнение на поставени в официалните документи национални цели по отношение на енергийната интензивност/ефективност и възобновяемите енергийни източници
- Енергийна стратегия на България до 2020 г.
Енергийната стратегия на България е основният стратегически документ на национално ниво. Отправна точка за разработването на стратегията е европейската енергийна политика, в която устойчивото енергийно развитие е изведено като цел и постигането му е обвързано с дългосрочни количествени цели до 2020 г:
- 20-процентно намаляване на емисиите на парникови газове спрямо 1990 г.;
- 20-процентов дял на ВЕИ, вкл. 10% дял на биогоривата в транспорта;
- Подобряване на енергийната ефективност с 20%.
В областта на енергийната ефективност в стратегията е посочена цел от 50% намаляване на първичната енергийна интензивност към 2020 г. в сравнение с нивото през 2005 г. До 2009 г. енергийната интензивност намаляваше със сравнително високи темпове. През следващите три години се наблюдаваше стабилизация и дори известен ръст на енергийната интензивност през 2012 г. в сравнение с 2009 г.
Национални документи, осигуряващи изпълнението на политиката в областта на енергийната ефективност.
През 2014 г. беше разработен проект на нов Закон за енергийната ефективност. Законопроектът беше разработен във връзка с транспониране разпоредбите на Директива 2012/27/ЕС относно енергийната ефективност. Целта на закона е съществено да се допринесе за постигането на националните цели за енергийна ефективност, като по този начин страната се включи активно в усилията на Европейския съюз за изпълнение на общата цел на общността за 2020 г. Със законопроекта е регламентиран начинът, по който ще се определи националната цел за енергийната ефективност за 2020 г., като за подпомагане изпълнението на националната цел се въвежда и цел за повишаване на енергийната ефективност при крайното потребление на енергия, която ще се разпредели като индивидуални цели между задължените лица. Задължени лица са всички доставчици на горива и енергия на дребно, с изключение на доставчиците на горива за транспорта.
В законопроекта е регламентирано разработването на национални планове за действие по енергийна ефективност и национален план за подобряване на енергийните характеристики на всички отоплявани и/или охлаждани сгради - държавна собственост, използвани от държавната администрация. Насърчава се осигуряването за всички крайни клиенти на енергийни обследвания във всички сектори и разпорежда предприятията, които не са малки и средни предприятия да се подлагат на енергийно обследване поне веднъж на всеки четири години. Обследванията трябва да са разходно ефективни и да се извършват от квалифицирани експерти, част от екипите на юридически лица, вписани в регистрите на Агенция за устойчиво енергийно развитие. Регламентирано е изискване всички големи предприятия да се подлагат на енергийно обследване поне веднъж на всеки четири години.
- Национален план за действие по енергийна ефективност 2014-2020 г.
- Изпълнение на Националната цел за енергийни спестявания, определена съгласно Директива 2006/32/ЕС
Изпълнение на националната цел за енергийни спестявания в периода 2008-2014 г. с натрупване
Период |
Цел за периода |
Постигнати спестявания |
||
% |
GWh/год. |
% |
GWh/год. |
|
2008-2010 |
3 |
2 430 |
4,40 |
3 549 |
2008-2013 |
6 |
4 860 |
6,76 |
5 472 |
2014 |
1 |
810 |
1,24 |
1 002 |
2008-2014 |
7 |
5 670 |
8,00 |
6 474 |
Резултатите за изпълнението на националната цел по Директива 2006/32/ЕС показват, че към настоящият момент страната преизпълнява условната цел за периода 2008-2014 г.
с 1 %.
Само за 1 година ПЕП е намалено с близо 1,4 млн. тне и по абсолютна стойност (16,95 млн. тне) се доближава до нивото от 16,87 млн. тне, предвидено по целевия сценарии в НПДЕЕ.
- Изпълнение на Националната цел за енергийни спестявания, определена съгласно Директива 2012/27/ЕС
В таблицата по-долу е направена предварителна оценка по метода „отдолу-нагоре“ на изпълнението на национална цел, която предстои да бъде въведена и изпълнявана чрез този закон. Вижда се, че разчитайки само на действащите в стария ЗЕЕ механизми за стимулиране изпълнението на политиката по ЕЕ не може да бъде постигната новата цел за енергийни спестявания, определена въз основа на чл.7 от директива 2012/27/ЕС.
Период |
Цел за периодаGWh/год. |
Постигнати спестяванияGWh/год. |
2014 |
1 189,4 |
1 002,4 |
Национална цел 2014-2020 |
8 325,6 |
- |
Национални документи, осигуряващи изпълнението на политиката в областта на възобновяемите енергийни източници.
- Закон за енергията от възобновяеми източници
Законът за енергията от възобновяеми източници, публикуван през 2011 г., транспонира Директива 2009/28/ЕО и осигурява въвеждането и прилагането на политиката за насърчаване производството и потреблението на енергията от възобновяеми източници (ВИ).