Финансиране на дейностите по опазване на околната среда
Инвестициите за опазването на околната среда са важна предпоставка не само са постигане на екологична устойчивост, но и за осигуряване на здравословен начин на живот, сигурност и социална равнопоставеност, както и за икономически растеж, нови възможности за бизнеса, по-висока заетост и повече работни места.
ОБЩИ РАЗХОДИ ЗА ОПАЗВАНЕ И ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА
Ключов въпрос Какво е изразходваното количество финансов ресурс за опазване на околната среда в страната? |
---|
Ключово послание
През 2016 г. разходите за опазване и възстановяване на околната среда на национално ниво се оценяват на 2 215,84 млн. лв., като относителният им дял от брутния вътрешен продукт (БВП[1]) е 2,35 %.
Размерът на изразходваните средства за опазване на чистотата на въздуха и за опазване на почвата и подпочвените води е най-голям за периода 2012 г. - 2016 г.
Дефиниция на индикатора
На национално ниво разходите обхващат всички разходи на фирми, общински администрации, научни институти, министерства и други организации, свързани с придобиване на дълготрайни материални и нематериални активи с екологично предназначение, поддържане и експлоатация на дълготрайните материални активи с екологично предназначение и извършване на мероприятия за опазване и възстановяване на околната среда.
Оценка на индикатора
През 2016 г. разходите за опазване и възстановяване на околната среда на национално ниво се оценяват на 2 215,84 млн. лв., като относителният им дял от брутния вътрешен продукт (БВП ) е 2,35 %. Отчита се по-ниско равнище на разходите в сравнение с 2015 г. (3 102,33 млн. лв.), 2014 г. (3 326,84 млн. лв.) и увеличение на разходите спрямо 2013 г. и 2012 г.
Наблюдава се тенденция към повишаване на разходите за опазване на чистотата на въздуха и за опазване на почвата и подпочвените води. Инвестициите за управление на отпадъците се задържат на високо равнище.
Табл. 1. Изразходвани средства за опазване и възстановяване на околната среда на национално ниво спрямо БВП на страната за съответната година, млн. лв.
Година |
Разходи за опазване и възстановяване на околната среда (млн. лв.) |
БВП (млн. лв.) |
Относителен дял на разходите от БВП (%) |
||
Разходи за придобиване на дълготрайни материални и нематериални активи |
Разходи за поддържане на дълготрайни материални активи и за извършване на екологични мероприятия |
Общо |
|||
2012 |
413,57 |
1 280,01 |
1 693,58 |
82 040 |
2,06 |
2013 |
743,58 |
1 355,32 |
2 098,90 |
82 166 |
2,55 |
2014 |
1 630,14 |
1 696,69 |
3 326,84 |
83 634 |
3,98 |
2015 |
1 855,29 |
1 247,03 |
3 102,33 |
88 571 |
3,50 |
2016 |
846,63 |
1 369,21 |
2 215,84 |
94 130 |
2,35 |
Източник: НСИ

Източник: НСИ
През 2016 г. разходите за придобиване на дълготрайни материални (ДМА) и нематериални активи (НА) възлизат на 846,63 хил. лв. и относителният им дял в общите разходи е 38,21 %. За поддържане и експлоатация на ДМА с екологично предназначение и извършване на дейности за опазване и възстановяване на околната среда са усвоени средства на стойност 1 369,21 млн. лв. или 61,79 % от общите разходи.
В структурата на разходите с екологично предназначение по направления за околната среда, най-голям е делът на усвоените средства за управление на отпадъците – 48,21 %, следван от тези за опазване чистотата на въздуха – 26,21 % и пречистване и отвеждане на отпадъчните води – 15,16 %. През 2016 г. делът на разходите за опазване на чистотата на въздуха бележи силно увеличение - с 18 пункта спрямо 2015 г., а делът на разходите за пречистване и отвеждане на отпадъчните води отчита най-ниската си стойност от 2013 г. насам. За периода от 2012 г. до 2016 г. разходите за опазване на почвата и подпочвените води бележат най-висок ръст, а разходите за управление на отпадъците се задържат на високо равнище.
По-подробно структурата на разходите за опазване и възстановяване на околната среда по основни направления на национално ниво, за периода 2012 – 2016 г., е представена в Таблица 2.
Направления |
2012 г. |
2013 г. |
2014 г. |
2015 г. |
2016 г. |
|||||
общо |
% |
общо |
% |
общо |
% |
общо |
% |
общо |
% |
|
За отпадъчните води |
238,16 |
14,06 |
459,02 |
21,88 |
1058,19 |
31,81 |
1249,49 |
40,27 |
336,01 |
15,16 |
Оборотно водоснабдяване |
40,86 |
2,41 |
42,85 |
2,04 |
42,73 |
1,28 |
35,69 |
1,15 |
44,44 |
2,00 |
За въздуха |
220,46 |
13,02 |
273,31 |
13,02 |
470,72 |
14,15 |
261,89 |
8,44 |
580,91 |
26,21 |
За опазване на почвата и подпочвените води |
29,22 |
1,72 |
38,06 |
1,81 |
26,99 |
0,81 |
46,22 |
1,48 |
64,76 |
2,92 |
За горите |
6,53 |
0,39 |
10,04 |
0,48 |
13,88 |
0,42 |
7,04 |
0,23 |
8,09 |
0,36 |
За опазване на биологичното разнообразие и защитените територии и обекти |
2,49 |
0,15 |
7,99 |
0,38 |
11,25 |
0,34 |
45,12 |
1,45 |
30,16 |
1,36 |
За ловно- и рибностопански мероприятия |
3,02 |
0,18 |
3,15 |
0,15 |
4,37 |
0,13 |
1,30 |
0,04 |
1,52 |
0,07 |
За отпадъците |
1078,29 |
63,67 |
1174,31 |
55,94 |
1532,06 |
46,05 |
1374,49 |
44,31 |
1068,44 |
48,21 |
За шума |
0,44 |
0,02 |
2,85 |
0,14 |
0,13 |
0,003 |
0,17 |
0,01 |
0,15 |
0,01 |
За научноизследователска дейност |
6,25 |
0,37 |
5,61 |
0,27 |
7,06 |
0,21 |
1,89 |
0,06 |
4,66 |
0,21 |
За апаратура за мониторинг и контрол |
33,68 |
1,99 |
50,54 |
2,41 |
109,84 |
3,30 |
53,68 |
1,73 |
49,17 |
2,21 |
Други разходи в т.ч. за административна, просветна и образователна дейност, оценка на въздействието върху околната среда |
34,18 |
2,02 |
31,16 |
1,48 |
49,62 |
1,49 |
25,30 |
0,82 |
27,48
|
1,24 |
Източник: НСИ

Източник: НСИ
Източници на информация:
Национален статистически институт: http://www.nsi.bg/bg
КОНСОЛИДИРАНИ РАЗХОДИ ЗА ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА
Ключов въпрос Какви са финансовите ресурси, управлявани и изразходвани по програми на Министерството на околната среда и водите през 2016 г.? |
Ключов въпрос Постигнати ли са стойностите на планираните в ЗУДБ за 2016 г. приходи на Министерството на околната среда и водите? |
През 2016 г. при уточнен план от 681 817 471 лв. са отчетени 263 251 396 лв.
Консолидирани разходи към 31.12.2016 г.
№ |
М О С В |
Закон |
Уточнен план |
Отчет |
(в лева) |
||||
І. |
Общо ведомствени разходи: |
44 481 900 |
48 033 518 |
47 684 823 |
|
Персонал |
25 518 100 |
25 069 423 |
24 988 691 |
|
Издръжка |
17 575 000 |
20 426 878 |
20 159 459 |
|
Капиталови разходи |
1 388 800 |
2 537 217 |
2 536 673 |
1 |
Ведомствени разходи по бюджета на ПРБ: |
44 481 900 |
48 033 518 |
47 684 823 |
|
Персонал |
25 518 100 |
25 069 423 |
24 988 691 |
|
Издръжка |
17 575 000 |
20 426 878 |
20 159 459 |
|
Капиталови разходи |
1 388 800 |
2 537 217 |
2 536 673 |
2 |
Ведомствени разходи по други бюджети и сметки за средства от ЕС |
0 |
0 |
0 |
ІІ. |
Администрирани разходни параграфи по бюджета |
0 |
36 325 |
36 325 |
|
1. Текущи трансфери, обезщетения и помощи за домакинствата |
0 |
36 325 |
36 325 |
ІІІ. |
Администрирани разходни параграфи по други бюджети и сметки за средства от ЕС |
609 240 823 |
633 747 628 |
215 530 248 |
1. |
ОП "Околна среда" 2007-2013 |
326 712 266 |
326 712 266 |
-22 213 839 |
2. |
ОП "Околна среда" 2014-2020 |
111 633 120 |
111 633 120 |
69 579 557 |
3. |
Национален доврителен фонд |
0 |
0 |
13 576 440 |
4. |
Програми за отстраняване на минали екологични щети |
5 000 000 |
5 000 000 |
2 307 527 |
5. |
Финансов механизъм на Европейското икономическо пространство Програма BG 02 - "Интегрирано управление на морските и вътрешните води" |
7 622 000 |
18 407 812 |
10 903 216 |
6. |
Финансов механизъм на Европейското икономическо пространство Програма BG 03 - "Биологично разнообразие и екосистеми" |
5 297 000 |
18 407 812 |
6 719 191 |
7. |
Транфер към БАН за дейности по Закона за видите |
2 550 000 |
2 550 000 |
2 549 750 |
8. |
Българо-швейцарска програма за сътрудничество - Екологично обезвреждане на излезлите от употреба пистициди и др. препарати за растителна защита с изтекъл срок |
0 |
0 |
12 055 |
9. |
LIFE 14 IDP/BG/000013 CAPTA BG - Техническа помощ за изграждане на капацитет в българското МОСВ за изпълнение на програма LIFE |
0 |
300 318 |
33 331 |
10. |
ПУДООС |
100 050 600 |
100 736 300 |
106 401 560 |
10. |
Държавен инвестиционен заем - лихви |
375 837 |
0 |
0 |
11. |
Централен бюджет -трансфер от МОСВ към ЦБ от приходи от продажба на квоти от емисии на парникови газове |
50 000 000 |
50 000 000 |
25 661 460 |
|
Общо администрирани разходи (ІІ.+ІІІ.): |
609 240 823 |
633 783 953 |
215 566 573 |
|
|
|
|
|
|
Общо разходи по бюджета (І.1+ІІ.): |
44 481 900 |
48 069 843 |
47 721 148 |
|
|
|
|
|
|
Общо разходи (І.+ІІ.+ІІІ.): |
653 722 723 |
681 817 471 |
263 251 396 |
|
Численост на щатния персонал |
1 844 |
1 842 |
1 781 |
|
Численост на извънщатния персонал |
136 |
136 |
136 |
В съответствие с цялостната политика, която Министерство на околната среда и водите провежда по отношение контрола върху състоянието на компонентите на околната среда и факторите влияещи върху тях, през 2016 г., за увреждане или замърсяване на околната среда над пределно допустимите норми и/или при неспазване на определените емисионни норми и ограничения, на стопанските субекти са наложени санкции, глоби и наказателни лихви на обща стойност 1 014 000 лв. при планирани 900 000 лв. по ЗДБРБ.
От такси постъпленията са в размер на 54 683 000 лв.
С най-голям относителен дял от приходите е делът на приходите от Държавни такси в размер на 54 682 545 лв., които представляват 100,41 % от планираните такива. Тези приходи постъпват на основание ПМС № 136/30.11.2012 г. и на основание чл. 196, ал.1 от Закона за водите.
Санкции
В съответствие с цялостната политика, която Министерство на околната среда и водите провежда по отношение контрола върху състоянието на компонентите на околната среда и факторите влияещи върху тях, през 2016 г., за констатирано наднормено замърсяване на околната среда, са издадени 216 бр. наказателни постановления (НП), с които на стопанските субекти са наложени текущи месечни и еднократни санкции на обща стойност 6 047 528,27 лв. Издадените НП за налагане на текущи санкции са 173 бр. и са в размер на 3 000 564,14 лв. Наложените еднократни санкции са 43 бр., на стойност 3 046 964,13 лв. Наложените санкции са разпределени, както следва:
През 2016 г. постъпилите суми от санкциите (от всички наложени през 2016 г. и от всички действащи от предходни години) възлизат на 1 915 390,89 лв., от които 1 538 271,69 лв. са преведени на общините, на чиято територия са разположени обектите. Съгласно Закона за опазване на околната среда (ЗООС), 80 % от преведените от стопанските субекти суми по тези санкции постъпват в общинските бюджети на териториите, на които се намират съответните санкционирани обекти-замърсители с цел средствата да се изразходват за екологични проекти и дейности по приоритети, определени в общинските програми за околна среда. Десетте общини, получили най-големи приходи от наложени санкции са, както следва:
Най-големи суми, преведени към общините /лева/ |
||
1 |
Община Свищов |
527 097,83 |
2 |
Община Девня |
121 659,76 |
3 |
Община Разград |
50 737,54 |
4 |
Община Лъки |
50 328,00 |
5 |
Община Куклен |
46 132,00 |
6 |
Община Провадия |
42 775,32 |
7 |
Община Русе |
41 064,05 |
8 |
Община Панагюрище |
38 640,00 |
9 |
Община Карлово |
35 752,73 |
10 |
Община Ситово |
34 262,29 |
Източник: РИОСВ
Съгласно чл. 65, ал. 3 от ЗООС приходите от наложените по чл. 69 от ЗООС санкции се изразходват за екологични проекти и дейности по приоритети, определени в общинските програми за околна среда.
Няма законово изискване МОСВ/РИОСВ да осъществява контрол дали тези суми са разходвани и за какви екологични проекти.
Имуществени санкции и глоби
За неспазване разпоредбите на ЗООС и други секторни закони са въведени административно-наказателни разпоредби, които се прилагат спрямо стопански субекти и физически лица. За констатирани нарушения на екологичното законодателство са издадени 904 НП на обща стойност 11 510 800 лв. С посочените НП са наложени 613 бр. имуществени санкции на юридически лица и еднолични търговци, в размер на 11 270 250 лв. и 291 бр. глоби на физически лица, на стойност 240 550 лв. Разпределени са по закони, както следва:
Приходите от наложените имуществени санкции и глоби са постъпили в Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда.
Източници на информация: