ExEA ExEA EEA

Новини


26.09.2011г.

Резултати от проведено сравнително измерване на качеството на атмосферния въздух в София и страната

Окончателните резултати от проведеното сравнително измерване на качеството на атмосферния въздух в столицата и страната показват, че в деня без автомобилен транспорт концентрациите на всички наблюдавани атмосферни замърсители намаляват значително или са в близки граници. Данните от извършените измервания с мобилни автоматични станции (МАС) в ден с автомобилен транспорт – 21.09.2011 г. и в ден без автомобилен транспорт – 22.09.2011 г. са следните:

- МАС Плевен (измерванията са извършени на ул. „Васил Априлов” №37)

Азотен диоксид - в деня без транспорт концентрацията намалява от 2 до 7 пъти;
Въглероден оксид - несъществено изменение.
- МАС Пловдив (измерванията са извършени на ул. „Васил Левски” №87) Азотен диоксид – несъществено изменение;
Въглероден оксид – в деня без транспорт концентрацията намалява до 2 пъти.
- МАС Русе (измерванията са извършени на кръстовището на бул. „Борисова”, ул. „К. Иречек” и ул. „Хан Крум”) Азотен диоксид – в деня без транспорт концентрацията намалява от 3 до 5 пъти;
Въглероден оксид – несъществено изменение;
Фини прахови частици - в деня без транспорт концентрацията намалява до 11 пъти.
- МАС София (измерванията са извършени на площад „Народно събрание”) Азотен диоксид – в деня без транспорт концентрацията намалява от 1.3 до 4.6 пъти;
Въглероден оксид – в деня без транспорт концентрацията намалява от 2 до 4.5 пъти;
Фини прахови частици - в деня без транспорт концентрацията е 1.8 пъти под средно денонощната норма.
Най-значителни различия в нивото на замърсяване на атмосферния въздух от автомобилния транспорт в дни с и без автомобилен трафик са установени на големи транспортни кръстовища.

Извън отоплителния сезон автомобилният транспорт е основен замърсител на атмосферния въздух в големите населени места. Транспортът оказва съществено влияние върху качеството на атмосферния въздух в столицата и в големите градове на страната. От вредното въздействие на атмосферните замърсители, в по-малка или по-голяма степен, не са подминати и квартали, които не са подложени на влиянието на предприятия, разположени на тяхната територия.

За да успее да направи икономиката си енерго- ефективна и чиста, ЕС прие серия амбициозни цели, свързани с климата и енергетиката, които да бъдат постигнати до 2020 г. Те включват намаление на емисиите на парникови газове с 20%, повишаване на енергийната ефективност с 20% и 20 процентен дял на консумация на енергия от възобновяеми източници.

Едно от основните предизвикателства пред постигането на тези цели е увеличаващият се обем на пътуващите с лични автомобили, които се движат основно с петролни продукти. Фокусирайки се върху алтернативната мобилност, десетото честване на Европейската седмица на мобилността се стреми да подкрепи преминаването към ресурсно-ефективна транспортна система чрез популяризирането на чисти, икономични методи за предвижване, както и такива, които се задвижват единствено с помощта на човека. Като избягват, променят и подобряват транспорта на местно ниво, европейските градове могат да подобрят енергийния баланс и екологичните показатели на транспортната системи и в същото време да направят живота в града по-здравословен, безопасен и приятен.


Copyright 2000-2021 © ИАОС