ExEA ExEA EEA

Национален доклад по инвентаризация на парниковите газове за България през 2004 год.

Глава 10 - Преизчисляване на емисиите на ПГ и подобрения

 
10.1 Предпоставки и допускания при преизчисленията
10.2 Въвеждане на подобрения на нивата на емисиите на ПГ
10.3 Въвеждане на подобрения в трендовете на емисиите на ПГ.


10.4 Преизчисляване, ревизии на инвентаризациите и планирани подобрения

10.4.1 Преструктуриране на източниците

В т. 10.1 бяха посочени подробно направените промени при преизчисляването на инвентаризациите. Малка част от тези промени засяга структурирането на източниците на емисии.

Така на пример потенциалните емисии на HFC бяха включени към сумарните емисии на ПГ.

Като цяло структурата на инвентаризацията на България следва точно структурата на IPCC и поради това няма проблеми при подготовката и запълването на CRF таблиците.

10.4.2 Комплектност на източниците

В инвентаризациите на ПГ са включени всички сектори и категории от Ревизираното Ръководство на IPCC,1996 с изключение на следните: - Емисии на N2O при използването на пожарогасители, аерозолни опаковки и за анестезия;
- Случайни емисии на СО2 от въгледобива;
- Актуални емисии от консумация на HFC газове;

Като цяло комплектността на източниците е повишена значително защото бяха въведени нови източници- емисии от консумация на варовик и доломит, емисии от консумация на калцинирана сода както и подобряване на методиката за оценка на емисиите при производство на цимент.

10.4.3 Изменение в CRF таблиците в сравнение с предишни представяния

Таблиците включени в Приложение 7 са част от всички CRF таблици, които са включени в инвентаризация на ПГ 2004.Това са: - Сумарни CRF таблици за базисната година и за последните 4 години-2000-2004 (Таблици 7А);
- Таблици с преизчисляване за всички години на инвентаризациите (Таблици 8а 8б);
- CRF таблици за сектор Изменение в земеползването и гори;
- Трендови таблици за ПГ- прекурсори и SOx.

Таблица 9 за оценка на комплектността на инвентаризацията е дадена в Приложение 5.

В настоящата инвентаризация се прави за пръв път опит да се подготвят отчетни таблици и графики с помощта на CRF- докладчикът. Това е нова програма, която идва да замени досега използваните Excel файлове с цел подобряване на отчетността при изготвяне на ежегодните инвентаризации на ПГ.

10.4.4 Комплектност на CRF файловете

Както беше посочено и по-горе CRF таблиците включват всички първични таблици (background tables). В тях горивата са агрегирани, при което вторичните газове- коксов газ и доменен газ са отнесени към твърдите горива а сухият газ от нефтопреработка към течните горива. Към последните е отнесен и нефтения кокс.

Емисиите на втечнен газ пропан бутан са отнесени към течните горива с изключение на под- сектор транспорт, където те са обособени в отделна категория « други».

Липсата на конкретни цифри за отделни данни се замества с така наречените ключови думи (notation keys) които описват състоянието на съответната клетка с данни. Примерно NE означава – не е оценено обаче съществува; NО- не съществува; С- конфиденциално и т.н.

10.4.5 Резултати от ревизии на инвентаризациите на ПГ.

Инвентаризациите на ПГ в България са обект на проверки и ревизии от местни и международни екипи.

При приемането и утвърждаването на ежегодните инвентаризации в Министерството на околната среда и водите на България се прилага двустепенна система, в която разработките се гледат от специализирани научни и експертни съвети в:

- Научно- технически съвет в Института по енергетика;
- Висш експертен екологичен съвет на МОСВ (ВЕЕС);

Необходимо условие за свикване на ВЕЕС е наличието на рецензии на разработката от независими експерти и становища на съответните отдели в министерството и в Изпълнителната агенция по околно среда.

До сега инвентаризациите на ПГ на България са били обект на следните международни проверки и ревизии:

- Ревизия в страната от международен екип на Секретариата на РКОНИК, септември 2003 г.;
- Част за България в синтетичния оценъчен доклад на РКОНИК за инвентаризации 1999-2001 г., 2003 г.;
- Деск -ревю на инвентаризацията за 2002 г., ноември 2004 г.;
- Второ централизирано ревю на инвентаризации 2003 г. в Бон, Германия, октомври 2005 г.

Резултатите от тези проверки показаха редица пропуски в инвентаризациите, които бяха отстранени или са в процес на проучване и отстраняване Някои от тях са както следва:

- Сравнение на данните за инвентаризацията със съответните данни от международни организации;

Анализът на използваните данни в инвентаризацията на България показва понякога различия със съответните данни от такива международни организации като IEA, FAO и др. Това се дължи на редица причини, които са както в българските източници на информация така и в международните организации. Във връзка с това съответните български организации са запознати с тези различия и се работи в насока тяхното свеждане до минимум.

- Включване на допълнителна информация в Националния доклад по инвентаризация;

Като правило във всички ревизии (не само за България) се правят препоръки за допълнително включване на данни и материали с оглед повишаване на прозрачността и консистентността на инвентаризациите. Това изискване трябва да се изпълнява на принципа на разумно съчетаване на обема и важността на допълнителната информация.

В този доклад ние ще се постараем да коментираме по-подробно препоръките и забележките от последната ревизия на инвентаризация 2003 г.

1. Относно по-подробното описание на количествата горива и процесите – източници на емисии на ПГ в базисната 1988 г.

Основна трудност в инвентаризацията на ПГ за 1988 г. беше определянето на количествата горива, вложени за преобразуване, горивата за крайно потребление и обемите в процесите на трансформация на горива и енергия. Като изходна точка послужиха наличните в НСИ материални баланси. Създадена бе методика за формиране на основните категории необходими за изграждане на енергийния баланс. В този процес основно участие взеха различни пропорции и съотношения, които бяха създадени за наличния енергиен баланс за 1990 г. Най-широко беше използван сравнителния подход и метода на интерполация и екстраполация.

Данните извън енергийния баланс бяха взети от съответните отчети на НСИ. Тук основна трудност беше различните форми на класификация, които нямаха нищо общо с настоящите категории на Евростат. Отново по метода на аналогията бяха оценени достоверно количествата продукти и видовете дейности – източници на емисии на ПГ.

2. Относно препоръки за прилагане на методи от тип Tier 2 за оценка на случайните емисии от въгледобива, за оценка на емисиите от производство на чугун и стомана и за оценка на емисиите от депонирането на твърди отпадъци на сметищата.

И трите гореописани източника на емисии на ПГ са част от ключовите източници на България и съгласно препоръките на Ръководството за “добри” практики следва да се използват по-точни методи. Ние сме съгласни с това, но се изправяме пред проблеми, които на този етап се оказват нерешими, а именно:

- Липса на методика за създаване на необходимите данни използвани в методите от по-висок ред ;
- Липса на ресурси за финансиране на изследователски задачи, които да адаптират или създадат методи от по-висок ред, отчитащи особеностите на страната.

3. Относно определяне на по-достоверни оценки за неточността при работа с данни и емисионни фактори за всеки източник и процес от инвентаризацията.

Повод за тази препоръка е нашата констатация, че ние работим почти изцяло с литературни данни при определяне на неточността. Опитното измерване и определяне на неточността за редица източници на ПГ е възможно и необходимо обаче е твърде скъпо и трудоемко. Поради това и препоръката на инспектиращите експерти, да се определят неточности за всяка конкретна година, звучи на този етап като напълно илюзорна и неизпълнима. Даже и в методическо отношение, за сега Ръководството по “добри” практики не предлага методика за оценка на общата неточност на тренда, в която да се ползват различни неточности за текущата и за базовата година.

10.4.6 Планирани подобрения

Основен елемент на планираните подобрения на инвентаризациите на ПГ България е Националната система за оценка на антропогенните емисии на ПГ. Разработването на тази система стартира през 2005 г. с проект за предварително проучване на основните принципи, структури и правила за нейното изграждане. Тя ще се развие като елемент от системата за мониторинг на емисиите на замърсители на атмосферата. Тази система работи успешно в последните години при координация и управление на национално ниво от Изпълнителната агенция по околна среда.

През настоящата година стартира проект за проучване и определяне на параметри и данни необходими за инвентаризацията на емисии на ПГ в сектор Изменение в земеползването и гори. Известно е, че качеството на данните в този сектор се оценява като незадоволително, а за някои категории те въобще липсват. Поради това предстоят задълбочени изследвания за определяне на състоянието на наличните данни, възможността им за използване в инвентаризациите и създаване на методика за пресмятане на емисиите на ПГ.

Въвеждането на Европейската схема за търговия с емисии също ще доведе до подобряване на качеството и количеството на наличната информация за дейностите и емисионните фактори.

Copyright 2000-2021 © ИАОС