Емисионен контрол на отпадъчни води
Контролно-информационната система е изградена и функционира на основание чл.171, ал.1 от Закона за водите, Глава пета от Наредба № 5 /23.04.2007 г. за мониторинг на водите. Организирането на дейността е регламентирана в Заповед № 484 /14.05.2004 г., изменена и допълнена със Заповед № 279/09.05.2006 г. на Министъра на околната среда и водите.
Броят на обектите по утвърдения списък, който всяка година се актуализира, за 2009 г. е 532. Броят на получените през отчетния период информационни карти за 2008 г. е 506. Пробовземанията се извършват 2 пъти годишно (през І и ІІІ тримесечие) за всяко заустване от даден обект, като за селищните канализации без пречиствателни станции пробовземанията се извършват един път годишно. Броят на получените и анализирани протоколи за 2009 г. е 1344. Анализът на взетите водни проби се извършва задължително за всички показатели, за които са определени индивидуални емисионни ограничения в разрешителните за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води. Броят на пробите за всеки обект е в зависимост от броя на заустванията. Във всеки протокол броят на анализираните параметри е между 15 и 20.
В момента информацията постъпва в ИАОС на хартиен и електронен носител. Разработеният софтуер позволява генериране на справки по водни количества и замърсяващи вещества на регионално и национално ниво.
Общите резултати от контролно-информационната система за състоянието на отпадъчните води, заустващи в повърхностни водни обекти за 2008 г. и получените протоколи за физико-химичен анализ през 2009 г. са представени в следващата таблица.
Изпълнение на програмата за контролни измервания на състоянието на отпадъчните води, заустващи в повърхностни водоеми
ИАОС(РЛ)/РИОСВ | Брой информационни карти за 2008 г. | Емисионни измервания (брой взети проби) 2009 г. | Брой параметри за изпитване | |||
планирани | отчетени | планирани | отчетени | планирани | отчетени | |
Благоевград | 21 | 21 | 25 | 25 | 15-18 | 15-17 |
Бургас | 55 | 61 | 104 | 102 | 15-20 | 15-20 |
Варна | 60 | 57 | 118 | 110 | 15-20 | 15-20 |
Велико Търново | 25 | 23 | 74 | 105 | 15-18 | 15-18 |
Враца | 24 | 21 | 70 | 62 | 14-21 | 14-21 |
Монтана | 24 | 23 | 49 | 45 | 17-23 | 17-23 |
Пазарджик | 27 | 24 | 81 | 81 | 15-20 | 15-20 |
Плевен | 22 | 21 | 33 | 34 | 15-20 | 15-20 |
Пловдив | 34 | 31 | 96 | 94 | 15-21 | 15-21 |
Русе | 26 | 23 | 67 | 116 | 15-19 | 15-19 |
Смолян | 30 | 30 | 50 | 39 | 15-21 | 15-21 |
София | 43 | 40 | 108 | 104 | 15-20 | 15-20 |
Стара Загора | 24 | 24 | 76 | 84 | 15-19 | 15-19 |
Хасково | 35 | 32 | 84 | 103 | 15-19 | 15-19 |
Шумен | 49 | 49 | 166 | 169 | 15-20 | 15-20 |
Перник | 27 | 26 | 76 | 71 | 15-20 | 15-20 |
ОБЩО | 526 | 506 | 1277 | 1344 | 15-20 | 15-20 |
Неизпълнението на заложените показатели е в резултат на неизпускане на отпадъчни води от предприятията в момента на проверката (поради липса на суровини или по друга причина предприятията не са работили или са били с преустановена производствена дейност през съответния период на проверката/сезонни), за което има представени констативни протоколи за предприятия.