Финансиране на дейностите по опазване на околната среда
Просперитетът на българското общество в дългосрочен план зависи от предотвратяването на деградацията на околната среда и въвеждането на устойчиви модели на производство и потребление, които са съобразени с капацитета и възможностите за възстановяване на екосистемите.
Ето защо, инвестициите в опазването на околната среда са важна предпоставка не само за постигане на екологична устойчивост, но и за осигуряване на икономически растеж, нови възможности за бизнеса, по-висока заетост и повече работни места, здравословен начин на живот, сигурност и социална равнопоставеност.
Общи разходи за опазване и възстановяване на околната среда
Ключов въпрос Какво е изразходваното количество финансов ресурс за опазване на околната среда в страната? |
---|
Ключово послание
През 2014 г. разходите за опазване и възстановяване на околната среда на национално ниво се оценяват на 2 293,4 млн. лв., като относителният им дял от брутния вътрешен продукт (БВП[1]) е 2,7 %. Отчита се увеличение на разходите спрямо 2013 г. с 9,3 %, спрямо 2012 г. с 35,4 % и спрямо 2011 г. с 59,4 %.
През 2014 г. размерът на изразходваните средства за пречистване и отвеждане на отпадъчните води и опазване чистотата на въздуха е най-голям за периода 2008 – 2014 г. Наблюдава се значително увеличение на разходите за отвеждане и пречистване на отпадъчните води, спрямо предходните години, както и трайна тенденция за повишаване на разходите за подобряване на качеството на атмосферния въздух. Инвестициите в съоръжения за отпадъците се задържат на високо равнище.
Дефиниция на индикатора
На национално ниво разходите обхващат всички разходи на фирми, общински администрации, научни институти, министерства и други организации, свързани с придобиване на дълготрайни материални и нематериални активи с екологично предназначение, поддържане и експлоатация на дълготрайните материални активи с екологично предназначение и извършване на мероприятия за опазване и възстановяване на околната среда.
Оценка на индикатора
През 2014 г. разходите за опазване и възстановяване на околната среда на национално ниво се оценяват на 2 293,4 млн. лв., като относителният им дял от брутния вътрешен продукт (БВП ) е 2,7 %. Отчита се увеличение на разходите, спрямо 2013 г. с 9,3 %, спрямо 2012 г. с 35,4 % и спрямо 2011 г. с 59,4 %.
Табл. 1. Изразходвани средства за опазване и възстановяване на околната среда на национално ниво спрямо БВП на страната за съответната година, млн. лв.
Година |
Разходи за опазване и възстановяване на околната среда (млн. лв.) |
БВП (млн. лв.) |
Относителен дял на разходите от БВП (%) |
||
Разходи за придобиване на дълготрайни материални и нематериални активи |
Разходи за поддържане на дълготрайни материални активи и за извършване на екологични мероприятия |
Общо |
|||
2008 |
835,8 |
864,5 |
1700,3 |
71 289 |
2,39 |
2009 |
545,3 |
735,3 |
1280,6 |
70 562 |
1,81 |
2010 |
545,6 |
728,2 |
1273,8 |
71 904 |
1,77 |
2011 |
511,8 |
926,4 |
1438,2 |
78 434 |
1,83 |
2012 |
413,6 |
1280,0 |
1693,6 |
80 044 |
2,12 |
2013 |
743,6 |
1355,3 |
2098,9 |
80 282 |
2,61 |
2014 |
1052,3 |
1241,0 |
2293,4 |
83 612 |
2,74 |
Източник: НСИ
Източник: НСИ
По данни на Евростат за 2013 г., публичните разходи за опазване на околната среда в България представляват 1,06 % от БВП (изчислен по паритет на покупателната способност). По този показател страната е над средното равнище за ЕС-27 – 0,67 % и изпреварва държави като Литва (0,56 %), Чехия (0,48 %), Полша (0,48 %), Швеция (0,33 %) и други.
През 2014 г. разходите за придобиване на дълготрайни материални и нематериални активи възлизат на 1052,3 млн. лв. и относителният им дял в общите разходи е 45,9 %. За поддържане и експлоатация на дълготрайните материални активи с екологично предназначение и извършване на мероприятия за опазване и възстановяване на околната среда са усвоени средства на стойност 1241,0 млн. лв. или 54,1 % от общите разходи.
В структурата на разходите с екологично предназначение по направления за околната среда, през 2014 г. най-голям е делът на усвоените средства за управление на отпадъците – 47,5 %, следван от тези за пречистване и отвеждане на отпадъчните води – 31,5 % и за опазване чистотата на въздуха – 13,6 %. Размерът на изразходваните средства за пречистване и отвеждане на отпадъчните води и за опазване чистотата на въздуха е най-голям за периода 2008 – 2014 година. Наблюдава се значително увеличение на разходите за пречистване и отвеждане на отпадъчните води, спрямо предходните години, както и трайна тенденция за повишаване на разходите за подобряване на качеството на атмосферния въздух. Разходите за управление на отпадъците се задържат на високо равнище в периода 2012-2014 година. През 2014 г. делът на разходите за управление на отпадъчните води бележи увеличение с близо 10 пункта спрямо 2013 г, а делът на разходите за управление на отпадъците намалява с близо 8 пункта.
Основните източници на средства за финансиране на разходите за придобиване на дълготрайни материални и нематериални активи с екологично предназначение през 2014 г. са Оперативна програма „Околна среда 2007-2013 г.” (ОПОС) – 550,0 млн. лв. и собствени средства на икономическите субекти – 294,3 млн. лв., следвани от средства на общините – 63,6 млн. лв., Предприятие за управление на дейностите по опазване на околната среда (ПУДООС) – 31,6 млн. лв. и други национални фондове – 53,6 млн. лв., държавни субсидии – 26,4 млн. лв., заемни средства от източници в страната – 23,2 млн. лв. и други.
Изграждането на селищни пречиствателни станции за отпадъчни води през 2014 г. се финансира предимно от ОПОС –194,2 млн. лв., национални фондове – 27,1 млн. лв. и , средства на общините – 27,0 млн. лв.,,
Специализираните съоръжения за управление на отпадъците се финансират основно от ОПОС – 144,3 млн. лв., собствени средства на икономическите субекти – 38,9 млн. лв., средства на общините – 22,5 млн. лв., ПУДООС –20,7 млн. лв., държавни субсидии – 12,4 млн. лв., заемни средства от източници в страната – 10,9 млн. лв. и други.
Финансирането на специализирани съоръжения и интегрирани технологии за очистване на замърсители на атмосферния въздух се осигурява предимно със собствени средства на предприятията в размер на 219,6 млн. лева.
Разходите за поддържане на дълготрайни материални активи с екологично предназначение и извършени мероприятия за опазване и възстановяване на околната среда през 2014 г. се финансират от следните източници: собствени средства на икономическите субекти – 711,2 млн. лв. и средства на общините – 418,6 млн. лв., следвани от държавни субсидии – 40,0 млн. лв., ОПОС – 35,9 млн. лв., средства от републиканския бюджет – 15,0 млн. лв., ПУДООС – 13,5 млн. лв. и други. Средствата са насочени основно към поддържане на специализираните съоръжения за управление на отпадъците – 823,7 млн. лв., за отвеждане и пречистване на отпадъчните води – 179,1 млн. лв., специализирани съоръжения и интегрирани технологии за очистване на замърсители на атмосферния въздух – 89,4 млн. лв., оборотно водоснабдяване – 32,2 млн. лв. и други.
По-подробно структурата на разходите за опазване и възстановяване на околната среда по основни направления на национално ниво за периода 2008 – 2014 г. е представена в Таблица 2.
Направления |
2008 г. |
2009 г. |
2010 г. |
2011 г. |
2012 г. |
2013 г. |
2014 г. |
|||||||
|
общо |
% |
общо |
% |
общо |
% |
общо |
% |
общо |
% |
общо |
% |
общо |
% |
За отпадъчните води |
489,8 |
28,8 |
270,9 |
21,2 |
246,2 |
19,3 |
308,7 |
21,5 |
238,2 |
14,1 |
459,0 |
21,9 |
721,8 |
31,5 |
Оборотно водо-снабдяване |
91,9 |
5,40 |
86,8 |
6,78 |
62,4 |
4,9 |
51,4 |
3,6 |
40,9 |
2,4 |
42,9 |
2,04 |
33,7 |
1,5 |
За въздуха |
407,1
|
24,0 |
209,6 |
16,37 |
144,3 |
11,3 |
237,5 |
16,5 |
220,5 |
13,0 |
273,3 |
13,0 |
311,2 |
13,6 |
За опазване на почвата и под-почвените води |
58,3 |
3,43 |
53,6 |
4,19 |
38,8 |
3,0 |
34,9 |
2,4 |
29,2 |
1,7 |
38,1 |
1,8 |
19,5 |
0,8 |
За горите |
8,4
|
0,50 |
7,8 |
0,61 |
9,1 |
0,71 |
4,4 |
0,3 |
6,5 |
0,4 |
10,0 |
0,5 |
7,9 |
0,3 |
За опазване на биологичното разнообразие и защитените територии и обекти |
3,5
|
0,2 |
1,1 |
0,1 |
2,0 |
0,2 |
1,6 |
0,1 |
2,5 |
0,1 |
8,0 |
0,4 |
3,7 |
0,2 |
За ловно и рибно-стопански меро-приятия |
2,7
|
0,16 |
2,6 |
0,2 |
3,0 |
0,2 |
3,6 |
0,3 |
3,0 |
0,2 |
3,1 |
0,15 |
2,6 |
0,1 |
За отпадъците |
580,9
|
34,17 |
540,9 |
42,24 |
677,4 |
53,2 |
749,1 |
52,1 |
1078,3 |
63,7 |
1174,3 |
55,9 |
1090,3 |
47,5 |
За шума |
0,2
|
0,009 |
0,05 |
0,004 |
0,1 |
0,009 |
0,2 |
0,01 |
0,4 |
0,02 |
2,9 |
0,14 |
0,08 |
0,003 |
За научноизсле-дователска дейност |
4,6 |
0,27 |
2.9 |
0,2 |
7,5 |
0,59 |
3,3 |
0,2 |
6,2 |
0,4 |
5,6 |
0,27 |
4,2 |
0,2 |
За апаратура за мониторинг и контрол |
18,7
|
1,10 |
85,4 |
6,67 |
60,9 |
4,8 |
23,9 |
1,7 |
33,7 |
2,0 |
50,5 |
2,4 |
70,5 |
3,1 |
Други разходи в т.ч. за админи-стративна, просветна и образователна дейност, оценка на въздействието върху околната среда |
34,1 |
2,01 |
18,9 |
1,48 |
22,1 |
1,7 |
19,4 |
1,4 |
34,2 |
2,0 |
31,2 |
1,5 |
28,0 |
1,2 |
Източник: НСИ
Източник: НСИ
Източници на информация:
Национален статистически институт: http://www.nsi.bg/bg
Консолидирани разходи за опазване на околната среда
Ключов въпрос Какви са финансовите ресурси, управлявани и изразходвани по програми на Министерството на околната среда и водите през 2014 година? |
Източник: Отчет на МОСВ за степента на изпълнение на провежданите политики и разходите за тяхното изпълнение за 2014 г.
Санкции
В съответствие с цялостната политика, която Министерство на околната среда и водите провежда по отношение контрола върху състоянието на компонентите на околната среда и факторите влияещи върху тях, през 2014 г., за увреждане или замърсяване на околната среда над пределно допустимите норми и/или при неспазване на определените емисионни норми и ограничения, на стопанските субекти са наложени 217 бр. санкции (текущи и еднократни) на обща стойност 974 492,09 лв., разпределени както следва:
- за замърсяване на водните обекти – 158 бр. санкции, на стойност 730 187,64 лв.
- за замърсяване на атмосферния въздух – 56 бр. санкции, на стойност 227 340,45 лв.
- за замърсяване на почвите – 2 бр. санкции, на стойност 11 964,00 лв.
- за изпускане на неприятни миризми – 1 бр. санкция, на стойност 5 000 лв.
През 2014 г. постъпилите суми от санкциите (от всички наложени през 2014 г. и от всички действащи от предходни години) възлизат на 2 753 641,07 лв., от които 2 176 244,14 лв. са преведени на общините, на чиято територия са разположени обектите. Съгласно Закона за опазване на околната среда, 80 % от преведените от стопанските субекти суми по тези санкции постъпват в общинските бюджети на териториите, на които се намират съответните санкционирани обекти-замърсители с цел средствата да се изразходват за екологични проекти и дейности по приоритети, определени в общинските програми за околна среда.
Глоби
За неспазване на разпоредбите на Закона за опазване на околната среда (ЗООС) и други секторни закони са въведени административно наказателни разпоредби, които се прилагат спрямо стопански субекти и физически лица. За констатирани нарушения на екологичното законодателство са издадени 830 бр. наказателни постановления, на обща стойност 3 064 150 лв., разпределени както следва:
- води (Закон за водите) – 143 бр., на стойност 266 700 лв.;
- въздух (Закон за чистотата на атмосферния въздух) – 84 бр., на стойност 113 300 лв.;
- отпадъци (Закон за управление на отпадъците, Закон за административните нарушения и наказания) – 312 бр., на стойност 1 758 400 лв.;
- биоразнообразие (Закон за лечебните растения, Закон за биологичното разнообразие, Закон за защитените територии) – 154 бр., на стойност 66 550 лв.;
- други (Закон за опазване на околната среда, Закон за защита от вредното въздействие на химичните вещества и смеси и др.) – 137 бр., на стойност 859 200 лв.
Фиг.6. Наложени санкции и издадени наказателни постановления и глоби на стопанските субекти за нарушаване на екологичното законодателство от регионалните структури на МОСВ за периода 2004 – 2014 г., хил. лв.
Източник: МОСВ
[1] БВП – разходи за крайно използване – национално ниво, текущи цени