Енергетика
Енергийно потребление
Ключов въпрос Намалява ли енергийното потребление и предизвиканите екологични натоварвания? |
---|
Ключови послания
През 2016 г. се наблюдава увеличение в крайното енергийно потребление, което достига 1.6% в сравнение с предходната 2015 година. Крайното енергийно потребление през 2016 г. е понижено с 2.4% спрямо началото на разглеждания период – 2007 година.
През 2016 г. се наблюдава спад на брутното вътрешно потребление на горива и енергия в страната от 2.1% спрямо 2015 г., а в сравнение с базисната 2007 година намалението е 10.0%.
Крайно енергийно потребление |
Дефиниция на индикатора
Крайно енергийно потребление - енергия, доставена на краен потребител – общ обем и обем по икономически сектори.
Оценка на индикатора
След значителния спад през 2009 г., предизвикан от икономическата криза, през следващите години се наблюдава известен ръст.
Фиг. 1. Крайно енергийно потребление, ktoe
Източник: НСИ
Изменението на крайното енергийно потребление по сектори е показано в Таблица 1 и на Фиг. 2.
Табл. 1. Крайно енергийно потребление по сектори, в ktoе
Година |
Индустрия |
Транспорт |
Домакинства |
Селско стопанство |
Услуги |
КЕП |
2007 |
3 831 |
2 678 |
2 073 |
265 |
899 |
9 748 |
2008 |
3 451 |
2 832 |
2 125 |
186 |
958 |
9 552 |
2009 |
2 443 |
2 772 |
2 149 |
183 |
939 |
8 487 |
2010 |
2 549 |
2 738 |
2 262 |
184 |
987 |
8 720 |
2011 |
2 693 |
2 722 |
2 391 |
204 |
1 040 |
9 050 |
2012 |
2 576 |
2 871 |
2 377 |
198 |
1 021 |
9 044 |
2013 |
2 576 |
2 604 |
2 257 |
193 |
966 |
8 597 |
2014 |
2 608 |
2 937 |
2 184 |
192 |
926 |
8 847 |
2015 |
2 701 |
3 255 |
2 213 |
188 |
1 010 |
9 367 |
2016 |
2 634 |
3 348 |
2 261 |
186 |
1 088 |
9 517 |
Фиг. 2 Изменение на крайното енергийно потребление по сектори, ktoe
Източник: НСИ
Брутно вътрешно потребление на горива и енергия |
Дефиниция на индикатора
Общо годишно потребление на енергийни ресурси в страната и разпределение на потреблението по вид на енергийните източници; БВПЕ на глава от населението – динамика в периода 2007 – 2016 г. и сравнение с други страни от ЕС.
Брутното вътрешно потребление представлява ключов фактор за развитието на индустрията и обществото. Традиционно енергията се оценява като основен елемент на икономическото развитие, но производството и потреблението на енергия оказват значително негативно въздействие върху околната среда. Индикаторът „брутно вътрешно потребление” отразява спецификата на въздействието в зависимост от вида на използваното гориво, например използването на въглища като гориво обуславя изключително високи нива на замърсители – основна част от емисиите на парниковия газ CO2 са резултат от изгарянето на въглища. Едно от екологично най-приемливите горива е природният газ, но при добива и транспортирането му се изхвърлят значителни количества парникови газове (напр. метан). Производството на енергия от възобновяеми източници (ВИ) оказва най-малки въздействия върху околната среда. Дългосрочната цел е изпреварващ ръст на енергийната ефективност спрямо ръста на енергийното потребление и увеличаване на дела на енергията от ВИ. Индикаторът е свързан с оценка на първичните енергоносители и широко се използва за измерване на обемите на използваните енергийни ресурси.
Оценка на индикатора
Фиг. 3 Брутно вътрешно потребление на енергия, ktoe
Табл. 2. Брутно вътрешно потребление на енергия в периода 2007 – 2016 г., кtoe
Източник на данни: НСИ
Брутното вътрешно енергийно потребление на човек от населението в България намалява до 2,30 toe през кризисната 2009 година и след това плавно нараства до 2.55 toe през 2016 г., като през 2015 г. достига 2.58 toe.
Табл. 3. Изменение на брутното вътрешно енергийно потребление на глава от населението в България, toe
Източник: НСИ
Енергийна интензивност
Ключов въпрос Какви са тенденциите по отношение на поставената цел в „Енергийната стратегия на Република България до 2020“ за 50% намаляване енергийната интензивност до 2020 г. в сравнение с 2005 година? |
Ключови послания
![state-bad.jpg state-bad.jpg](http://eea.government.bg/bg/soer/state-bad.jpg)
Фиг. 4 Енергийна интензивност за периода 2001 – 2016 кг.н.е/лв.2010
Енергийно потребление от възобновяеми енергийни източници
Ключов въпрос Какви са тенденциите през 2016 г. за постигане на задължителната национална цел за 16% дял на енергията, произведена от възобновяеми източници в брутното крайно потребление на енергия до 2020 година? |
---|
Ключови послания
През 2016 г. брутното вътрешно потребление на енергия от ВИ достигна 1 946 ktoe, като формира дял от 10,7% в брутното вътрешно потребление на енергия в страната. Размерът на постигнатият дял на енергията от ВИ е близък до този от предходната 2015 г.
През 2016 г. делът на енергията от възобновяеми източници в брутното крайно потребление на енергия достигна 18,8% и бележи ръст от 3.3% в сравнение с 2015 година.
Делът на енергията от възобновяеми източници (ВИ)) в брутното крайно потребление на енергия е отношение на потреблението на енергия от ВИ към брутното крайно потребление на енергия (БКПЕ). При изчисляването на дела на енергията от ВИ се спазват изискванията на Регламент (ЕО) № 1099/2008 на Европейския парламент и на Съвета от 22 октомври 2008 г. относно статистиката за енергийния сектор (ОВ, L 304/1 от 14 ноември 2008 г.) и разпоредбите на Директива 2009/28/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 23 април 2009 година за насърчаване използването на енергия от възобновяеми източници и за изменение и впоследствие за отмяна на директиви 2001/77/ЕО и 2003/30/ЕО, изменена с Директива (ЕС) 2015/1513 на Европейския парламент и на Съвета от 9 септември 2015 година.
Табл.4. Дял на възобновяемата енергия в брутно крайно потребление на енергия (БКПЕ) през периода 2005 – 2016 г.
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
|
Енергия от ВИ, ktoe |
1 031,6 |
1 097,7 |
1 045,0 |
1 158,0 |
1 176,5 |
1 396,6 |
1 479,4 |
1 650,2 |
1 846,1 |
1 806,4 |
1919,3 |
1 999.5 |
Дял на енергията от възобновяеми източници в БКПЕ, % |
9,36% |
9,57% |
9,24% |
10,49% |
12,15% |
14,07% |
14,29% |
16,05% |
18,97% |
18,02% |
18,21% |
18.81% |
През 2016 г. брутното крайно потребление на енергията от ВИ в страната е 1 999,5 ktoe. Постигнатият дял от 18,8 % надхвърля определената в Националния план за действие за енергията от възобновяеми източници (Националния план) задължителна национална цел за 16 % дял на енергията от възобновяеми източници в брутното крайно потребление на енергия до 2020 г., с което се формира устойчива тенденция за преизпълнение на целта.
Увеличеното потребление на енергия от ВИ се дължи на ръст в потреблението на енергия от ВИ в секторите: топлинна енергия и енергия за охлаждане и сектор транспорт.
През 2016 г. потреблението на електрическа енергия от ВИ е увеличено и достига 624,9 ktoe, в сравнение с 620,3 ktoe през 2015 г. С най-голям принос е производството на електрическа енергия от водни електрически централи (57.3 %), следвано от вятърните (19.1 %) и фотоволтаичните (18.8 %) електрически централи и централите на биомаса (4.8 %).
Брутното крайно потребление на енергия за отопление и охлаждане от ВИ през 2016 г. е 1 203 ktoe и бележи ръст спрямо 2015 г. (1 146.6 ktoe) от 4.9 %. С най-голям принос продължава да е твърдата биомаса.
Използваната енергия от ВИ в транспорта през 2016 г. е 186.5 ktoe. Постигнатият дял на енергията от ВИ в сектор транспорт е 7.3 % и надвишава определената в Националния план цел за 2016 година от 7.1 %. В количествено отношение през 2016 г. е постигнат ръст от 12.5 % спрямо 2015 г. В сравнение с 2009 г. използването на енергия от ВИ се е увеличило повече от 8 пъти. С най-значим принос за това е биодизела, чието потребление през 2015 г. и 2016 г. формира съответно 69 % и 70 % от брутното крайно потребление на енергия от ВИ в сектор транспорт.
Представената информация е по данни от Четвъртия национален доклад за напредъка на Р България в насърчаването и използването на енергията от ВИ, където са използвани данни от Общите енергийни баланси на НСИ за 2015 г. и 2016 г. и Евростат.
Стратегически документи и стратегически цели на европейско и национално ниво, национални програми, изпълнение на поставени в официалните документи национални цели по отношение на енергийната интензивност/ефективност и възобновяемите енергийни източници
- Енергийна стратегия на България до 2020 година.
Енергийната стратегия на България е основният стратегически документ на национално ниво. Отправна точка за разработването на стратегията е европейската енергийна политика, в която устойчивото енергийно развитие е изведено като цел и постигането му е обвързано с дългосрочни количествени цели до 2020 година:
- 20-процентно намаляване на емисиите на парникови газове спрямо 1990 г.;
- 20-процентов дял на ВЕИ, вкл. 10% дял на биогоривата в транспорта;
- Подобряване на енергийната ефективност с 25%.
В областта на енергийната ефективност в стратегията е посочена цел от 50% намаляване на първичната енергийна интензивност към 2020 г. в сравнение с нивото през 2005 година. До 2009 г. енергийната интензивност намаляваше със сравнително високи темпове. През следващите три години се наблюдаваше стабилизация и дори известен ръст на енергийната интензивност през 2012 г. в сравнение с 2009 година.
Национални документи, осигуряващи изпълнението на политиката в областта на енергийната ефективност
Основният нормативен документ в областта на енергийната ефективност е Закона за енергийната ефективност (ЗЕЕ). Целта на закона е съществено да се допринесе за постигането на националните цели за енергийна ефективност, като по този начин страната се включи активно в усилията на Европейския Съюз за изпълнение на общата цел на общността за 2020 г.
Със закона е регламентиран начинът, по който ще се определи националната цел за енергийната ефективност за 2020 г., като за подпомагане изпълнението на националната цел се въвежда и цел за повишаване на енергийната ефективност при крайното потребление на енергия, която ще се разпредели като индивидуални цели между задължените страни.
През 2016 г. бяха извършени промени в ЗЕЕ (ДВ бр. 105 от 30. 12 .2016 г.), съгласно които беше разширен обхвата на сградите подлежащи на задължително сертифициране чрез включването на всички сгради в експлоатация, в т.ч. и всички жилищни сгради с разгъната застроена площ над 250 кв. м. Регламентира се прилагане на изисквания за енергийна ефективност и енергийни спестявания при възлагане на обществени поръчки, както и при закупуването или наемането на сгради от публични възложители от централната администрация за доставка на продукти, свързани с потребление на енергия.
- Национален план за действие по енергийна ефективност 2014-2020 година, приет с Решение № 796 на Министерски съвет от 20.12.2017 г.
- Изпълнение на Националната цел за енергийни спестявания, определена съгласно Директива 2006/32/ЕС
Изпълнение на националната цел за енергийни спестявания в периода 2008-2016 г. с натрупване.
Период |
Цел за периода |
Постигнати спестявания |
||
% |
GWh/г. |
% |
GWh/г. |
|
2008-2010 |
3 |
2 430 |
4,4 |
3 549 |
2008-2013 |
6 |
4 860 |
6,8 |
5 472 |
2014 |
1 |
810 |
1,2 |
1 002 |
2015 |
1 |
810 |
1.4 |
1 138 |
2016 |
1 |
810 |
3 |
2 422 |
2008-2016 |
9 |
7 291 |
12,4 |
10 034 |
Резултатите за изпълнението на националната цел по Директива 2006/32/ЕС показват, че към настоящия момент страната преизпълнява целта за периода 2008 - 2016 г. с 3,4 %.
- Изпълнение на Националната цел за енергийни спестявания, определена съгласно Директива 2012/27/ЕС относно енергийната ефективност.
Съгласно изискванията на Закона за изменение и допълнение на ЗЕЕ, беше променена съществуващата схема за задължения като индивидуални цели за енергийни спестявания останаха само на търговците с енергия и беше включена като алтернативна мярка Националната програма за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради.
В таблицата по-долу е направена предварителна оценка по метода „отдолу-нагоре“ за изпълнението на националната цел до 2020 през периода 2014 - 2016 г., въпреки, че въвеждането й в националното законодателство и изпълнението й не съвпада напълно с този период.
От 2014 до 2016 е изпълнена над 42 % от крайната национална цел за енергийни спестявания до 2020 г.
Период |
Цел за периода GWh/г. |
Постигнати спестявания % |
Постигнати спестявания GWh/г. |
Национална цел 2014 – 2020 г. |
8 325,6 |
|
|
Изпълнение 2014 – 2016 г. |
|
42,4 % |
3 532,2 |
Национални документи, осигуряващи изпълнението на политиката в областта на възобновяемите енергийни източници.
- Национален план за действие за енергията от възобновяеми източници
На основание чл. 4 от Директива 2009/28/ЕО и в съответствие с чл. 4, ал. 2, т. 1 и чл. 12 от ЗЕВИ е изготвен Национален план за действие за енергията от възобновяеми източници, където е установена задължителната национална цел от 16 % дял на енергията от ВИ източници в брутното крайно потребление на енергия до 2020 г., която обхваща секторни цели: дял на електрическа енергия от ВИ в брутното крайно потребление на електрическа енергия в страната – 20,8 %, дял на енергия за отопление и охлаждане от ВИ в брутното крайно потребление на енергията за отопление и охлаждане в страната – 23,8 %, дял на енергия от ВИ в транспорта – 10,8 % и са определени мерките за постигането им.
С Втория национален доклад за напредъка на България в насърчаването и използването на енергията от ВИ за периода 2011-2012 г., представен в ЕК на основание чл. 22 на Директива 2009/28/ЕО и ал. 2, т. 2 от ЗЕВИ, Р България отчете постигане на задължителната национална цел за 2020 г. С Четвъртия национален доклад, представен в ЕК, е отчетен напредъка на България за периода 2015-2016 г., като е постигнат 18,8 % дял на енергията от ВИ в брутното крайно потребление на енергия на страната.
- Закон за енергията от възобновяеми източници
Законът за енергията от възобновяеми източници (ЗЕВИ) е основният нормативен акт, който урежда обществените отношения в областта на енергията от ВИ. Със ЗЕВИ и подзаконовата нормативна уредба към него са транспонирани изискванията на Директива 2009/28/ЕО.
В резултат от извършените през 2015 г. промени в ЗЕВИ след 1 януари 2016 г., насърченията, свързани с изкупуване на електрическа енергия от ВИ по преференциални цени и дългосрочни договори се предоставят само за малки енергийни обекти, изградени върху покривни и фасадни конструкции на присъединени към електроразпределителната мрежа сгради и върху недвижими имоти към тях в урбанизирани територии.
Източник на данни: МЕ