Финансиране на дейностите по опазване на околната среда
Инвестициите за опазването на околната среда са важна предпоставка не само за постигане на екологична устойчивост, но и за осигуряване на здравословен начин на живот, сигурност и социална равнопоставеност, както и за икономически растеж, нови възможности за бизнеса, по-висока заетост и повече работни места.
ОБЩИ РАЗХОДИ ЗА ОПАЗВАНЕ И ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА
Ключов въпрос Какво е изразходваното количество финансов ресурс за опазване на околната среда в страната? |
---|
Ключово послание
![state-good.jpg state-good.jpg](http://eea.government.bg/bg/soer/state-good.jpg)
Размерът на изразходваните средства за управление на водите и отпадъците е най-голям за периода 2016 – 2019 г.[2]
Дефиниция на индикатора
На национално ниво разходите обхващат всички разходи на фирми, общински администрации, научни институти, министерства и други организации, свързани с придобиване на дълготрайни материални и нематериални активи с екологично предназначение, поддържане и експлоатация на дълготрайните материални активи с екологично предназначение и извършване на мероприятия за опазване и възстановяване на околната среда.
Оценка на индикатора
През 2019 г. разходите за опазване и възстановяване на околната среда на национално ниво се оценяват на 2 308,05 млн. лв., като относителният им дял от брутния вътрешен продукт (БВП) е 1,93 %. Отчита се по-високо равнище на разходите в сравнение с 2018 г. (2 036,89 млн. лв.), 2017 г. (1 934,96 млн. лв.) и 2016 г. (1 894,96 млн. лв.).
Наблюдава се тенденция към увеличаване на инвестициите за управление на водите и отпадъците.
През 2019 г. разходите за придобиване на дълготрайни материални (ДМА) и нематериални активи (НА) възлизат на 454,75 хил. лв. и относителният им дял в общите разходи е 19,7 %. За поддържане и експлоатация на ДМА с екологично предназначение и извършване на дейности за опазване и възстановяване на околната среда са усвоени средства на стойност 1 853,3 млн. лв. или 80,3 % от общите разходи.
Табл. 1. Изразходвани средства за опазване и възстановяване на околната среда на национално ниво спрямо БВП на страната за съответната година, млн. лв.
Година |
Разходи за опазване и възстановяване на околната среда (млн. лв.) |
БВП (млн. лв.) |
Относителен дял на разходите от БВП (%) |
||
Разходи за придобиване на дълготрайни материални и нематериални активи |
Разходи за поддържане на дълготрайни материални активи и за извършване на екологични мероприятия |
Общо |
|||
2015 |
1 841,95 |
1 222,73 |
3 064,68 |
89 362 |
3,43 |
2016 |
551,75 |
1 343,21 |
1 894,96 |
95 131 |
1,99 |
2017 |
459,92 |
1 475,04 |
1 934,96 |
102 345 |
1,89 |
2018 |
498,85 |
1 538,04 |
2 036,89 |
109 743 |
1,86 |
2019 |
454,75 |
1 853,3 |
2 308,05 |
119 772 |
1,93 |
Източник: НСИ
![](http://eea.government.bg/bg/soer/2019/finances/figuri/1.jpg)
Източник: НСИ
В структурата на разходите с екологично предназначение по направления за околната среда, най-голям е делът на усвоените средства за управление на отпадъците – 62,9 %, следван от тези за пречистване и отвеждане на отпадъчните води – 18,3 % и за опазване на чистотата на въздуха – 11,2 %. През 2019 г. делът на разходите за управление на отпадъците бележи известно увеличение – с 2,7 пункта спрямо 2018 г. За периода 2015 – 2019 г. е налице трайна тенденция за повишаване на дела на разходите за управление на отпадъците.
По-подробно структурата на разходите за опазване и възстановяване на околната среда по основни направления на национално ниво, за периода 2015 – 2019 г., е представена в Таблица 2.
Направления
|
2015 г. |
2016 г. |
2017 г. |
2018 г. |
2019 г. |
За отпадъчните води |
1249,49 |
336,01 |
320,73 |
406,04 |
423,4 |
Оборотно водоснабдяване |
35,69 |
44,44 |
42,86 |
39,96 |
46,64 |
За въздуха |
261,89 |
286,03 |
244,0 |
238,67 |
257,81 |
За опазване на почвата и подпочвените води |
46,22 |
64,76 |
27,05 |
24,41 |
25,4 |
За горите |
7,05 |
8,1 |
10,04 |
6,35 |
7,49 |
За опазване на биологичното разнообразие и защитените територии и обекти |
7,47 |
4,17 |
2,82 |
10,3 |
1,77 |
За ловно- и рибностопански мероприятия |
1,30 |
1,53 |
3,44 |
0,38 |
0,45 |
За отпадъците |
1374,50 |
1068,45 |
1195,92 |
1228,28 |
1452,1 |
За шума |
0,17 |
0,15 |
0,16 |
1,85 |
0,13 |
За научноизследователска дейност |
1,9 |
4,66 |
3,75 |
2,71 |
8,55 |
За апаратура за мониторинг и контрол |
53,69 |
49,17 |
43,37 |
32,29 |
39,38 |
Други разходи в т.ч. за административна, просветна и образователна дейност, оценка на въздействието върху околната среда |
25,30 |
27,49 |
40,83 |
45,66 |
44,96 |
Източник: НСИ
![](http://eea.government.bg/bg/soer/2019/finances/figuri/2.jpg)
Източник: НСИ
Източници на информация:
Национален статистически институт: http://www.nsi.bg/bg
КОНСОЛИДИРАНИ РАЗХОДИ ЗА ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА
Ключов въпрос Какви са финансовите ресурси, управлявани и изразходвани по програми на Министерството на околната среда и водите през 2019 г.? |
Отчет на консолидираните разходи по бюджетни програми за периода 01.01.2019 г. – 31.12.2019 г. на МОСВ
№ |
МОСВ |
Закон |
Уточнен план |
Отчет |
(в лева) |
||||
І. |
Общо ведомствени разходи: |
52 567 100 |
60 565 935 |
60 178 494 |
1. |
Персонал |
31 778 300 |
31 321 619 |
31 239 929 |
2. |
Издръжка |
19 075 100 |
25 535 379 |
25 262 509 |
3. |
Капиталови разходи |
1 713 700 |
3 708 937 |
3 676 056 |
1 |
Ведомствени разходи по бюджета на ПРБ: |
52 567 100 |
60 565 935 |
60 178 494 |
1. |
Персонал |
31 778 300 |
31 321 619 |
31 239 929 |
2. |
Издръжка |
19 075 100 |
25 535 379 |
25 262 509 |
3. |
Капиталови разходи |
1 713 700 |
3 708 937 |
3 676 056 |
2 |
Ведомствени разходи по други бюджети и сметки за средства от ЕС |
0 |
0 |
0 |
ІІ. |
Администрирани разходни параграфи по бюджета |
60 000 |
229 055 |
229 053 |
1. |
Персонал |
0 |
0 |
0 |
2. |
Текущи трансфери |
60 000 |
229 055 |
229 053 |
ІІІ. |
Администрирани разходни параграфи по други бюджети и сметки за средства от ЕС |
12 550 000 |
453 634 079 |
502 602 390 |
1 |
ОП "Околна среда" 2014-2020 |
0 |
324 681 542 |
383 598 609 |
2 |
Национален доврителен фонд |
0 |
0 |
5 626 600 |
3 |
Програми за отстраняване на минали екологични щети |
10 000 000 |
10 000 000 |
1 479 150 |
4 |
Опазване на околната среда и климатичните промени на ФМ на ЕИП 2014-2021 г. |
0 |
0 |
216 175 |
5 |
Българо-швейцарска програма за сътрудничество |
0 |
0 |
43 306 |
6 |
Транфер към БАН за дейности по Закона за водите |
2 550 000 |
3 278 008 |
3 278 008 |
7 |
LIFE 14 IDP/BG/000013 CAPTA BG Техническа помощ за изграждане на капацитет в българското МОСВ за изпълнение на програма LIFE |
0 |
0 |
195 000 |
8 |
ПУДООС |
0 |
115 434 954 |
107 733 461 |
9 |
Държавен инвестиционен заем – лихви |
0 |
239 575 |
239 575 |
10 |
Оперативна програма "Добро управление" |
0 |
0 |
192 506 |
|
Общо администрирани разходи (ІІ.+ІІІ.): |
12 610 000 |
453 863 134 |
502 831 443 |
|
|
|
|
|
|
Общо разходи по бюджета (І.1+ІІ.): |
52 627 100 |
60 794 990 |
60 407 547 |
|
|
|
|
|
|
Общо разходи (І.+ІІ.+ІІІ.): |
65 177 100 |
514 429 069 |
563 009 937 |
|
Численост на щатния персонал |
1 844 |
1 823 |
1 740 |
|
Численост на извънщатния персонал |
0 |
136 |
136 |
Ключов въпрос Постигнати ли са стойностите на планираните в ЗУДБ за 2019 г. приходи на Министерството на околната среда и водите ? Какви са наложените санкции за наднормено замърсяване на околната среда за 2019 г.? |
- Извършени трансфери към Българска академия на науките (БАН) – 1 403 008 лв. – представляващ нетен резултат от възстановена сума от непризнат разход по предоставения трансфер на Институт по океанология към БАН – (+)77 278 лв. и преведени – (-)1 480 286 лв., съгласно утвърдения със Закона за държавния бюджет на Република България за 2019 г. трансфер от МОСВ за БАН.
- От утвърдения със Закона за държавния бюджет на Република България за 2019 г. трансфер от МОСВ за Министерство на образованието и науката в размер на 1 875 000 лв. предназначен за изпълнение на дейности произтичащи от Закона за водите от Националния институт по метеорология и хидрология (НИМХ) са предоставени – 1 875 000 лв.
- С най-голям относителен дял от приходите е делът от приходите от Държавни такси в размер на 41 600 722 лв., които представляват 81 % от планираните такива по уточнен план. Тези приходи се формират от такси за водовземане за ползване на воден обект и за замърсяване, които постъпват в Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда и водите съгласно чл. 196, ал. 1, т. 1 от Закона за водите и суми, които постъпват на основание Тарифа за таксите, които се събират в системата на МОСВ, приета с ПМС №136/30.11.2012 г.
- В съответствие с цялостната политика, която МОСВ провежда по отношение на контрола върху състоянието на компонентите на околната среда и факторите, влияещи върху тях, през 2019 г. за увреждане или замърсяване на околната среда над пределно допустимите норми и/или при неспазване на определените емисионни норми и ограничения, на стопанските субекти са наложени санкции, глоби и наказателни лихви на обща стойност 1 898 568 лв. при планирани 950 000 лв.
Санкции
В съответствие с цялостната политика, която Министерство на околната среда и водите провежда по отношение контрола върху състоянието на компонентите на околната среда и факторитеq влияещи върху тях, през 2019 г., за констатирано наднормено замърсяване на околната среда, от РИОСВ са издадени 180 бр. наказателни постановления (НП), с които на стопанските субекти са наложени текущи месечни и еднократни санкции на обща стойност 1 419 038,18 лв. Издадените НП за налагане на текущи санкции са 157 бр. и са в размер на 194 442,28 лв. Наложените еднократни санкции са 23 бр., на стойност 1 224 595,90 лв. Наложените санкции са разпределени, както следва:
През 2019 г. постъпилите суми от санкциите (от всички наложени през 2019 г. и от всички действащи от предходни години) възлизат на 1 446 397,05лв., от които 1 167 490,08 лв. са преведени на общините, на чиято територия са разположени обектите. Съгласно Закона за опазване на околната среда (ЗООС), 80 % от преведените от стопанските субекти суми по тези санкции постъпват в общинските бюджети на териториите, на които се намират съответните санкционирани обекти-замърсители с цел средствата да се изразходват за екологични проекти и дейности по приоритети, определени в общинските програми за околна среда. Десетте общини, получили най-големи приходи от наложени санкции са следните:
|
Източник МОСВ
Съгласно чл. 65, ал. 3 от ЗООС, приходите от наложените по чл. 69 от ЗООС санкции се изразходват за екологични проекти и дейности по приоритети, определени в общинските програми за околна среда. Няма законово изискване МОСВ/РИОСВ да осъществява контрол дали тези суми са разходвани и за какви екологични проекти.
Имуществени санкции и глоби
За неспазване разпоредбите на ЗООС и секторните закони са въведени административнонаказателни разпоредби, които се прилагат спрямо стопански субекти и физически лица. За констатирани нарушения на екологичното законодателство от РИОСВ са издадени 813 НП на обща стойност 3 236 090 лв. С посочените НП са наложени 543 бр. имуществени санкции на юридически лица и еднолични търговци, и 270 бр. глоби на физически лица. Разпределението по закони е, както следва:
Източник на информация:
Министерство на околната среда и водите
[1] БВП – разходи за крайно използване – национално ниво, текущи цени.
[2] Имат се предвид разходите за всяко от двете направления по отделно, а не общите разходи.