ExEA ExEA EEA

Разрешителни за емисии на парникови газове и регистър за търговия с емисии

Често задавани въпроси

относно Разрешителните за емисии на парникови газове и Методиката за осъществяване на мониторинг на емисиите на парникови газове от операторите на инсталации, участващи в схемата за търговия с квоти за емисии на парникови газове

1. Кой е компетентният орган по издаване на разрешителното за емисии на парникови газове?
2. Какъв е графикът за подаване на заявления за издаване на разрешителни за емисии на парникови газове?
3. Какви са процедурите за издаване на разрешителните за емисии на ПГ?
4. Какъв е срока за издаване на разрешителните за емисии на ПГ?
5. Каква ще бъде съгласуваността с процеса на предотвратяването и ограничаването на промишленото замърсяване?
6. Как се интерпретира определението за инсталация?
7. Какво е законовото основание на Методиката за осъществяване на мониторинг на емисиите на ПГ от операторите на инсталации, участващи в схемата за търговия с квоти за емисии на ПГ?
8. Каква е целта и обхвата на “мониторинговата методология”?
9. Разрешава ли се експлоатацията на инсталации, които не могат да покрият изискванията на методологията на мониторинг след 1 януари 2007 г.?
10. За какво служат алгоритмите?
11. Какво се цели с използването на алгоритмите?
12. Как се осъществява принципа “ефективност на разходите”?
13. В коя група попадат една или няколко инсталации, извършващи дейности, изброени в чл. 131в, ал.(1) и (2) от ЗООС?
14. На какви изисквания трябва да отговарят лабораториите, извършващи измервания?
15. Може ли оператора да смени методологията на мониторинг?
16. Кога оператора може да приложи системи за непрекъснато измерване на емисиите (СНИЕ)?
17. За какъв период от време оператора трябва да съхранява информация по мониторинговите данни за емисиите на ПГ?
18. Кои са приетите през 2011 г. верифицирани годишни доклади за емисиите на парникови газове във връзка с участието на България в Европейската схема за търговия с емисии (ЕСТЕ) за периода 2008-2012 г.?

1. Кой е компетентният орган по издаване на разрешителното за емисии на парникови газове?

Всички оператори на инсталации, попадащи в обхвата на Директива 2003/87/ЕС, въвеждаща Европейска схема за търговия с квоти на емисии на парникови газове (ПГ), трябва да притежават разрешително за емисии на парникови газове. Компетентните органи по реда и начина на издаване на разрешителните за емисии на парникови газове са както следва:

нагоре

2. Какъв е графикът за подаване на заявления за издаване на разрешителни за емисии на парникови газове?

Заявленията се подават от операторите на действащи инсталации в съответствие със сроковете по Приложение № 1 от Наредбата за реда и начина за издаване и преразглеждане на разрешителни за емисии на ПГ и осъществяване на мониторинг от операторите на инсталации, участващи в схемата на търговия с квоти за емисии на ПГ.

нагоре

3. Какви са процедурите за издаване на разрешителните за емисии на ПГ?

Съгласно глава 4 от Наредбата за реда и начина за издаване и преразглеждане на разрешителни за емисии на ПГ и осъществяване на мониторинг от операторите на инсталации:

  • се изготвя проект на разрешителното за емисии на ПГ в срок от 60 дни от датата на подаване на заявление, отговарящо на изискванията на наредбата;
  • изготвеният проект на разрешително се съгласува дирекциите в МОСВ и съответната РИОСВ в срок от 30 дни от датата на изготвяне на проект на разрешително за емисии на ПГ;
  • в срок от 7 дни, след съгласуването на проекта по глава 4, чл. 8 ал. 2 от Наредбата, писмено се уведомява оператора за изготвения проект, като му изпраща екземпляр от него;
  • в срок от 14 дни от получаването на съобщението, че е изготвен проектът на разрешително за емисии на ПГ, операторът има право да направи забележки, разяснения и възражения по него;
  • разрешителното за емисии на ПГ по чл. 131 в, ал. 1 и 2.се издава от компетентния орган по чл. 2, ал. 1 от наредбата със съдържанието и формата съгласно приложение № 3;
  • екземпляр от разрешителното на електронен носител се предава на администратора на Националния регистър по чл. 131к на ЗООС.

нагоре

4. Какъв е срока за издаване на разрешителните за емисии на ПГ?

Съгласно чл. 131е, ал. 5 (2) от ЗООС, компетентният орган издава разрешителното за емисии на ПГ по ал. 1 в 6-месечен срок от датата на получаване на заявлението на оператора по чл. 131д.

нагоре

5. Каква ще бъде съгласуваността с процеса на предотвратяването и ограничаването на промишленото замърсяване?

Директива 2003/87/ЕС изисква страните-членки да координират изпълнението на тази директива с изискванията съгласно режима за предотвратяването и ограничаването на промишленото замърсяване. Всички отговорни органи по издаването на разрешителни на емисии на ПГ в рамките на Европейската схема за търговия с емисии на ПГ, трябва да предвидят съгласуване с процедурите по предотвратяването и ограничаването на промишленото замърсяване.
За оператори, на които е издадено комплексно разрешително по чл. 117, ал. 1 от ЗООС се сравнявяват данните от постъпилото заявление за разрешително за емисии на ПГ с тези от комплексното разрешително.

нагоре

6. Как се интерпретира определението за инсталация?

Определението за инсталация за целите на Директива 2003/87/ЕС (чл. 3) е еднакво с определението за инсталация за целите на Директива 96/61/ЕС.

нагоре

7. Какво е законовото основание на Методиката за осъществяване на мониторинг на емисиите на ПГ от операторите на инсталации, участващи в схемата за търговия с квоти за емисии на ПГ?

Методиката за осъществяване на мониторинг на емисиите на ПГ от операторите на инсталации, участващи в схемата за търговия с квоти за емисии на ПГ е разработена на основание на § 6 от допълнителните разпоредби на Наредба за реда и начина за издаване и преразглеждане на разрешителни за емисии на парникови газове и осъществяване на мониторинг от операторите на инсталации, участващи в Схемата за търговия с квоти за емисии на парникови газове. Методиката следва стриктно насоките за мониторинг и докладване на емисиите на парникови газове на Европейската комисия, въведени с Решение 2004/156/ЕС.

нагоре

8. Каква е целта и обхвата на “мониторинговата методология”?

Методиката дефинира “мониторинговата методология” като методология за определянето на емисиите на ПГ, включително избор на вид на мониторинг - измервания или изчисления, чрез избиране на специфични подходи (алгоритми). Мониторинговата методология определя начина, по който оператора на инсталацията извършва мониторинг и докладване на емисиите на CO2 за тази инсталация. Одобряването на мониторинговата методология е част от процеса на издаването на разрешителното. Планът за мониторинг е неразделна част от разрешителното за емисии на ПГ съгласно чл. 18 (2) от Наредбата за реда и начина за издаване и преразглеждане на разрешителни за емисии на ПГ и осъществяване на мониторинг от операторите на инсталации, участващи в схемата за търговия с квоти за емисии на ПГ. Подробна информация относно мониторинговата методология е описана в раздел І, т. 1.2 от Методиката.

нагоре

9. Разрешава ли се експлоатацията на инсталации, които не могат да покрият изискванията на методологията на мониторинг след 1 януари 2007 г.?

Съгласно чл. 131в от ЗООС изграждането и експлоатацията на нови и експлоатацията на действащи инсталации за категориите промишлени дейности по приложение № 4, т. 1.1, 1.2, 1.3, 2.1, 2.2, 3.1, 3.3, 3.5, 6.1, буква "а", 6.1, буква "б" се разрешават след издаването на разрешително за емисии на парникови газове. В случай, че се констатира, че не се извършва мониторинг на емисиите на ПГ в съответствие с мониторинговата методология, одобрена с издаденото разрешително за емисии на ПГ, се налагат санкции на оператора за неизпълнение на изисванията. В допълнение на по-горе споменатото верификационният орган не верифицира годишния доклад на емисиите, представен от оператора. Оператор, чийто доклад не бъде верифициран до 31 март за емисиите през предходната година, не може да извършва прехвърляния на квоти, тъй като сметката в националния регистър ще бъде блокирана.

нагоре

10. За какво служат алгоритмите?

Алгоритмите (Раздел І, т. 1.2.3 от Методиката) се прилагат, за да се определи подходящото ниво на точност на определяне на емисиите на парникови газове. Алгоритмите представят йерархията от различните нива на точност за определяне на променливите величини: данните за дейността, емисионните фактори, факторите на окисление и факторите на превръщане. Увеличаващите се номера на алгоритмите от 1 нагоре отразяват увеличаващите се нива на точност. Всеки оператор трябва да прилага най-високият алгоритъм, освен когато докаже пред компетентния орган и бъде прието от него, че най- високият алгоритъм е технически неприложим, или прилагането му ще е свързано с прекалено високи разходи.

нагоре

11. Какво се цели с използването на алгоритмите?

Алгоритмите (Раздел І, т. 1.2.3 от Методиката) се прилагат, за да се определи подходящото ниво на точност на определяне на емисиите на парникови газове. Чрез алгоритмите се балансира между необходимостта от гъвкавост по отношение на приспособяването на различните промишлени сектори и необходимостта от равни условия за операторите на инсталации, участващи в схемата за търговия с квоти за емисии на ПГ. Постига се и прозрачност при подобряването на качеството на мониторинг до достигане на необходимото ниво на точност.

нагоре

12. Как се осъществява принципа “ефективност на разходите”?

Принципа “ефективност на разходите” има за цел да постигне баланс между допълнителните разходи с подобренията по отношение на по-голямата точност, постигнати в инсталацията в резултат на подходящия избор на мониторингова методология. Методиката в раздел І, т.1.2.3 позволява разграничаване на необходимата точност в мониторинга на основните и второстепенни източници. Таблица 1 посочва минималните изисквания за постигането на ефективен мониторинг за различните дейности, различните по размер инсталации и различните видове горива.
Второстепенни източници са тези, които емитират 2,5 килотона или по-малко на година, или които допринасят 5% или по-малко за общите годишни емисии на дадена инсталация, в зависимост от това, кое е най-високото изразено в абсолютни емисии. За тези второстепенни източници, емитиращи заедно 0,5 килотона или по-малко годишно, или които допринасят по-малко от 1% от общите годишни емисии на инсталацията, в зависимост от това, кое е най-високото изразено в абсолютни емисии, операторът на инсталацията може да приложи т. н. “подход на минимума”, използвайки собствен метод за определяне, без алгоритми, което подлежи на одобрение от компетентния орган.

нагоре

13. В коя група попадат една или няколко инсталации, извършващи дейности, изброени в чл. 131в, ал.(1) и (2) от ЗООС?

Ако отделният или комбиниран производствен капацитет на една или няколко инсталации, извършващи дейности, изброени в чл. 131в, ал.(1) и (2) от ЗООС, надхвърлят определения праг за производствения капацитет за една инсталация или като цяло за производствена площадка, всички емисии на парникови газове от всички източници към всички инсталации на съответната производствена площадка са обект на мониторинг.

нагоре

14. На какви изисквания трябва да отговарят лабораториите, извършващи измервания?

В случаите, когато измерванията се извършват от лаборатория, която не е акредитирана, компетентния орган изисква от оператора да използва друга лаборатория, която притежава необходимата акредитация.
Ако операторът работи със система за непрекъснато измерване на емисиите, той следва да спазва разпоредбите на европейския стандарт EN 14181 и на стандарта EN ISO 14956:2002.
Независими акредитирани изпитателни лаборатории могат да бъдат натоварени с измерванията, оценката на данните и мониторинга, ако същите са акредитирани посредством стандарта EN ISO 17025:2000.

нагоре

15. Може ли оператора да смени методологията на мониторинг?

Операторът може да смени методологията на мониторинг, ако докаже и бъде прието от компетентния орган, че такава смяна ще доведе до по-точен мониторинг на емисиите от съответната инсталация. Подробна информация относно условията за промяна на методологията е представена в раздел І, т. 1.2 и 1.2.3 от Методиката за осъществяване на мониторинг на емисиите на ПГ от операторите на инсталации, участващи в схемата за търговия с квоти за емисии на ПГ. Операторът може временно да използва по-нисък алгоритъм в случаите, когато е налице техническа неизправност, като е необходимо предприемане на необходимите мерки за възстановяване на използването на първоначалния алгоритъм.

нагоре

16. Кога оператора може да приложи системи за непрекъснато измерване на емисиите (СНИЕ)?

Оператор, който желае да използва СНИЕ трябва да получи одобрение от компетентния орган, че използването на СНИЕ постига по-голяма точност, отколкото изчисляването на емисиите, използвайки най-точния алгоритъм. За всеки период на докладване, емисиите, определени чрез използването на СНИЕ се подкрепят с изчисления, като правилата за избор на алгоритмите са същите, като тези, прилагани при избор на методология на изчисление, изложени в раздел І, т. 1.2.1 от Методиката.

нагоре

17. За какъв период от време оператора трябва да съхранява информация по мониторинговите данни за емисиите на ПГ?

Операторът съхранява информацията, свързана с мониторинг и докладване на емисиите на парникови газове, за период от 10 години.

нагоре

18. Кои са приетите през 2011 г. верифицирани годишни доклади за емисиите на парникови газове във връзка с участието на България в Европейската схема за търговия с емисии (ЕСТЕ) за периода 2008-2012 г.?

Операторите на инсталации за дейностите по чл. 131в, ал.1 и 2 от Закона за опазване на околната среда имат задължението да извършват мониторинг на емисиите на парникови газове в съответствие с разпоредбите на раздел V от Наредбата за реда и начина за издаване и преразглеждане на разрешителни за емисии на парникови газове и за осъществяване на мониторинг на операторите на инсталации и операторите на въздухоплавателни средства, участващи в схемата за търговия с квоти за емисии на парникови газове. (обн. ДВ бр. 99/2010 г.). Изискванията за мониторинг сe определят от плана за мониторинг, който е неразделна част от разрешителното за емисии на парникови газове.

В плана за мониторинг операторът посочва мониторинговата методология, чрез която се определят променливите величини (данните за дейността, емисионните фактори и коефициентите (факторите) на окисление или превръщане), необходими за изчисляване на емисиите на парникови газове.

В съответствие с изискванията на чл. 10, ал. 2 от Наредбата за условията, реда и начина за изготвяне на докладите и за верификацията на докладите на операторите на инсталации и на операторите на въздухоплавателни средства (обн.ДВ бр.99/2010 г.), верифицираните годишни доклади, съдържащи данни от мониторинга за емисии на парникови газове, отделени от инсталацията през предходната година, се представят в Изпълнителна агенция по околна среда (ИАОС) заедно с подписано копие на верификационния доклад, в срок до 31 март на текущата година.

Почти всички оператори изготвят плана за мониторинг с алгоритъм 2а за определянето на долна топлина на изгаряне за съответните горива, алгоритъм 2а за емисионен фактор и алгоритъм 1 за коефициент на окисление. Съгласно Методиката за осъществяване на мониторинг на емисиите на парникови газове от операторите на инсталации, участващи в схемата за търговия с квоти за емисии на парникови газове, утвърдена със Заповед на Министъра на околната среда и водите № РД-442/17.07.2008 г., операторите, които използват алгоритъм 2а за долна топлина на изгаряне, алгоритъм 2а за емисионен фактор и алгоритъм 2 за фактор на окисление прилагат използваните топлини за изгаряне на съответните горива, емисионни фактори и фактори на окисление от последна докладвана Национална инвентаризация на емисиите на парникови газове, представена на Секретариата на Рамковата конвенция на Обединените нации по изменение на климата (РКОНИК).

За улеснение на операторите стойностите на емисионните фактори, факторите на окисление и долна топлина на изгаряне съгласно последната Национална инвентаризация на парникови газове за 2008 г., представена пред РКОНИК, са оповестени на страницата на ИАОС на 2 март 2011 г.

В изпълнение на изискванията на нормативната уредба до края на 2010 г. има издадени 155 Разрешителни за емисии на парникови газове (РЕПГ), като 10 оператори са излезли от Европейската схема за търговия с емисии (ЕСТЕ). До края на месец март 2011 г. в ИАОС са предадени общо 141 верифицирани годишни доклади на оператори, притежаващи РЕПГ; 4 оператори не са предали верифицирани годишни доклади. Всички оператори, които имат разпределени квоти съгласно Националния план за разпределение на квоти за търговия с емисии на парникови газове (НПРК) за участие в ЕСТЕ за периода 2008-2012 г. са изпълнили задълженията си по отразяване на годишните верифицирани емисии и предаването на квоти за предходната година, равняващи се на количеството верифицирани емисии до 30 април 2011 г. в Националния регистър. На операторите с издадено разрешително за емисии на парникови газове, които нямат разпределени квоти, предстои да им бъдат разпределени в съответствие с условията, регламентирани в НПРК за периода 2008-2012 г.

На основание на чл.10, ал. 4 от Наредбата за условията, реда и начина за изготвяне на докладите и за верификацията на докладите на операторите на инсталации и на операторите на въздухоплавателни средства (обн. ДВ бр.99/ 2010 г.), ИАОС, в качеството си на компетентен орган за приемане на годишните верифицирани доклади за емисии на парникови газове, извърши проверка на докладите за съответствие с одобрения план за мониторинг по отношение на:

  • одобрените алгоритми за определяне на променливите величини;
  • количествата използвани горива, суровини и спомагателни материали;
  • използваните долна топлина на изгаряне, емисионен фактор и фактор на окисление при изчислението на емисиите на парникови газове.

В резултат на извършената проверка са върнати общо 58 годишни доклади с конкретни указания за коригирането им. Основно докладите са върнати за това, че използваните стойности за долна топлина на изгаряне, емисионен фактор и фактор на окисление не съответстват на стойностите, които следва да бъдат използвани съобразно одобрените с плана за мониторинг алгоритми. От всички върнати за корекция доклади, 49 са коригирани, а останалите 9 не са коригирани, но за тях са представени нови верификационни доклади, в които верификационният орган прилага становище, с което потвърждава, че няма превишаване на прага на материалност, вследствие на използване на емисионен фактор с включен коефициент на окисление за съответния вид гориво на дадената инсталация.

От 141 верифицирани годишни доклади, приети от ИАОС, 30 доклади са верифицирани със забележка по отношение на констатирани от верификационния орган грешки, пропуски или несъответствия, които не се оценяват като съществени относно данните за емисиите.

В съответствие с разпоредбата на чл. 28, ал. 1 от Наредбата за условията, реда и начина за изготвяне на докладите и за верификацията на докладите на операторите на инсталации и на операторите на въздухоплавателни средства (обн.ДВ бр.99/2010 г.), в качеството си на компетентен орган по приемане на годишните верифицирани доклади, ИАОС изиска с писмо операторите, чийто доклади са верифицирани със забележки, да представят в срок до 30 юни 2011 г. информация за мерки за отстраняване на несъответствията и да приложат график за изпълнението им. ИАОС има задължението да следи за представянето на тази информация и да провери изпълнението на посочените мерки.

нагоре

Важна информация

Начална страница за разрешителни и регистър за търговия с емисии
(регистър, доклади, указания)
Важно! Във връзка с предстоящо докладване на верифицирани емисии за 2013 г., отделени от инсталациите, операторите на инсталации и операторите на въздухоплавателни средства следва да представят годишните доклади за емисии на парникови газове, изготвени в съответствие с плана за мониторинг одобрен съгласно изискванията на Регламент (ЕС) № 601/2012 на Комисията от 21 юни 2012 година относно мониторинга и докладването на емисиите на парникови газове съгласно Директива 2003/87/ЕО на Европейския парламент и на Съвета, който се прилага от 01 януари 2013 г.
Важно! Данни за емисионен фактор, коефициент на окисление и долна топлина на изгаряне на горива, които операторите следва да използват в годишните доклади за емисии на парникови газове, отделени през 2013 г.
Важно! Разпределяне на безплатни квоти на инсталациите в Европейската схема за търговия с емисии на парникови газове съгласно чл. 10а на Директива 2003/87/ЕО - Актуална информация и следващи стъпки
Важно! Списък на инсталации, които считано от 1 януари 2013 г. излизат от обхвата на Европейската схема за търговия с емисии на парникови газове, или отговарят на определението за спрени от експлоатация, посочено в Решение 278/2011/ЕО
Важно! Формуляр за докладване на годишни емисии и Формуляр за верификация на докладите за емисии
Важно! Във връзка с процедура по отмяна на разрешително за емисии на парникови газове (РЕПГ) № 125/2009 г. на „Булком плюс“ ЕООД Ви информираме за следното:
Важно! Прехвърляне на остатъка от квоти за третия период на ЕСТЕ (2013-2020 г.)
Важно! Изисквания за мониторинг и докладване на емисии на парникови газове за периода 2013–2020 г. съгласно Регламент (ЕС) № 601/2012 г. на Комисията.
План за мониторинг на емисии на парникови газове.
Нов план за мониторинг на годишните емисии и на данните за тонкилометрите на операторите на въздухоплавателни средства

Важно! Информация за последната инвентаризация на п-ви газове в България
Важно! Във връзка с преминаване към по-нова версия на Европейския общностен регистър с която се въвежда нова функция “Доверителни сметки”, Ви информираме за следното:

Copyright 2000-2021 © ИАОС