ExEA MoEW EEA

Национален доклад за състоянието и опазването на околната среда в РБългария

Лични средства

Рециклирани отпадъци от опаковки от общо образуваните отпадъци от опаковки. Политики за управление

Ключов въпрос

Постигнати ли са националните цели за рециклиране на отпадъци от опаковки?

Ключови послания

state-good.jpg Постигнати са националните цели за рециклиране по материали за всички видове опаковки: стъклени, пластмасови, хартиени/картонени, метални и дървени.

state-good.jpg Постигната е националната цел за оползотворяване на отпадъци от опаковки.

state-moderate.jpg Потреблението на пластмасови опаковки остава сравнително постоянно.

Дефиниция на индикатора

Индикаторът представя дела на рециклираните отпадъци от опаковки от общо образуваните отпадъци от опаковки. Индикатор тип-натиск и индикатор тип – отговор

Оценка на индикатора

През 2016 г. в страната са образувани 421 145т. отпадъци от опаковки, което е 59 кг./жит., норма на образуване на отпадъци от опаковки (при постоянно население към 31.12.2016 г. – 7 101859  души). От тях:

  • 108 247т. са пластмасови отпадъци от опаковки;
  • 148 229т. - хартиени и картонени (вкл. композитни) отпадъци от опаковки; 
  • 31890т . - метални отпадъци от опаковки;
  • 51400т. - дървените отпадъци от опаковки;
  • 77421т. - стъклени отпадъци от опаковки;
  • 3958т. попадат в категорията „други”. (фиг. 5)

През 2016г. в страната са  материално рециклирани 287 777 т. Най-голям е дела на рециклираните отпадъци от хартиени/картонени опаковки, следван от дела на пластмасовите и стъклени опаковки.

Фиг.5. Процентно разделение на генерираните отпадъци от опаковки, %

 Източник: НСИ
 

Лицата, които пускат на пазара опаковани стоки, предприемат мерки за постигане на следните цели, за 2016 г. по оползотворяване и рециклиране. През 2016 г. страната е постигнала целите за оползотворяване и материално рециклиране на отпадъци от опаковки (по материали) (табл.1):

Табл. 1. Постигната степен на оползотворяване, в т. ч. рециклиране, 2016 г.

Материал

Цели за 2016 г.

Постигната степен на оползотворяване, в т. ч. рециклиране %

Пластмаси

22,5%

53%

Хартия/картон (вкл. композитни)

60%

80%

Метал

50%

59%

Дърво

15%

39%

Стъкло

60%

70%

Други

 

1%

Източник:НСИ и ИАОС 

 

Специфичен показател, измерващ ефективността на работа на системата за управление на отпадъците от опаковки е количеството рециклиран отпадък на жител за година. За 2016 г. този показател е 40,5 кг./жит., като с всяка изминала година се увеличава процент на рециклираните опаковки (за 2015 г. този показател е 35,07 кг./жит.).

Изпълнение на целите от задължените лица.

Със Заповед № РД-315/15.05.2017 г. (публикувана на 18.05.2017 г.) на министъра на околната среда и водите, са определени членовете на организациите по оползотворяване на отпадъци от опаковки, които не следва да заплатят продуктова такса за опаковки за 2016г.

Със Заповед № РД-316/15.05.2017 г. (публикувана на 18.05.2017 г.) на министъра на околната среда и водите, са определени членовете на организациите по оползотворяване на отпадъци от опаковки, които следва да заплатят продуктова такса за опаковки за 2016 г.

ДРУГИ МАСОВО РАСПРОСТРАНЕНИ ОТПАДЪЦИ

През отчетната 2016 г. лицата, пускащи на пазара гуми, отговарят за оползотворяването на не по-малко от 65 на сто и за рециклирането и/или регенерирането на не по-малко от 30 на сто от количеството (в тонове) гуми пуснати от тях на пазара на Република България.

Съгласно данните за пуснатите на пазара гуми и оползотворените излезли от употреба гуми постигнатата национална цел по оползотворяване е 83,87 % при нормативно заложени 65%, а постигнатата национална цел по рециклиране и/или регенериране е 39,09% при нормативно заложени 30 % за 2016 г.

Целите по събиране на излязлото от употреба електрическо и електронно оборудване (ИУЕЕО) са регламентирани в чл. 10 от Наредбата за ЕЕО. За 2016 г. целта е 41 на сто от средното тегло на пуснатото а пазара ЕЕО, през предходните три години - 25 999,5 т. Република България е изпълнила целта си по събиране на ИУЕЕО образувано за горепосочения период, като събраното ИУЕЕО е 48 779,9 т. Република България е изпълнила целите по рециклиране и оползотворяване на ИУЕЕО.

Съгласно получената в ИАОС информация количеството на образуваните през 2016 г. отработени масла (ОМ) е 12 915,024 т, оползотворени са 18 204,187 т ОМ, от които 17 532,041 т чрез регенериране, 77,086 т по други методи и 595,06 т са изнесени с цел оползотворяване. Постигнатата цел по оползотворяване на ОМ на национално ниво е 49.78 %.

Съотношението на временно съхранени, обезвредени и оползотворени (в това число рециклирани, повторно употребени и друг вид оползотворени) материали и компоненти от предварително третираните излезли от употреба моторни превозни средства (ИУМПС) за 2016 г. на национално ниво е Временно съхранени са 3% от получените материали и компоненти. 2 % са обезвредени като основния метод за обезвреждане е депонирането и оползотворени са 95 %. От оползотворените материали и компоненти 92 % са рециклирани, 2 % са повторно употребени и 1 % са оползотворени чрез други методи за оползотворяване. Част от временно съхранените компоненти са предназначени за повторна употреба,  постигнати са поставените цели на национално ниво, като през 2016 г. са достигнати 95.55 % повторно използване и оползотворяване и 94.56 % повторно използване и рециклиране на материали от ИУМПС.

В страната има три работещи инсталации за предварително третиране и рециклиране на оловно-кисели НУБА и една инсталация за предварително третиране на алкални НУБА През 2016 г. средната постигната степен на рециклиране на оловото, което се съдържа в оловно-киселите НУБА е 65%, за всички инсталации. В същото време е постигната степен на рециклиране от 98% на материалите съдържащи се в оловно-киселите НУБА, общо за всички инсталации.

Основните материали, които се образуват от третиране на алкални НУБА са: черни метали, цветни метали, цинкова пепел и други, а постигнатата степен на рециклиране на материалите е 68%. Всички събрани НУБА, включително и тези отделени в резултат на предварително третиране на ИУЕЕО и на разкомплектоване на ИУМПС са предадени за предварително третиране, рециклиране и/или оползотворяване.

Република България е изпълнила целта за рециклиране на материалите, съдържащи се в оловно-киселите батерии и акумулатори.

 

ПОЛИТИКИ ПО УПРАВЛЕНИЕ НА ОТПАДЪЦИТЕ

Преглед на настъпили промени в нормативната уредба и ключови цели, и мерки, включени в тях.

Публикувани в Държавен вестник през отчетния период са следните нормативни актове:

1. Нaредба за определяне на реда и размера за заплащане на продуктова такса (обн., ДВ, бр. 30 от 15.04.2016 г., в сила от 16.06.2016 г.)

С наредбата се определят редът за заплащане и начинът на изчисляване на размера на продуктовата такса за продукти, след употребата на които се образуват масово разпространени отпадъци, като гуми, моторни превозни средства, опаковани стоки и/или опаковъчен материал, пластмасови торбички за пазаруване, батерии и акумулатори, масла и електрическо и електронно оборудване.

Наредбата отменя Наредбата за определяне на реда и размера за заплащане на продуктова такса за продукти, след употребата на които се образуват масово разпространени отпадъци, (обн., ДВ, бр. 53 от 2008 г.).

С новата наредба са въведени в българското законодателство изискванията на  Директива (ЕС) 2015/720 на ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА от 29 април 2015г. за изменение на Директива 94/62/ЕО по отношение на намаляване на потреблението на тънки пластмасови торбички за пазаруване, в т.ч. приемане на инструменти, с които да се гарантира, че до 31 декември 2018 г. тънките пластмасови торбички за пазаруване ще престанат да се предлагат безплатно на мястото на продажба на стоките или продуктите, с изключение на много тънките пластмасови торбички за пазаруване (т.нар. „първична опаковка“).

Постигнато е облекчаване на административната тежест спрямо отменената наредба в резултат на премахване на изискването за попълване на вътрешно-фирмена спецификация за всички пуснати на пазара продукти, след употребата на които се образуват масово разпространени отпадъци.

С наредбата са въведени и мерки в посока към преструктуриране на остарелия автомобилен парк на страната, ограничаване употребата на стари и стимулиране употребата на нови моторни превозни средства с екологичен дизайн, ограничено използване  на опасни вещества и компоненти при тяхното производство, с най-ниски нива на емисии замърсяващи околната среда, безопасни за човешкото здраве и движението по пътищата, лесни за разкомплектоване и с най-малко разходи за третиране в края на жизненият им цикъл.

2. Наредба за реда и начина за оползотворяване на утайки от пречистването на отпадъчни води чрез употребата им в земеделието (Приета с ПМС № 201 от 4.08.2016 г., обн., ДВ, бр. 63 от 12.08.2016 г.).

С новата Наредба за реда и начина за оползотворяване на утайки от пречистването на отпадъчни води чрез употребата им в земеделието са въведени разпоредби, свързани с прилагане на Директива (86/278/ЕИО) на Съвета от 12 юни 1986 година за опазване на околната среда, и по-специално на почвата, при използване на утайки от отпадъчни води в земеделието.

В Наредбата за реда и начина за оползотворяване на утайки от пречистването на отпадъчни води чрез употребата им в земеделието са актуализирани препратките към Закона за управление на отпадъците (ЗУО) по отношение на разрешителния и регистрационния режим за дейности с отпадъци, както и реда за отчитането и докладването им. Коригирани са текстовете, отнасящи се за задълженията и отговорностите на компетентните органи (МОСВ и МЗХ), както и ангажиментите на потребителите на утайки. Извършена е и промяна на стойностите на максимално допустими концентрации (МДК) mg/kg на тежки метали в почвата в Приложение № 1 на наредбата, съобразно с тези, заложени в действащата Директива (86/278/ЕИО) на Съвета от 12 юни 1986 година за опазване на околната среда, и по-специално на почвата, при използване на утайки от отпадъчни води в земеделието.

3. Закон за изменение и допълнение на Закона за управление на отпадъците (обн., ДВ, бр. 105 от 30.12.2016 г.)

Чрез Закон за изменение и допълнение на Закона за управление на отпадъците (ЗИД на ЗУО) са въведени разпоредби, свързани с прилагане на новоприети нормативни актове на ниво Европейски съюз. Също така са отразени бележки на Европейската комисия относно транспонирането в българското законодателство на Директива 2008/98/ЕО на Европейския парламент и Съвета от 19 ноември 2008 година относно отпадъците и за отмяна на определени директиви.

Промените са основани и на препоръките на Комисията за защита на конкуренцията в Решение № 220/2015 г. относно високия размер на банковата гаранция за дейности с отпадъци от черни и цветни метали (ОЧЦМ), необходимостта от установяване на лимит на плащанията в брой с ОЧЦМ за определен период от време и необходимостта от преразглеждане на размера на санкциите за дейности с ОЧЦМ.

Със ЗИД на ЗУО е намален размера на банковата гаранция за издаване на разрешение за дейности с ОЧЦМ. С намаляването на размера на банковата гаранция се намалява финансовата тежест за фирмите, които имат по-малко на брой площадки за дейности с ОЧЦМ с цел да се ограничи „сивия сектор“ при дейностите с ОЧЦМ.

Дава се възможност за касово плащане само за физически лица до определен лимит – 100 лв. в рамките на една година.

Актуализирани са и разпоредбите свързани с отнемането на разрешенията и усвояването на банковите гаранции, за да не се допуска кумулиране на наказателни норми особено за маловажни нарушения, като напр. да се отнема разрешение, да се усвоява банкова гаранция и да се налага имуществена санкция едновременно.

Премахнато е изискването предаването на ОЧЦМ да се извършва безвъзмездно като се дава възможност за възмездно предаване на ОЧЦМ с битов характер от физически лица, т.е. възмездното предаване на ОЧЦМ с битов характер от физически лица, е вече възможно да се извършва и на площадки на лица, притежаващи разрешение за дейности с отпадъци.

Въведена е банкова гаранция и за дейности с ИУЕЕО и ИУМПС с цел ограничаване на нелоялната конкуренция и поради факта, че при предварително третиране на тези отпадъци се добиват голямо количество ОЧЦМ. Това бе предпоставка недобросъвестни лица, които притежават разрешение за дейности с ИУЕЕО и ИУМПС да приемат нелегално ОЧЦМ.

Уеднаквени са изискванията за площадките за дейности с отпадъци от хартия и картон, пластмаса, стъкло и отпадъци от опаковки към тези за дейности с ОЧЦМ, ИУЕЕО, НУБА и ИУМПС. Промяната цели да бъде решен въпроса с т.нар. „пунктове“ за вторични суровини, чието разположение до сега в рамките на населените места е причина за множество жалби на граждани.

Прецизирани са разпоредбите, касаещи необходимите документи указващи местоположението на площадките, които следва да се предоставят със заявленията за издаване на разрешения или регистрационни документи, с цел да се избегне различно тълкуване от компетентните органи.

Допълнително със ЗИД на ЗУО е премахната ненужната административна тежест и са направени промени в съществуващите разпоредби по управление на отпадъците, които са резултат и на натрупания опит по прилагане на действащия Закона за управление на отпадъците от приемането му през месец юли 2012 г., като по този начин са създадени условия за по-добро управление на отпадъците.

 

Източници на информация:

Национален статистически институт: http://www.nsi.bg
Европейска агенция по околна среда:http://www.eea.europa.eu
Изпълнителна агенция по околна среда:http://eea.government.bg
Европейска комисия:http://europa.eu/
 

 













Copyright 2000-2021 © Изпълнителна агенция по околна среда (ИАОС)

Дизайн и изработка: ИАОС