ExEA MoEW EEA

Национален доклад за състоянието и опазването на околната среда в РБългария

Лични средства

Образувани и рециклирани отпадъци от опаковки

Ключов въпрос

Увеличава ли се делът на рециклираните отпадъци от опаковки?

Ключови послания

state-good.jpg Постигнати цели - 64% оползотворяване, в т. ч. рециклиране на отпадъци от опаковки.
state-good.jpg Постигнати са националните цели за рециклиране по материали за всички видове опаковки: стъклени, пластмасови, хартиени/картонени, метални и дървени.
state-good.jpg Увеличение с 12% на дела на опаковките за многократна употреба.
state-moderate.jpgПотреблението на пластмасови опаковки остава сравнително постоянно
 

Дефиниция на индикатора

Индикаторът представя дела на рециклираните отпадъци от опаковки от общо образуваните отпадъци от опаковки. Индикатор тип-натиск и индикатор тип – отговор. 
 

Оценка на индикатора

През 2013 г. в страната са образувани 350 кt. отпадъци от опаковки (фиг.8). В страната са оползотворени общо 231 кt. отпадъци от опаковки, като 230 кt. от тях са материално рециклирани. Най-голям е делът на рециклираните хартиени/картонени опаковки, следван от рециклираните стъклени и пластмасови опаковки ( фиг. 9).

Общата постигната степен за оползотворяване е 64%.
 
Фиг.8. Процентно разделение
на генерираните отпадъци
 от опаковки, %
Фиг.9. Рециклирани отпадъци
от опаковки
 Източник: НСИ
 

През 2013 г. образуваните отпадъци от опаковки са с 6% повече спрямо образуваните през 2012 г., като нормата на образуване на отпадъци от опаковки е 48 кг/човек/година. Разпределението на генерираните отпадъци от опаковки по материали показва, че най-голям е делът на образуваните отпадъци от хартиени и картонени опаковки.

През 2013 г. страната е постигнала целите за оползотворяване и материално рециклиране на отпадъци от опаковки (по материали):

•      oтпадъци от стъклени опаковки - 61,24%, при нормативно заложени - 60%;
•      отпадъци от пластмасови опаковки-41,33%-при нормативно заложени -22,5%;
•      отпадъци от хартиени и хартиени опаковки - 88,83% - при нормативно заложени - 60%;
•      отпадъци от метали опаковки-69,82% - при нормативно заложени-50%;
•      отпадъци от дървени опаковки-58,54%-при нормативно заложени-15% (табл.1). 
 

Табл.1. Постигната степен на оползотворяване, в т. ч. рециклиране, 2013г.

Материал

Степен на рециклиране, %

Степен на оползотворяване, %

Пластмаси

41,33%

41,36%

Хартия/картон (вкл композит.)

88,83%

88,84%

Метал

69,82%

69,82%

Дърво

58,54%

61,68%

Стъкло

61,24%

61,24%

Други

0,00%

0,00%

Общ % от количествата

63,55%

63,77%

Източник: НСИ и ИАОС
 

Специфичен показател, измерващ ефективността на работа на системата за управление на отпадъците от опаковки, е количеството рециклиран отпадък на жител за година. За 2013 г. този показател е 32 кг/човек, като с всяка изминала година се увеличава процентът на рециклираните опаковки.

Процесът на рециклиране на отпадъците, в т. ч. опаковки е друга добра практика по отношение на прилагане на принципите на ресурсната ефективност. За пример,  по данни на „Института за стъклени опаковки“ (Glass Packaging Institute, 2010) за всеки 10% отпадъчни трошки от стъкло, вложени в процеса на производство на стъкло се спестява 2-3 % от необходимата енергия, в сравнение с използването на първични суровини, т.е. прилагането на рециклирането като алтернативен производствен подход води до намаляване, както на първичните суровинни, така и енергийни нужди. Друг показателен пример за повишаване на ефективността от използването на отпадъците като суровини е производството на алуминий, като рециклирането на алуминиеви отпадъци вместо първични суровини води до значително по-малко разход на енергия (0,7 MWh/t вместо 15MWh/t), което води до намаляване на емисиите от CO2 на тон произведен алуминий (от 8,6 тона CO2 до 0,3 тона CO2) (EC, “Some examples of concrete actions by Member States, international partners and businesses).

По данни на НСИ през 2013 г. най-голям е делът на произведените стъклени опаковки в страната (35%), следван от хартиените опаковки (26%) и пластмасови опаковки ( 23%). Тенденциите от 2012г. за по-голям дял на износа на стъклени опаковки (44%) и вноса на пластмасови опаковки (44%) се запазват и през 2013 г.

В таблица 2 са обобщени употребените през 2013 г. опаковки по материали и съответно количествата на опаковките за многократна употреба по материали, пуснати на пазара. Представен е и делът на опаковките за многократна употреба за всеки вид, спрямо общото количество на опаковките. 

Табл.2.Потребление на опаковки/опаковки за многократна употреба

 

Материал

2013

Потребление на опаковки,тон

Многократни опаковки

Тона

Процент,%

Пластмаси

96547

8696

9

Хартия/картон (вкл композит.)

134270

356

0

Метал

15887

4596

29

Дърво

24725

20923

85

Стъкло

74017

44560

60

Други

4597

237

5

Общо

350043

79368

23

Източник: НСИ

Най-голям е делът на дървените опаковки за многократна употреба (85% от употребените дървени опаковки са за многократна употреба), следвани от дела на стъклените опаковки за многократна употреба. Наблюдава се положително увеличение с 12% на делът на опаковките за многократна употреба.

Опаковките за многократна употреба, участващи в депозитна система или в друга схема за многократна употреба и използвани отново за целта, за която са били предназначени, се считат пуснати на пазара само веднъж, независимо от броя употреби, като продуктовата такса за тези опаковки се заплаща еднократно при първото им пускане на пазара.

С цел ограничаване на използването на полимерни торбички, съгласно Наредбата за определяне на реда и условията за заплащане на продуктова такса за продукти, след употребата на които се образуват масово разпространени отпадъци (приета с ПМС № 120 от 30.05.2008 г., изм. с ПМС №76 от 31.03.2011 г.), продуктовата такса за тези опаковки се заплаща само в ПУДООС ( значително по-висока от продуктовата такса спрямо таксата за останалите опаковки). В Наредбата за опаковките и отпадъците от опаковки (приета с ПМС № 271 от 30.10.2012 г., обн. ДВ. бр. 85 от 06.11.2012 г.) е поставено изискване лицата, които пускат на пазара полимерни торбички да се регистрират в публичен регистър, поддържан от ИАОС: http://www.eea.government.bg/mro/Registers/REG_MRO_TORBICHKI_PUSKA.aspx., като регистрацията е еднократна и безплатна и се осъществява чрез „Информационна система за лицата, пускащи на пазара продукти, след употребата на които се образуват масово разпространени отпадъци“.

Политики за управление на отпадъците 

Преглед на настъпили промени в нормативната уредба и ключови цели, и мерки, включени в тях.

Публикувани в Държавен вестник през отчетния период са следните нормативни актове:

Наредба № 7 от 19 декември 2013 г. за реда и начина за изчисляване и определяне размера на обезпеченията и отчисленията, изисквани при депониране на отпадъци (обн. ДВ. бр.111 от 27.12.2013г.)

Въведени са обезпечения (отчисления за депониране) при извършване на дейност по обезвреждане на отпадъци чрез депониране в съответствие с чл. 60 от ЗУО. Целта на тази мярка е да се избегнат рисковете в случай на изоставяне на площадките на депата при евентуална несъстоятелност на съответния собственик и свързаните с това разходи за държавата.

Наредба за третиране на биоотпадъците (Приета с ПМС № 225 от 15.10.2013, обн. ДВ. бр.92 от 22.10.2013г.)

Основната цел е регламентиране на основните критерии за третиране на биоотпадъците, включително изискванията за производство на компоста, ферментационния продукт от анаеробно разграждане, органичния почвен подобрител и стабилизираната органична фракция от съоръженията за механично-биологично третиране. В допълнение към нормативния документ са разработени Национални технически изисквания към инсталациите за третиране на биоотпадъците (компостиране и анаеробно разграждане и Национални технически изисквания към инсталациите за третиране на остатъчната фракция битови отпадъци (механично-биологично третиране и изгаряне), като се въвеждат стандартизирани минимални изисквания за техниките и технологиите за третиране, за да се гарантира използването на най-добрите налични технологии и техники по третиране на биоотпадъците.

Наредба за разделно събиране на биоотпадъците (Приета с ПМС № 275 от 06.12.2013, обн. ДВ. бр.107 от 13.12.2013г.)

Очакваните резултати от прилагането на наредбата са осигуряване на разделно събрани биоотпадъци с високо качество с оглед последващото им рециклиране в съоръженията за компостиране и регламентиране на реда и начина за изчисляване степента на изпълнение и докладване на целите за рециклиране на битовите отпадъци и ограничаване на количествата депонирани биоразградими отпадъци в съответствие с чл. 31, ал.1 от ЗУО.

Наредба за опаковките и отпадъците от опаковки (Приета с ПМС № 271 от 30.10.2012 г., обн. ДВ. бр. 85 от 06.11.2012 г. изм. и доп., бр. 76/30.08.2013 г.)

Освен количествените цели за материално рециклиране, са поставени цели за обхванато население в системите за разделно събиране. Въвеждат се задължителни изисквания към вида и елементите на системите за разделно събиране. С цел изграждане на работещи системи, изискванията за спазване на параметрите на системата са както към организациите по оползотворяване, така и към органите на местното самоуправление и местната администрация.

Наредба за излезлите от употреба моторни превозни средства (Приета с ПМС № 11 от 15.01.2013г, обн. ДВ. бр.7 от 25.01.2013 г.)

С условията, основно се цели лицата, участващи в проектирането, производството, разпространението и потреблението на МПС и лицата, които извършват дейности с ИУМПС да предприемат мерки за ограничаване на тяхното вредно въздействие върху човешкото здраве и околната среда.

Наредба за условията и изискванията за изграждането и експлоатацията на инсталации за изгаряне и инсталации за съвместно изгаряне на отпадъци (Обн., ДВ, бр. 36 от 16.04.2013 г., в сила от 20.04.2013 г.)

Определят условията и изискванията за изграждането и експлоатацията на инсталации за изгаряне и инсталации за съвместно изгаряне на твърди и течни отпадъци, с оглед предотвратяване, намаляване и/или ограничаване в  максимално възможна степен на замърсяването на околната среда, включително на изпусканите в резултат на изгарянето емисии на вредни вещества в атмосферния въздух, почвите, повърхностните и подземните води, и произтичащия от тях риск за човешкото здраве.Въвеждат се и разпоредби относно нормите за допустими емисии на вредни вещества в отпадъчните газове от инсталации за изгаряне и инсталациите за съвместно изгаряне на отпадъци, както и емисионни норми за допустимо съдържание на вредни и опасни вещества в отпадъчните води, условията и реда за мониторинг и контрол. Включват се изисквания към изгарянето на твърдите и течни отпадъци. Въвеждат се строги норми за допустими емисии на вредни вещества в атмосферния въздух за горивни инсталации за съвместно изгаряне на отпадъци.

Наредба за батерии и акумулатори и за негодни за употреба батерии и акумулатори (Приета с ПМС №351 от 27.12.2012, обн. ДВ. бр.2 от 08.01.2013г., изм.и доп. бр. 51 от 11.06.2013г.)

Въвежда по-голяма яснота относно системата за разделно събиране на негодни за употреба портативни и/или автомобилни батерии и акумулатори, която организациите по оползотворяване и лицата с индивидуално изпълнение са задължени да създадат.

Наредба № 6 от 27 август 2013 г. за условията и изискванията за изграждане и експлоатация на депа и на други съоръжения и инсталации за оползотворяване и обезвреждане на отпадъци (Обн. ДВ. бр.80 от 13.09.2013г.)

Определя изискванията, на които трябва да отговарят площадките за разполагане на съоръжения за третиране на отпадъци. Отнася се за площадките, предназначени за разполагане на съоръжения за третиране на битови, строителни, производствени и опасни отпадъци чрез извършване на следните дейности и операции : събиране, временно съхранение, оползотворяване, обезвреждане и депониране.

Наредба за излязлото от употреба електрическо и електронно оборудване (Приета с ПМС № 355 от 28.12.2012г., обн. ДВ. бр. 2 от 08.01.2013г.), разработена във връзка с транспониране на изискванията на Директива 2012/19/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 4 Юли 2012 г. относно отпадъци  от електрическо и електронно оборудване (ОВ, L 197/24.07.2012 г.). 

С транспонирането на новата директива в българското законодателство се цели да се подобри събирането, повторната употреба и рециклиране на излязло от употреба електрическо и електронно оборудване (ИУЕЕО), така че да се допринесе за намаляването на отпадъците и за ефективното използване на ресурсите.

Източници на информация:

Национален статистически институт: http://www.nsi.bg
Европейска агенция по околна среда:http://www.eea.europa.eu
Изпълнителна агенция по околна среда:http://eea.government.bg
Европейска комисия:http://europa.eu/













Copyright 2000-2021 © Изпълнителна агенция по околна среда (ИАОС)

Дизайн и изработка: ИАОС