ExEA MoEW EEA

Национален доклад за състоянието и опазването на околната среда в РБългария

Лични средства

Политики по управление на отпадъците

С цел въвеждане и прилагане на новите инициативи и програми за преминаване на обществото към модел на кръгова икономика и ефективно използване на ресурсите и за да може планирането и отчитането да съответства на новия модел, са предприети действия за е пренаписване и пренастройване на потоците за получаване и анализ на данни за отпадъци. Започна преструктуриране на общата национална система за отпадъци.

 

Публикувани в Държавен вестник през отчетния период са следните нормативни актове:

1. ЗИД на Закон за управление на отпадъците (обн. ДВ. бр.5 3 от 13 юли 2012 г., изм. ДВ. бр.105 от 11 декември 2020 г.)

Целта е въвеждане на изискванията на приетия на ниво ЕС през 2018 г. законодателен пакет „Отпадъци“ и по специално Директива (ЕС) 2018/851 на Европейския парламент и на Съвета от 30 май 2018 година за изменение на Директива 2008/98/ЕО относно отпадъците и частично да транспонира Директива (ЕС) 2018/850 на Европейския парламент и на Съвета от 30 май 2018 година за изменение на Директива 1999/31/ЕО относно депонирането на отпадъци. Пакет „Отпадъци“ въведе следните основни промени в европейското законодателство, които следва да бъдат изпълнявани от всички държави-членки:

-    целта за подготовка за повторна употреба и рециклиране на битовите отпадъци е завишена до 65% през 2035 г., за да се извлекат съществени екологични, икономически и социални ползи и да се ускори преходът към кръгова икономика. Въведени са междинни цели от 55% и 60% съответно за 2025 г. и 2030 г.;

-    с цел допълнително стимулиране на прехода към кръгова икономика е въведена цел за намаляване до 10 % на депонираните битови отпадъци до 2035 г., която може да бъде отложена с 5 г., при условие, че държавата е постигнала намаление до 25%;

-    законът за управление на отпадъците е нормативния акт, който регламентира всички основни ангажименти на общини, производители и оператори на дейности с отпадъци, както и изискванията за разделно събиране и за постигане на целите по рециклиране на отпадъци. Респективно тези изисквания налагат предложените промени с проекта на ЗИД на ЗУО.

 

2. НИД на Наредба 2 от 2014 г. за класификация на отпадъците (обн., ДВ, бр. 66 от 08.08.2014 г., изм. и доп. ДВ бр. 86 от 6 октомври 2020 г.)

С НИД на Наредба № 2 за класификация на отпадъците се изпълняват одобрените мерки по Решение № 704/05.10.2018г. на Министерския съвет за приемане на мерки за трансформация на модела на административно обслужване, като административни услуги в областта на управление на отпадъците се привеждат в съответствие с Административнопроцесуалния кодекс. Намалява се срокът за утвърждаване на работен лист от Регионалните инспекции по околна среда и водите от 30 дни на 14 дни, както и срокът за издаване на становища от Регионална здравна инспекция (РЗИ) за класификация на отпадъци от хуманното или ветеринарното здравеопазване.

Също така се въвеждат мерки за прилагане на Регламент (ЕС) 2017/997 на Съвета от 8 юни 2017 г. за изменение на приложение III към Директива 2008/98/ЕО на Европейския парламент и на Съвета относно отпадъците по отношение на опасното свойство НР 14 „Токсични за околната среда“.

 

3. НИД на Наредба № 7 от 19.12.2013 г. за реда и начина за изчисляване и определяне размера на обезпеченията и отчисленията, изисквани при депониране на отпадъци (Обн. ДВ. бр.111 от 2013 г., изм. ДВ. бр.7 от 2017 г. изм. и доп. ДВ. бр.26 от 22 Март 2020 г.)

По искане на Националното сдружение на общините в Република България е намален размерът на отчисленията за 2020 г., предвид продължаващия процес на изграждане на необходимата инфраструктура за изпълнение на въведените задължения със Закона за управление на отпадъците и подзаконовите актове по неговото прилагане. Определен е размер за 2021 г., а максималната стойност на отчисленията се достига през 2022 г.

 

4. НИД на Наредба № 1 от 04 юни 2014 г. за реда и образците, по които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични регистри (Обн. ДВ. бр.51 от 20 Юни 2014 г., изм. и доп. ДВ. бр. 30 от 31 Март 2020 г.)

С НИД на Наредба № 1 от 04 юни 2014 г. за реда и образците, по които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични регистри се цели превенция на нарушенията по Регламент 1013/2006 г. по отношение на превозите/вноса на отпадъци, подлежащи на процедура по чл. 18 от Регламента и засилване на контрола по трансграничния превоз.  За осъществяване на превоз/внос на отпадъци от „Зеления списък“ по приложение VII от Регламента, изпращачите на отпадъка трябва да информират предварително съответната Регионална инспекция по околната среда  и водите (РИОСВ) по местоназначение на отпадъка за предстоящия превоз. По този начин РИОСВ ще имат по-големи възможности за осъществяване на превантивен контрол на превоза/вноса на отпадъци.  Въвеждат се гранични стойности чрез нормативната уредба за съдържание на замърсители на отпадъци от „Зеления списък“, с цел недопускане на смесени и замърсени отпадъци да бъдат внасяни в страната чрез облекчения режим по чл. 18 от Регламента. С наредбата се дава възможност за предоставянето на информация на електронен носител заедно с хартиения до въвеждането в експлоатация на Националната информационна система по чл. 48, ал. 8 от Закона за управление на отпадъците с цел навременно обработване на предоставената информация.

 

5. НИД на Наредба за излезлите от употреба моторни превозни средства (Обн. ДВ. бр. 7 от 25.01.2013 г.. изм. и доп. ДВ. Бр. 37 от 21.04.2020 г.)

Изменението на Наредбата за излезлите от употреба моторни превозни средства (НИУМПС) произтича изцяло от изискването за въвеждане в българското законодателство на:

    • Директива (ЕС)2020/362 на Комисията от 17 декември 2019 година за изменение на приложение II към Директива 2000/53/ЕО на Европейския парламент и на Съвета относно излезлите от употреба превозни средства по отношение на освобождаването на употребата на шествалентен хром като антикорозионен агент за охладителната система от въглеродна стомана на абсорбционни хладилници в самоходни каравани (ОВ, L 67/116 от 05.03.2020 г.)., както и на
    • Директива (ЕС)2020/363 на Комисията от 17 декември 2019 година за изменение на приложение II към Директива 2000/53/ЕО на Европейския парламент и на Съвета относно излезлите от употреба превозни средства по отношение на някои освобождавания за олово и оловни съединения в компоненти (ОВ, L 67/119 от 05.03.2020 г.).

Посочените две директиви изменят отделни части на Приложение II към Директива 2000/53/ЕО. 

Изменя се Приложение № 1 на НИУМПС, отговарящо на Приложение II към Директива 2000/53/ЕО. В Приложение II към Директива 2000/53/ЕО се изброяват материалите и компонентите на превозните средства, които са освободени от забраната за използване на олово, живак, кадмий или шествалентен хром, постановена в член 4, параграф 2, буква а) от същата директива. Превозните средства, пуснати на пазара преди датата на изтичане на дадено освобождаване, както и резервните части за тях, могат да съдържат олово, живак, кадмий или шествалентен хром в материалите и компонентите, изброени в Приложение II към Директива 2000/53/ЕО.

 

6. НИД на Наредба № 4 за условията и изискванията за изграждането и експлоатацията на инсталации за изгаряне и инсталации за съвместно изгаряне на отпадъци (обн. ДВ. бр.36 от 16 април 2013 г., изм. и доп. ДВ. бр. 82 от 5 Октомври 2018 г., изм. и доп. ДВ. бр.101 от 27 Ноември 2020 г.)

Във връзка с официално уведомително писмо по Процедура за нарушение № 2019/2271 срещу България по Директива 2010/75 и по-конкретно с бележка 5 към т. II Правен анализ, относно неправилно транспониране на чл. 49 от Директивата, е разработен НИД на  Наредба № 4 от 5 април 2013 г. за условията и изискванията за изграждането и експлоатацията на инсталации за изгаряне и инсталации за съвместно изгаряне на отпадъци относно нормите за допустими емисии в отпадъчните води. Целта на промяната е отстраняване на несъответствието на разпоредбата на чл. 52 от Наредба № 4 с чл. 49 от Директива 2010/75/ЕС. 

Политиките на ЕС относно управлението на отпадъци имат за цел да намалят въздействието на отпадъците върху околната среда и здравето и да подобрят ефективността на ресурсите на ЕС. Дългосрочната цел на тези политики е да се намали количеството генерирани отпадъци, а когато генерирането на отпадъци е неизбежно, да се популяризира като ресурс за да се постигнат по-високи нива на рециклиране и безопасно изхвърляне на отпадъци.













Copyright 2000-2021 © Изпълнителна агенция по околна среда (ИАОС)

Дизайн и изработка: ИАОС