Политики за опазване и подобряване на качеството на водите
Политиката по управление на водите се основава на факта, че водите са общонационален неделим природен ресурс и общо наследство, което трябва да се опазва и защитава.
Постигнатите резултати през 2020 г. са свързани с прилагане на политиката по управление на водите на територията на страната, чрез изпълнение на изискванията на европейското и национално законодателство.
В рамките на дейностите по прилагане на политиката по управление на водите се осъществява оперативното управление на водите на национално ниво и координацията при оперативното управление на водите на басейново ниво, както и международно сътрудничество във връзка прилагане на европейското законодателство и националната политика по управление на водите.
- 1. Изготвяне на законови и подзаконови нормативни актове, в т.ч. изменения и допълнения:
Приети са следните проекти на нормативни актове:
С ПМС № 19 от 13 февруари 2020 г. е прието изменение и допълнение на Наредбата за опазване на околната среда в морските води, приета с Постановление №273 на Министерски съвет от 2010 г. Изменението и допълнението на Наредбата е свързано с въвеждане в българското законодателство на изискванията на Директива (ЕС) 2017/845 и на Решение (ЕС) 2017/848, свързани с прилагане на по-опростен и по-съпоставим подход за оценка на състоянието на морската околна среда.
В процес на разработване са следните проекти на нормативни актове:
Проект на Наредба за зоните за защита на водите, предназначени за питейно-битово водоснабдяване и минералните води.
Проект на Наредба за условията, реда и техническите изисквания при изграждане на рибни проходи, съгласно чл. 44б, ал. 3 от ЗРА.
Проект на нова Наредба за проучване, ползване и опазване на подземните води, издадена от Министерския съвет.
Проект на Наредба за изменение на Наредба № 2 от 8.06.2011 г. за издаване на разрешителни за заустване на отпадъчни води във водни обекти и определяне на индивидуалните емисионни ограничения на точкови източници на замърсяване.
- 2. Координиране на изпълнението на мерките от ПУРБ (2016-2021 г.)/актуализация на ПУРБ.
Основните дейности са свързани с изпълнението на ПУРБ, в т.ч. планиране и изпълнение на програмите за мониторинг за състоянието на водите; планиране и изпълнение на мерките в програмите от мерки в ПУРБ, вкл. в секторните политики за използване на водите; координиране изпълнението на мерките от ПУРБ в икономическите сектори, оказващи натиск върху състоянието на водите; прилагане на държавната политика за управление на водите на басейново ниво и постигането на ефекта от изпълнението на програмите от мерки в ПУРБ.
Ключови са и дейностите по актуализиране на ПУРБ за периода 2022-2027г. и подготовката за приемането им от МС.
Във връзка с Планове за управление на речните басейни (ПУРБ) 2016 -2021 г. и Национални програми за прилагането им, разработени в изпълнение на изискванията на Рамковата Директива за водите 2000/60/ЕС (РДВ), бяха извършени следните дейности:
- Извършено е докладване пред Европейската комисия на изпълнение на задълженията на Република България по изпълнение на програмите от мерки в ПУРБ, на база на събрана информация от министерства и финансиращи програми за стартирали мерки и стойността на изпълнение, за които е осигурено финансиране;
- Предприети са действия за преодоляване на пропуски в данните във вторите ПУРБ и подобряване на достоверността на оценките и актуализиране на ПУРБ, като в тази връзка се изпълняват проекти „ПУРБ 2022-2027“ и „Доизграждане на мрежите за мониторинг на количеството на водите“, финансирани чрез ОПОС 2014-2020г.
- Част от мерките в ПУРБ, които изискват инвестиции и продължителен период за реализация са включени като мерки в проекта на Национален план за развитие и устойчивост – във връзка с изпълнение на задължение по директивата за ГПСОВ, намаляване на загубите на вода във ВиК сектора, намаляване на загубите на вода за напояване, подобряване на контрола при използване на водите и водната ефективност чрез използване на цифровизация и съвременни технологии.
- Изпълнява се предвидения в ПУРБ мониторинг на водите. За проследяване на състоянието на природните води се работи в посока подобряване на мониторинга на количеството на подземните и повърхностните води, чрез оптимизиране и разширяване на мрежите за мониторинг и подобряване на тяхната ефективност.
- Министерството на здравеопазването подобрява възможностите си за контрол на питейните води, като изпълнява проект „Подобряване мониторинга на качеството на питейните води“, финансирани чрез ОПОС 2014-2020г.
- Разрешителния режим се съобразява с целите и мерките в ПУРБ. Актуализират се публичните регистри на разрешителните за ползване на водни обекти, издавани от министъра на околната среда и водите и басейновите директори.
- Изпълняват се мерките, свързани с оценка на допустимостта на инвестиционни предложения, оценка на въздействието върху околната среда, издаване на разрешителни, които ще окажат допълнителен натиск върху водите и се определят мерки, които следва да се изпълнят за недопускане/намаляване на въздействието върху водите от проучвателна или минна дейност;
- Извършени са проверки в районите на закрити уранодобивни обекти и са направени оценки на качеството на изтичащите руднични води и рисковете от замърсяване на водите. Предписано е изпълнението на съответни мерки от фирмите, на които са възложени дейностите за ликвидиране на щетите. Предприети са необходимите действия за установяване на нарушения на Закона за водите и налагане на съответни санкции;
- Изпълнява се мониторинг на обекти, които чрез отпадъчните води са потенциален източник на приоритетно опасни вещества и заустват в повърхностни водни тела, в които са констатирани концентрации на приоритетно опасни вещества над границата на определяне по метода с цел установяване на източниците на заустване на приоритетно опасни вещества и предприемане на действия за прекратяване на заустването им, в изпълнение на Заповед № РД-206/04.03.2020г. на министъра на околната среда и водите.
- Ежемесечно се публикува на страниците на басейновите дирекции информация за установените превишения на стойностите, определящи добро състояние на водите и на всяко тримесечие се изпращат резултатите от изпълнения регулярен мониторинг на Министерството на здравеопазването, Министерството на регионалното развитие и благоустройството и Българската асоциация по безопасност на храните;
- Изготвен е Национален доклад за 2020г. до Европейската комисия по Директива 91/271/ЕИО за пречистване на отпадъчните води от населените места и предвижданите мерки за постигане на съответствие с изискванията на директивата. За подготовката му беше успешно използвана ново въведената в действие Географска информационна система за управление на водите и докладване.
- Изготвен е Национален доклад за 2020г. до Европейската комисия на изпълнението на задълженията на Република България по Директива 91/676/ЕИО за опазване на водите от замърсяване с нитрати от селскостопански източници.
- Издадени са Заповед № РД-09-222/27.02.2020г. на министъра на земеделието, храните и горите и Заповед № РД-237/17.03.2020 г. на министъра на околната среда и водите за утвърждаване на програма от мерки за ограничаване и предотвратяване на замърсяването с нитрати от земеделски източници в уязвимите зони за четиригодишен период, считано от 01.01.2020 до 31.12.2023г.
- Изпълняват се дейности по определяне на екологичния капацитет на комплексните и значими язовири от Приложение 1 на Закона за водите (с изключение на тези за питейно-битово водоснабдяване) за осъществяване на сладководно рибовъдство, съгласно методиката, разработена по проект FISHFARMING;
- Изпълняват се дейности, насочени към създаване на условия за максимално ефективното оползотворяване на минералните води в интерес на гражданите и в съответствие с приоритетите за развитие на общините, както и при зачитане интересите на бизнеса и на държавата.
- 3. Постигнати резултати и изпълнени мерки - ПУРБ:
- БДДР:
В програмата от мерки към ПУРБ 2016 - 2021 г. за ДРБУ са планирани 84 бр. мерки с включени към тях 274 бр. дейности, от които 51 бр. мерки със 129 действия към тях от компетентност на БД. Предвидените места за прилагане са: целия ДРБУ - всички 256 бр. повърхностни и/или 50 бр. подземни водни тела (ВТ); участъци от ВТ, в които попада защитени зони и/или 950 бр. конкретни места на прилагане на дейностите. Провеждат се и проучвания, свързани с изпълнение на мерки в ПУРБ на ДР.
- БДЧР:
За конкретния период текущо се изпълняват 25 мерки. Басейнова дирекция „Черноморски район“ e възложила на „ЕФ СИ ДЖИ ПОВВИК“ ЕАД изпълнение на следната дейност: „Изпълнение па проучвателен мониторинг в 7 участъка от определените зони за възпроизводство па рибната фауна и изготвяне на окончателен списък със зоните за възпроизводство на рибната фауна в Черноморски басейнов район, които да бъдат защитени от хидроморфологичен натиск“.
- БДИБР:
БДИБР изпълнява административни мерки, които се прилагат чрез становищата за допустимост на ИП в процедурите по ОВОС.
Стартирало е изпълнението на 28 действия по ПУРБ.
Стартирало е изпълнението на 12 типа мерки от ЕО на ПУРБ на ИБР.
Стартирали са и се изпълняват 5 действия от ПУРБ на ИБР, свързани с осъществяването на контролна дейност:
Стартирали са следните инвестиционни мерки:
- DP_4_6 – „Възстановяване на нарушени елементи на компрометирани депа за минни отпадъци“ - изпълнява се работен проект: „Хвостохранилище Медет - рекултивация на откоси и площи извън границата на концесията“.
- DP_4_5 – „Рекултивация на замърсени терени от минна дейност“ – в процес на проектиране e инвестиционен проект: „Рудник Елшица - управление и пречистване на води и мониторинг".
- DP_4_3 – „Подобряване експлоатация и стопанисване на хвостохранилища по отношение управлението на водите“ – в процес на изпълнение е поетапна рекултивация на сухите откоси на хвостохранилище „Люляковица“.
- БДЗБР:
През разглеждания период в БДЗБР се изпълняват общо 34 мерки От тях 29 бр. са в процес на изпълнение, 3 бр. мерки са приключени и 2 бр. мерки не са стартирали.
Стартирали са и редица мерки от компетентността на МОСВ, свързани с подобряване на управлението на водите, научноизследователска дейност и подобряване на базата от знания за намаляване на несигурността. Тези мерки са свързани с изпълнението на научни разработки и се изпълняват по проект № BG16M10P002-1.017-0001 „ПУРБ 2022-2027г.“ по ОПОС 2014- 2020 г. с бенефициент Дирекция УВ, като 4-те БД участват като партньор.
Във връзка с подписаното през 2018 г. Споразумение за предоставяне на помощни услуги в подкрепа на изготвянето на ПУРБ и ПУРН за Република България между Министерство на околната среда и водите на Република България и Международната банка за възстановяване и развитие, през 2020 г. продължават дейностите по подготовка на актуализацията на ПУРБ и ПУРН за периода 2022 – 2027г. Стартирали са и редица мерки от компетентността на МОСВ, свързани с подобряване на управлението на водите, научноизследователска дейност и подобряване на базата от знания за намаляване на несигурността. Тези мерки са свързани с изпълнението на научни разработки и се изпълняват по проект № BG16M10P002-1.017-0001 „ПУРБ 2022-2027 г.“ по ОПОС 2014-2020 г., с бенефициент дирекция УВ, като четирите БД участват като партньор.
През първото полугодие на 2020 г. са възложени 8 договора за разработване на методики, събиране на данни и извършване на оценки от страна на като първи етап от разработването на ПУРБ от страна на СБ, които са в различен етап на изпълнение. Проведени са работни срещи с всички изпълнители, предоставени са данни.
- 4. Координиране на изпълнението на мерките от ПУРН (2016-2021г.)/актуализация на ПУРН.
Основните дейности са свързани с разработване, изпълнение и координация на ПУРН, в т.ч. актуализация на методиките използвани при разработването на първите ПУРН, актуализация на предварителната оценка на риска от наводнения, картите на районите под заплаха и в риск от наводнения на определените райони със значителен потенциален риск от наводнения, преразглеждане, актуализиране и допълване на Каталога от мерки за ПУРН 2, трансгранична координация със съседни страни и разработване на проекти на ПУРН 2 за периода 2022–2027 г.
Постигнати резултати и изпълнени дейности:
Изпълняват се дейности във връзка с актуализацията на Плановете за управление на риска от наводнения за периода 2022 – 2027г., основната част от които в рамките на Споразумение за предоставяне на помощни услуги при изготвянето на Плановете за управление на речните басейни и Плановете за управление на риска от наводнения между министерство на околната среда и водите и Международна банка за възстановяване и развитие. Приет е Етап 1: Преглед на постигнатото и подготвителни дейности от Споразумението, като стартира изпълнението на дейностите, включени в Етап 2, Компонент 2: Подкрепа за изготвяне на проекти на ПУРН и по конкретно, дейности включени в Доклад с методика за оценка на риска от наводнения и предварителна оценка на риска от наводнения.
Със Заповед № РД-940/20.11.2020 г. на министъра на околната среда и водите е одобрена Актуализираната методика за предварителна оценка на риска от наводнения.
Преразгледани и актуализирани са критериите и праговете за оценка на минали и потенциални бъдещи наводнения със значителни неблагоприятни последици; преразгледани и обосновани са критерии за минали наводнения, които в бъдеще могат да доведат до значителни неблагоприятни последици; създаден е подход за оценка влиянието на климатичните промени върху опасността от наводнения, както и за оценка заплахата от наводнения, в резултат от интензивни валежи.
Разработена и разгледана е и Актуализирана методика за изготвяне на карти на заплахата и риска от наводнения.
Изпълнена е дейността, свързана с подобряването на съществуващата картографска основа в страната за целите на картирането на заплахата и на риска от наводнения. От началото на м. септември, 2020 г., в процес на изпълнение е дейността, свързана с изготвянето на карти на заплахата и на риска от наводнения.
Съгласувано е техническо задание за възлагане актуализацията на Методиката разходи – ползи.
Изпълняват се дейности във връзка с изпълнение на сключените договори по Дейност 3 от проекта Мерки за информация и публичност. Организирани и проведени са откриваща конференция в София и официални церемонии в четирите Басейнови дирекции за управление на водите за представяне на целите и дейностите включени в проекта: „ПУРН – втори цикъл 2022 – 2027“;
Стартирали и изпълнени мерки в ПУРН 2016-2021 г.:
- БДДР:
През 2020 г. са извършени дейности в изпълнение на 9 броя структурни мерки от ПУРН в 73 места на прилагане, 11 от които попадат в Райони със значителен потенциален риск от наводнения (РЗПРН).
- БДЧР:
Изпълнена е 1 мярка. В процес на изпълнение са 20 типа мерки. Изпълнението на 28 типа мерки не е стартирало.
- БДИБР:
Басейнова дирекция „Източнобеломорски район” наблюдава напредъка в изпълнението на всички мерки в Програмата от мерки (ПоМ) на ПУРН. БДИБР поддържа регистър на изпълнените мерки от Програмата от мерки на ПУРН в табличен вид и като шейпфайлове в ГИС.
Изпълнени са 3 бр. мерки, а 7 бр. мерки, включително и мярката мярка PREP25-REAC72 Сътрудничество с компетентните органи за басейново управление и за управление на риска от наводнения на други държави, са в процес на изпълнение.
Съгласува инвестиционни предложения за защита от вредното въздействие на водите.
В изпълнение на Общите мерки от Становището по ЕО на ПУРН БДИБР разглежда и съгласува проекти на общи и подробни устройствени планове за района, като анализира и съпоставя разположението на устройствените зони в плановете с обхвата на териториите в риск от наводнения, съгласно изготвените карти на заплахата и на риска. При необходимост в становищата се посочват препоръки за промяна на устройствени решения, които не са съобразени с необходимостта от намаляване на риска от наводнения.
- БДЗБР:
През разглеждания период отговорен орган за изпълнението на 2 мерки е БДЗБР - мярка „Създаване на капацитет на компетентните органи (БД)“ и мярка „Провеждане на обучителна и информационна кампания по проблемите свързани с наводненията.“ Тъй като БДЗБР е одобрена за бенефициент на проект: № BG05SFOP001-2.019-0064-С01/09.06.2020г. „Компетентни и мотивирани служители на Басейнова дирекция „Западнобеломорски район“, финансиран по Оперативна програма „Добро управление“, с цел недопускане на обучения със сходен предмет и разумно разходване, отпуснатите средства за изпълнение на мярка „Създаване на капацитет на компетентните органи (БД)“ са върнати на МОСВ за други цели.
В резултат от обявяването на извънредното положение в страната и предприетите ограничителни мерки за COVID 19 изпълнението на мярка „Провеждане на обучителна и информационна кампания по проблемите свързани с наводненията.“ беше възпрепятствано.
- 5. Подобряване на околната среда на Черно море и българското черноморско крайбрежие:
Дейностите основно са свързани с участие и методическо ръководство при разработване/актуализация и прилагането на Морската стратегия, както и изпълнение на Програмата за мониторинг на морските, включително крайбрежните морски води.
Съвместно с румънската страна е изготвена информация със срокове за изпълнение на Решението за Доброто състояние на морската околна среда за регион Черно море.
Изготвени са технически спецификации за дейности и сключени договори за осигуряване на ефективно надграждащо изпълнение на изискванията на РДМС, в т.ч. изпълнение на част от планираните мерки към Морската стратегия на Република България, подпомагане на двустранната координация с Република Румъния за синхронизирано прилагане на изискванията на РДМС в съответствие с ревизираното Решение 2017/848/ЕО за определяне на критерии и методологични стандарти за добро екологично състояние на морските води, както и на спецификации и стандартизирани методи за мониторинг и оценка и за създаване на регионална система за наблюдение на китоподобните и мониторинг на шума за постигане на добро състояние на морската околна среда, които ще подпомогнат компетентните органи за прилагането на РДМС в България и Румъния, както и ще популяризират целите на директивата в съседни страни, които не са членки на ЕС, с което да се подобри координацията между страните в Черноморския регион и хармонизация на методите за мониторинг.
За изпълнение на програмите от мерки към МС са предприети следните действия:
- Стартирали/в изпълнение/завършени мерки са 23 мерки от Програмата от мерки към Морската стратегия.
В рамките на осигуреното финансиране от ПУДООС са възложени дейности за провеждане на мониторинг на макроотпадъци по плажните, подготвена е техническа документация за възлагане на мониторинг на избрани видове морски птици за 2020 г., съгласно програмата за мониторинг по Дескриптор 1 - Биоразнообразие на Рамкова директива за морска стратегия 2008/56/ЕО /РДМС/.
За отчетния период е изготвен и представен на ЕК Междинен доклад за изпълнение на Програмите от мерки по Морската стратегия.
- Актуализиране на Морската стратегия (втори цикъл) за периода 2021-2027 г.:
Започнало е изпълнението на втория цикъл на прилагане на РДМС за периода 2021–2027 г. Изготвен е проект на Междинен доклад за напредъка на изпълнението на Програмата от мерки към Морската стратегия на Република България, представен на петото заседание на Консултативния и координационен съвет по опазване на околната среда в морските води на Черно море.
Изготвен е отговор на ЕК по оценката на Програмите от мерки към Морската стратегия на Република България.
- 6. Опазване на водите в трансграничните райони за басейново управление.
За опазване на водите в трансграничните райони за басейново управление продължава сътрудничеството със съседните страни Република Турция, Румъния, Република Гърция, Република Сърбия и Република Македония. Продължава интензивната работата във връзка с дейностите по Конвенцията за сътрудничество при опазване и устойчиво използване на река Дунав и Конвенцията за опазване на Черно море от замърсяване, Конвенция за трансграничните водни течения и международните езера (Хелзинкска конвенция) и др. глобални и регионални инициативи в областта на водите.
През 2020 г. представители на МОСВ и БД взеха участие в:
- Участие в среща на българо-гръцката работна група за отпускане на води по р. Арда от Р. България на Р. Гърция по междуправителствена Спогодба и прието месечно разпределение на водите на р. Арда през напоителен сезон 2020 г. Подаването на вода от яз. Ивайловград за Р. Гърция е извършвано съгласно подписания от работната група Протокол.
- В процес на планиране беше двустранна среща на работна група „Черно море“ в рамките на Споразумението за сътрудничество между Министерство на околната среда и водите на Република България и Министерство на околната среда и управлението на водите на Румъния, която не можа да се осъществи поради пандемичната обстановка с COVID-19.
- Определени бяха представителите на МОСВ в работна група по водите към Смесената комисия за сътрудничество в областта на околната среда между Република България и Република Сърбия и се планираше провеждане на първа среща на групата, която е отложена поради пандемичната обстановка с COVID-19. Една от основните задачи на българския състав на групата е принос във финализиране на преговорите за подписване на двустранен документ за сътрудничество в областта на водите, инициирано от МОСВ през 2015 г.
- Кореспонденция по дипломатически път за организиране на експертна среща по прилагане на Съвместната декларация между министрите на България и Турция. Провеждането на срещата е отложено за неопределен период, поради влошената епидемиологична обстановка във връзка с COVID-19.
- По отношение на Морската стратегия – съвместно с румънската страна беше изготвена информация със срокове за изпълнение на Решението за Доброто състояние на морската околна среда за регион Черно море.
- 7. Осигуряване на опазване на водите от замърсяване, в т.ч. и чрез осигуряване на пречистване на отпадъчните води от населените места и осигуряване на подобрени условия за водоснабдяване.
За опазване на водите е необходимо изпълнението на мерки за опазване на водните обекти. Тези мерки са включени в ПУРБ и ежегодно на МС се отчита напредъка по изпълнението на мерките.
За подпомагане изпълнението на мерките от ПУРБ се създават необходимите механизми за подпомагане на финансирането им, както чрез ОПОС 2014-2020г., ПУДООС и бюджета на МОСВ, така и целево финансираните споразумения: с НИМХ при БАН - за мониторинг на количеството на водите и с ИО при БАН - за крайбрежните води. Чрез ОПОС 2014-2020г. се финансират мерки за изпълнение на ангажиментите на страната в областта на водите, и за изграждане на ВиК инфраструктура (с осигурен финансов ресурс - 2,3 млрд. лв., с резерв за изпълнение 6% от бюджета на приоритетна ос 1 „Води“). Основната част от средствата се предоставят за нуждите на ВиК отрасъла:
- В началото на програмния период на ОПОС 2014-2020г., като продължение на предходния, стартираха проекти за изграждане на канализационни мрежи и реконструкция или изграждане на пречиствателни станции за отпадъчни води за 17 населени места - Банско, Варна, Видин, Враца, Раднево, Тервел, Шумен, Ямбол, Асеновград, Добрич, Плевен (в партньорство с община Долна Митрополия), Пловдив, Айтос, Елхово, Приморско, Тутракан и Чирпан. Проектите, изпълнявани от общините Раднево, Шумен, Банско, Тервел, Айтос, Приморско и Асеновград са приключили, а останалите са с различна степен на напредък към 31.12.2020г. Също така се изпълнява в рамките на самостоятелна процедура Интегриран воден проект на агломерация Смолян.
- С предоставени средства на МРРБ, отговорно за политиката във ВиК сектора, и на Столична община, са разработени регионални прединвестиционни проучвания за отрасъл ВиК в областите Бургас, Варна, Видин, Враца, Добрич, Кърджали, Перник, Пловдив, Русе, Силистра, Сливен, Стара Загора, Шумен, Ямбол и Столична община които са идентифицирани мерки за изграждане и реконструкция на на необходимата канализационна и водоснабдителна инфраструктура, за да преустанови натиска от замърсяване с битови отпадъчни води върху водните обекти и да се повиши ефективността на ползване на водите ,чрез намаляване на загубите на на вода във водоснабдителните системи Изготвят се с финансовата подкрепа на ОПОС 2014-2020г. и Регионални прединвестиционни проучвания за ВиК за 6-те новоконсолидирани обособени територии в област Габрово, Плевен, Велико Търново, София Област, Хасково, Търговище.
- Безвъзмездна финансова помощ е предоставена за „Изграждане на ВиК инфраструктура“ (по ОПОС 2014-2020 г.) с общ размер 1,35 млрд. лв. за осигуряване необходимото пречистване на отпадъчните води от населените места и на необходимото качеството на водите предназначени за консумация от човека на територията на 14-те консолидирани ВиК оператора (за които МРРБ изготви регионални прединвестиционни проучвания). Инвестициите са насочени към агломерациите с над 10 000 екв. жители на съответната обособена територия. Към края на 2020 г. проектите за изграждане са стартирали.
- Финансовият недостиг за изграждане на необходимата инфраструктура за събиране и пречистване на отпадъчни води от населените места от порядъка на 5,9 млрд. лева и допълнителни средства за обновяване на остарялата и амортизирана ВиК мрежа.
- С цел осигуряване и на друга възможност за безвъзмездно финансиране в края на 2018 г. са приети нови приоритети и критерии за приоритизиране на проектните предложения за финансиране на общините чрез ПУДООС. През 2020 г. се финансират и оценяват приоритетно проекти за изграждане на канализационни мрежи и пречиствателни станции за отпадъчни води (ПСОВ) за населени места, представляващи основни мерки в ПУРБ.
- По Програма за развитие на селските райони (ПРСР) 2014-2020 г. Националната служба за съвети в земеделието (НССЗ) оказва подкрепа на земеделските стопани чрез провеждане на информационни срещи, семинари и/или чрез предоставяне на консултации и специализирани консултантски пакети свързани с прилагане на мерки с опазване на водите от замърсяване, определени от националното законодателство за изпълнение на чл. 11, параграф 3 от Директива 2000/60/ЕО на Европейския парламент и на Съвета за установяване на рамка за действията на Общността в областта на политиката за водите (Рамкова директива за водите), в зависимост от спецификата и потребностите на всяко малко земеделско стопанство.