ExEA MoEW EEA

Национален доклад за състоянието и опазването на околната среда в РБългария

Лични средства

Политики за опазване и подобряване на качеството на водите

Политиката по управление на водите се основава на факта, че водите са общонационален неделим природен ресурс и общо наследство, което трябва да се опазва и защитава.

Постигнатите резултати през 2020 г. са свързани с прилагане на политиката по управление на водите на територията на страната, чрез изпълнение на изискванията на европейското и национално законодателство. 

В рамките на дейностите по прилагане на политиката по управление на водите се осъществява оперативното управление на водите на национално ниво и координацията при оперативното управление на водите на басейново ниво, както и международно сътрудничество във връзка прилагане на европейското законодателство и националната политика по управление на водите.

 

  1. 1.      Изготвяне на законови и подзаконови нормативни актове, в т.ч. изменения и допълнения:

Приети са следните проекти на нормативни актове:

С ПМС № 19 от 13 февруари 2020 г. е прието изменение и допълнение на Наредбата за опазване на околната среда в морските води, приета с Постановление №273 на Министерски съвет от 2010 г. Изменението и допълнението на Наредбата е свързано с въвеждане в българското законодателство на изискванията на Директива (ЕС) 2017/845 и на Решение (ЕС) 2017/848, свързани с прилагане на по-опростен и по-съпоставим подход за оценка на състоянието на морската околна среда.

В процес на разработване са следните проекти на нормативни актове:

Проект на Наредба за зоните за защита на водите, предназначени за питейно-битово водоснабдяване и минералните води.

Проект на Наредба за условията, реда и техническите изисквания при изграждане на рибни проходи, съгласно чл. 44б, ал. 3 от ЗРА.

Проект на нова Наредба за проучване, ползване и опазване на подземните води, издадена от Министерския съвет.

Проект на Наредба за изменение на Наредба № 2 от 8.06.2011 г. за издаване на разрешителни за заустване на отпадъчни води във водни обекти и определяне на индивидуалните емисионни ограничения на точкови източници на замърсяване.

 

  1. 2.      Координиране на изпълнението на мерките от ПУРБ (2016-2021 г.)/актуализация на ПУРБ.

Основните дейности са свързани с изпълнението на ПУРБ, в т.ч. планиране и изпълнение на програмите за мониторинг за състоянието на водите; планиране и изпълнение на мерките в програмите от мерки в ПУРБ, вкл. в секторните политики за използване на водите; координиране изпълнението на мерките от ПУРБ в икономическите сектори, оказващи натиск върху състоянието на водите; прилагане на държавната политика за управление на водите на басейново ниво и постигането на ефекта от изпълнението на програмите от мерки в ПУРБ.

Ключови са и дейностите по актуализиране на ПУРБ за периода 2022-2027г. и подготовката за приемането им от МС.

Във връзка с Планове за управление на речните басейни (ПУРБ) 2016 -2021 г. и Национални програми за прилагането им, разработени в изпълнение на изискванията на Рамковата Директива за водите 2000/60/ЕС (РДВ), бяха извършени следните дейности:

-        Извършено е докладване пред Европейската комисия на изпълнение на задълженията на Република България по изпълнение на програмите от мерки в ПУРБ, на база на събрана информация от министерства и финансиращи програми за стартирали мерки и стойността на изпълнение, за които е осигурено финансиране;

-        Предприети са действия за преодоляване на пропуски в данните във вторите ПУРБ и подобряване на достоверността на оценките и актуализиране на ПУРБ, като в тази връзка се изпълняват проекти „ПУРБ 2022-2027“ и „Доизграждане на мрежите за мониторинг на количеството на водите“, финансирани чрез ОПОС 2014-2020г.

-        Част от мерките в ПУРБ, които изискват инвестиции и продължителен период за реализация са включени като мерки в проекта на Национален план за развитие и устойчивост – във връзка с изпълнение на задължение по директивата за ГПСОВ, намаляване на загубите на вода във ВиК сектора, намаляване на загубите на вода за напояване, подобряване на контрола при използване на водите и водната ефективност чрез използване на цифровизация и съвременни технологии.

-        Изпълнява се предвидения в ПУРБ мониторинг на водите. За проследяване на състоянието на природните води се работи в посока подобряване на мониторинга на количеството на подземните и повърхностните води, чрез оптимизиране и разширяване на мрежите за мониторинг и подобряване на тяхната ефективност.

-        Министерството на здравеопазването подобрява възможностите си за контрол на питейните води, като изпълнява проект „Подобряване мониторинга на качеството на питейните води“, финансирани чрез ОПОС 2014-2020г.

-        Разрешителния режим се съобразява с целите и мерките в ПУРБ. Актуализират се публичните регистри на разрешителните за ползване на водни обекти, издавани от министъра на околната среда и водите и басейновите директори.

-        Изпълняват се мерките, свързани с оценка на допустимостта на инвестиционни предложения, оценка на въздействието върху околната среда, издаване на разрешителни, които ще окажат допълнителен натиск върху водите и се определят мерки, които следва да се изпълнят за недопускане/намаляване на въздействието върху водите от проучвателна или минна дейност;

-        Извършени са проверки в районите на закрити уранодобивни обекти и са направени оценки на качеството на изтичащите руднични води и рисковете от замърсяване на водите. Предписано е изпълнението на съответни мерки от фирмите, на които са възложени дейностите за ликвидиране на щетите. Предприети са необходимите действия за установяване на нарушения на Закона за водите и налагане на съответни санкции;

-        Изпълнява се мониторинг на обекти, които чрез отпадъчните води са потенциален източник на приоритетно опасни вещества и заустват в повърхностни водни тела, в които са констатирани концентрации на приоритетно опасни вещества над границата на определяне по метода с цел установяване на източниците на заустване на приоритетно опасни вещества и предприемане на действия за прекратяване на заустването им, в изпълнение на Заповед № РД-206/04.03.2020г. на министъра на околната среда и водите.

-        Ежемесечно се публикува на страниците на басейновите дирекции информация за установените превишения на стойностите, определящи добро състояние на водите и на всяко тримесечие се изпращат резултатите от изпълнения регулярен мониторинг на Министерството на здравеопазването, Министерството на регионалното развитие и благоустройството и Българската асоциация по безопасност на храните;

-        Изготвен е Национален доклад за 2020г. до Европейската комисия по Директива 91/271/ЕИО за пречистване на отпадъчните води от населените места и предвижданите мерки за постигане на съответствие с изискванията на директивата. За подготовката му беше успешно използвана ново въведената в действие Географска информационна система за управление на водите и докладване.

-        Изготвен е Национален доклад за 2020г. до Европейската комисия на изпълнението на задълженията на Република България по Директива 91/676/ЕИО за опазване на водите от замърсяване с нитрати от селскостопански източници.

-        Издадени са Заповед № РД-09-222/27.02.2020г. на министъра на земеделието, храните и горите и Заповед № РД-237/17.03.2020 г. на министъра на околната среда и водите за утвърждаване на програма от мерки за ограничаване и предотвратяване на замърсяването с нитрати от земеделски източници в уязвимите зони за четиригодишен период, считано от 01.01.2020 до 31.12.2023г.

-        Изпълняват се дейности по определяне на екологичния капацитет на комплексните и значими язовири от Приложение 1 на Закона за водите (с изключение на тези за питейно-битово водоснабдяване) за осъществяване на сладководно рибовъдство, съгласно методиката, разработена по проект FISHFARMING;

-        Изпълняват се дейности, насочени към създаване на условия за максимално ефективното оползотворяване на минералните води в интерес на гражданите и в съответствие с приоритетите за развитие на общините, както и при зачитане интересите на бизнеса и на държавата.

 

  1. 3.      Постигнати резултати и изпълнени мерки - ПУРБ:
  • БДДР:

В програмата от мерки към ПУРБ 2016 - 2021 г. за ДРБУ са планирани 84 бр. мерки с включени към тях 274 бр. дейности, от които 51 бр. мерки със 129 действия към тях от компетентност на БД. Предвидените места за прилагане са: целия ДРБУ - всички 256 бр. повърхностни и/или 50 бр. подземни водни тела (ВТ); участъци от ВТ, в които попада защитени зони и/или 950 бр. конкретни места на прилагане на дейностите. Провеждат се и проучвания, свързани с изпълнение на мерки в ПУРБ на ДР.

  • БДЧР:

За конкретния период текущо се изпълняват 25 мерки.  Басейнова дирекция „Черноморски район“ e възложила на „ЕФ СИ ДЖИ ПОВВИК“ ЕАД изпълнение на следната дейност: „Изпълнение па проучвателен мониторинг в 7 участъка от определените зони за възпроизводство па рибната фауна и изготвяне на окончателен списък със зоните за възпроизводство на рибната фауна в Черноморски басейнов район, които да бъдат защитени от хидроморфологичен натиск“.

  • БДИБР:

БДИБР изпълнява административни мерки, които се прилагат чрез становищата за допустимост на ИП в процедурите по ОВОС.

Стартирало е изпълнението на 28 действия по ПУРБ.

Стартирало е изпълнението на 12 типа мерки от ЕО на ПУРБ на ИБР.

Стартирали са и се изпълняват 5 действия от ПУРБ на ИБР, свързани с осъществяването на контролна дейност:

Стартирали са следните инвестиционни мерки:

- DP_4_6 – „Възстановяване на нарушени елементи на компрометирани депа за минни отпадъци“ - изпълнява се работен проект: „Хвостохранилище Медет - рекултивация на откоси и площи извън границата на концесията“.

- DP_4_5 – „Рекултивация на замърсени терени от минна дейност“ – в процес на проектиране e инвестиционен проект: „Рудник Елшица - управление и пречистване на води и мониторинг".

- DP_4_3 – „Подобряване експлоатация и стопанисване на хвостохранилища по отношение управлението на водите“ – в процес на изпълнение е поетапна рекултивация на сухите откоси  на хвостохранилище „Люляковица“.

  • БДЗБР:

През разглеждания период в БДЗБР се изпълняват общо 34 мерки От тях 29 бр. са в процес на изпълнение, 3 бр. мерки са приключени и 2 бр. мерки не са стартирали.

Стартирали са и редица мерки от компетентността на МОСВ, свързани с подобряване на управлението на водите, научноизследователска дейност и подобряване на базата от знания за намаляване на несигурността. Тези мерки са свързани с изпълнението на научни разработки и се изпълняват по проект № BG16M10P002-1.017-0001 „ПУРБ 2022-2027г.“ по ОПОС 2014- 2020 г. с бенефициент Дирекция УВ, като 4-те БД участват като партньор.

Във връзка с подписаното през 2018 г. Споразумение за предоставяне на помощни услуги в подкрепа на изготвянето на ПУРБ и ПУРН за Република България между Министерство на околната среда и водите на Република България и Международната банка за възстановяване и развитие, през 2020 г. продължават дейностите по подготовка на актуализацията на ПУРБ и ПУРН за периода 2022 – 2027г. Стартирали са и редица мерки от компетентността на МОСВ, свързани с подобряване на управлението на водите, научноизследователска дейност и подобряване на базата от знания за намаляване на несигурността. Тези мерки са свързани с изпълнението на научни разработки и се изпълняват по проект № BG16M10P002-1.017-0001 „ПУРБ 2022-2027 г.“ по ОПОС 2014-2020 г., с бенефициент дирекция УВ, като четирите БД участват като партньор.

През първото полугодие на 2020 г. са възложени 8 договора за разработване на методики, събиране на данни и извършване на оценки от страна на като първи етап от разработването на ПУРБ от страна на СБ, които са в различен етап на изпълнение. Проведени са работни срещи с всички изпълнители, предоставени са данни.

  1. 4.      Координиране на изпълнението на мерките от ПУРН (2016-2021г.)/актуализация на ПУРН.

Основните дейности са свързани с разработване, изпълнение и координация на ПУРН, в т.ч. актуализация на методиките използвани при разработването на първите ПУРН, актуализация на предварителната оценка на риска от наводнения, картите на районите под заплаха и в риск от наводнения на определените райони със значителен потенциален риск от наводнения, преразглеждане, актуализиране и допълване на Каталога от мерки за ПУРН 2, трансгранична координация със съседни страни и разработване на проекти на ПУРН 2 за периода 2022–2027 г.

Постигнати резултати и изпълнени дейности:

Изпълняват се дейности във връзка с актуализацията на Плановете за управление на риска от наводнения за периода 2022 – 2027г., основната част от които в рамките на Споразумение за предоставяне на помощни услуги при изготвянето на Плановете за управление на речните басейни и Плановете за управление на риска от наводнения между министерство на околната среда и водите и Международна банка за възстановяване и развитие. Приет е Етап 1: Преглед на постигнатото и подготвителни дейности от Споразумението, като стартира изпълнението на дейностите, включени в Етап 2, Компонент 2: Подкрепа за изготвяне на проекти на ПУРН и по конкретно, дейности включени в Доклад с методика за оценка на риска от наводнения и предварителна оценка на риска от наводнения.

Със Заповед № РД-940/20.11.2020 г. на министъра на околната среда и водите е одобрена Актуализираната методика за предварителна оценка на риска от наводнения.

Преразгледани и актуализирани са критериите и праговете за оценка на минали и потенциални бъдещи наводнения със значителни неблагоприятни последици; преразгледани и обосновани са критерии за минали наводнения, които в бъдеще могат да доведат до значителни неблагоприятни последици; създаден е подход за оценка влиянието на климатичните промени върху опасността от наводнения, както и за оценка заплахата от наводнения, в резултат от интензивни валежи.

Разработена и разгледана е и Актуализирана методика за изготвяне на карти на заплахата и риска от наводнения.

Изпълнена е дейността, свързана с подобряването на съществуващата картографска основа в страната за целите на картирането на заплахата и на риска от наводнения. От началото на м. септември, 2020 г., в процес на изпълнение е дейността, свързана с изготвянето на карти на заплахата и на риска от наводнения.

Съгласувано е техническо задание за възлагане актуализацията на Методиката разходи – ползи.

Изпълняват се дейности във връзка с изпълнение на сключените договори по Дейност 3 от проекта Мерки за информация и публичност. Организирани и проведени са откриваща конференция в София и официални церемонии в четирите Басейнови дирекции за управление на водите за представяне на целите и дейностите включени в проекта: „ПУРН – втори цикъл 2022 – 2027“;

Стартирали и изпълнени мерки в ПУРН 2016-2021 г.:

  • БДДР:

През 2020 г. са извършени дейности в изпълнение на 9 броя структурни мерки от ПУРН в 73 места на прилагане, 11 от които попадат в Райони със значителен потенциален риск от наводнения (РЗПРН).

  • БДЧР:

Изпълнена е 1 мярка. В процес на изпълнение са 20 типа мерки. Изпълнението на 28 типа мерки не е стартирало.

  • БДИБР:

Басейнова дирекция „Източнобеломорски район” наблюдава напредъка в изпълнението на всички мерки в Програмата от мерки (ПоМ) на ПУРН. БДИБР поддържа регистър на изпълнените мерки от Програмата от мерки на ПУРН в табличен вид и като шейпфайлове в ГИС.

Изпълнени са 3 бр. мерки, а 7 бр. мерки, включително и мярката мярка PREP25-REAC72 Сътрудничество с компетентните органи за басейново управление и за управление на риска от наводнения на други държави, са в процес на изпълнение.

Съгласува инвестиционни предложения за защита от вредното въздействие на водите.

В изпълнение на Общите мерки от Становището по ЕО на ПУРН БДИБР разглежда и съгласува проекти на общи и подробни устройствени планове за района, като анализира и съпоставя разположението на устройствените зони в плановете с обхвата на териториите в риск от наводнения, съгласно изготвените карти на заплахата и на риска. При необходимост в становищата се посочват препоръки за промяна на устройствени решения, които не са съобразени с необходимостта от намаляване на риска от наводнения.

  • БДЗБР:

През разглеждания период  отговорен орган за изпълнението на 2 мерки е БДЗБР - мярка „Създаване на капацитет на компетентните органи (БД)“ и мярка „Провеждане на обучителна и информационна кампания по проблемите свързани с наводненията.“ Тъй като БДЗБР е одобрена за бенефициент на проект: № BG05SFOP001-2.019-0064-С01/09.06.2020г.  „Компетентни и мотивирани служители на Басейнова дирекция „Западнобеломорски район“, финансиран по Оперативна програма „Добро управление“, с цел недопускане на обучения със сходен предмет и разумно разходване, отпуснатите средства за изпълнение на мярка „Създаване на капацитет на компетентните органи (БД)“ са върнати на МОСВ за други цели.

В резултат от обявяването на извънредното положение в страната и предприетите ограничителни мерки за COVID 19 изпълнението на мярка „Провеждане на обучителна и информационна кампания по проблемите свързани с наводненията.“ беше възпрепятствано.

  1. 5.      Подобряване на околната среда на Черно море и българското черноморско крайбрежие:

Дейностите основно са свързани с участие и методическо ръководство при разработване/актуализация и прилагането на Морската стратегия, както и изпълнение на Програмата за мониторинг на морските, включително крайбрежните морски води.

Съвместно с румънската страна е изготвена информация със срокове за изпълнение на Решението за Доброто състояние на морската околна среда за регион Черно море.

Изготвени са технически спецификации за дейности и сключени договори за осигуряване на ефективно надграждащо изпълнение на изискванията на РДМС, в т.ч. изпълнение на част от планираните мерки към Морската стратегия на Република България, подпомагане на двустранната координация с Република Румъния за синхронизирано прилагане на изискванията на РДМС в съответствие с ревизираното Решение 2017/848/ЕО за определяне на критерии и методологични стандарти за добро екологично състояние на морските води, както и на спецификации и стандартизирани методи за мониторинг и оценка и за създаване на регионална система за наблюдение на китоподобните и мониторинг на шума за постигане на добро състояние на морската околна среда, които ще подпомогнат компетентните органи за прилагането на РДМС в България и Румъния, както и ще популяризират целите на директивата в съседни страни, които не са членки на ЕС, с което да се подобри координацията между страните в Черноморския регион и хармонизация на методите за мониторинг.

 

За изпълнение на програмите от мерки към МС са предприети следните действия:

  • Стартирали/в изпълнение/завършени мерки са 23 мерки от Програмата от мерки към Морската стратегия.

В рамките на осигуреното финансиране от ПУДООС са възложени дейности за провеждане на мониторинг на макроотпадъци по плажните, подготвена е техническа документация за възлагане на мониторинг на избрани видове морски птици за 2020 г., съгласно програмата за мониторинг по Дескриптор 1 - Биоразнообразие на Рамкова директива за морска стратегия 2008/56/ЕО /РДМС/. 

За отчетния период е изготвен и представен на ЕК Междинен доклад за изпълнение на Програмите от мерки по Морската стратегия.

  • Актуализиране на Морската стратегия (втори цикъл) за периода 2021-2027 г.:

Започнало е изпълнението на втория цикъл на прилагане на РДМС за периода 2021–2027 г. Изготвен е проект на Междинен доклад за напредъка на изпълнението на Програмата от мерки към Морската стратегия на Република България, представен на петото заседание на Консултативния и координационен съвет по опазване на околната среда в морските води на Черно море.

Изготвен е отговор на ЕК по оценката на Програмите от мерки към Морската стратегия на Република България.

 

  1. 6.      Опазване на водите в трансграничните райони за басейново управление.

За опазване на водите в трансграничните райони за басейново управление продължава сътрудничеството със съседните страни Република Турция, Румъния, Република Гърция, Република Сърбия и Република Македония. Продължава интензивната работата във връзка с дейностите по Конвенцията за сътрудничество при опазване и устойчиво използване на река Дунав и Конвенцията за опазване на Черно море от замърсяване, Конвенция за трансграничните водни течения и международните езера (Хелзинкска конвенция) и др. глобални и регионални инициативи в областта на водите.

 

През 2020 г. представители на МОСВ и БД взеха участие в:

  • Участие в среща на българо-гръцката работна група за отпускане на води по р. Арда от Р. България на Р. Гърция по междуправителствена Спогодба и прието месечно разпределение на водите на р. Арда през напоителен сезон 2020 г. Подаването на вода от яз. Ивайловград за Р. Гърция е извършвано съгласно подписания от работната група Протокол.
  • В процес на планиране беше двустранна среща на работна група „Черно море“ в рамките на  Споразумението за сътрудничество между Министерство на околната среда и водите на Република България и Министерство на околната среда и управлението на водите на Румъния, която не можа да се осъществи поради пандемичната обстановка с COVID-19.
  • Определени бяха представителите на МОСВ в работна група по водите към Смесената комисия за сътрудничество в областта на околната среда между Република България и Република Сърбия и се планираше провеждане на първа среща на групата, която е отложена поради пандемичната обстановка с COVID-19. Една от основните задачи на българския състав на групата е принос във финализиране на преговорите за подписване на двустранен документ за сътрудничество в областта на водите, инициирано от МОСВ през 2015 г.
  • Кореспонденция по дипломатически път за организиране на експертна среща по прилагане на Съвместната декларация между министрите на България и Турция. Провеждането на срещата е отложено за неопределен период, поради влошената епидемиологична обстановка във връзка с COVID-19.
  • По отношение на Морската стратегия – съвместно с румънската страна беше изготвена информация със срокове за изпълнение на Решението за Доброто състояние на морската околна среда за регион Черно море.

 

  1. 7.      Осигуряване на опазване на водите от замърсяване, в т.ч. и чрез осигуряване на пречистване на отпадъчните води от населените места и осигуряване на подобрени условия за водоснабдяване.

За опазване на водите е необходимо изпълнението на мерки за опазване на водните обекти. Тези мерки са включени в ПУРБ и ежегодно на МС се отчита напредъка по изпълнението на мерките.

За подпомагане изпълнението на мерките от ПУРБ се създават необходимите механизми за подпомагане на финансирането им, както чрез ОПОС 2014-2020г., ПУДООС и бюджета на МОСВ, така и целево финансираните споразумения: с НИМХ при БАН - за мониторинг на количеството на водите и с ИО при БАН - за крайбрежните води. Чрез ОПОС 2014-2020г. се финансират мерки за изпълнение на ангажиментите на страната в областта на водите, и за изграждане на ВиК инфраструктура (с осигурен финансов ресурс - 2,3 млрд. лв., с резерв за изпълнение 6% от бюджета на приоритетна ос 1 „Води“). Основната част от средствата се предоставят за нуждите на ВиК отрасъла:

  • В началото на програмния период на ОПОС 2014-2020г., като продължение на предходния, стартираха проекти за изграждане на канализационни мрежи и реконструкция или изграждане на пречиствателни станции за отпадъчни води за 17 населени места - Банско, Варна, Видин, Враца, Раднево, Тервел, Шумен, Ямбол, Асеновград, Добрич, Плевен (в партньорство с община Долна Митрополия), Пловдив, Айтос, Елхово, Приморско, Тутракан и Чирпан. Проектите, изпълнявани от общините Раднево, Шумен, Банско, Тервел, Айтос, Приморско и Асеновград са приключили, а останалите са с различна степен на напредък към 31.12.2020г. Също така се изпълнява в рамките на самостоятелна процедура Интегриран воден проект на агломерация Смолян. 
  • С предоставени средства на МРРБ, отговорно за политиката във ВиК сектора, и на Столична община, са разработени регионални прединвестиционни проучвания за отрасъл ВиК в областите Бургас, Варна, Видин, Враца, Добрич, Кърджали, Перник, Пловдив, Русе, Силистра, Сливен, Стара Загора, Шумен, Ямбол и  Столична община които са идентифицирани мерки  за изграждане и реконструкция на  на необходимата канализационна и водоснабдителна инфраструктура, за да преустанови натиска от замърсяване с битови отпадъчни води върху водните обекти и да се повиши ефективността на ползване на водите ,чрез намаляване на загубите на на вода във водоснабдителните системи Изготвят се с финансовата подкрепа на ОПОС 2014-2020г. и Регионални прединвестиционни проучвания за ВиК за 6-те новоконсолидирани обособени територии в област Габрово, Плевен, Велико Търново, София Област, Хасково, Търговище.
  • Безвъзмездна финансова помощ е предоставена за „Изграждане на ВиК инфраструктура“ (по ОПОС 2014-2020 г.) с общ размер 1,35 млрд. лв. за осигуряване необходимото пречистване на отпадъчните води от населените места и на необходимото качеството на водите предназначени за консумация от човека на територията на 14-те консолидирани ВиК оператора (за които МРРБ изготви регионални прединвестиционни проучвания). Инвестициите са насочени към агломерациите с над 10 000 екв. жители на съответната обособена територия. Към края на 2020 г. проектите за изграждане са стартирали.
  • Финансовият недостиг за изграждане на необходимата инфраструктура за събиране и пречистване на отпадъчни води от населените места от порядъка на 5,9 млрд. лева и допълнителни средства за обновяване на остарялата и амортизирана ВиК мрежа.
  • С цел осигуряване и на друга възможност за безвъзмездно финансиране в края на 2018 г. са приети нови приоритети и критерии за приоритизиране на проектните предложения за финансиране на общините чрез ПУДООС. През 2020 г. се финансират и оценяват приоритетно проекти за изграждане на канализационни мрежи и пречиствателни станции за отпадъчни води (ПСОВ) за населени места, представляващи основни мерки в ПУРБ.
  • По Програма за развитие на селските райони (ПРСР) 2014-2020 г. Националната служба за съвети в земеделието (НССЗ) оказва подкрепа на земеделските стопани чрез провеждане на информационни срещи, семинари и/или чрез предоставяне на консултации и специализирани консултантски пакети свързани с прилагане на мерки с опазване на водите от замърсяване, определени от националното законодателство за изпълнение на чл. 11, параграф 3 от Директива 2000/60/ЕО на Европейския парламент и на Съвета за установяване на рамка за действията на Общността в областта на политиката за водите (Рамкова директива за водите), в зависимост от спецификата и потребностите на всяко малко земеделско стопанство.













Copyright 2000-2021 © Изпълнителна агенция по околна среда (ИАОС)

Дизайн и изработка: ИАОС