ExEA MoEW EEA

Национален доклад за състоянието и опазването на околната среда в Република България през 2010 г. (издание 2012 г.)

Лични средства

Превантивни инструменти за интегриране на целите за опазване на околната среда в инвестиционни проекти и действащи инсталации

С нарастващите екологични изисквания на обществото и през 2010 г. развитието на политиката Комплексно предотвратяване и контрол на замърсяването заемаше ключова позиция в защита на опазване на околната среда и здравето на човека, чрез изпълнението на заложените:

Стратегическа цел: Интегриране на политиката по околна среда в политиките за развитие на отраслите на икономиката в страната за постигане на устойчиво развитие и

Оперативни цели: Намаляване и предотвратяване на вредното въздействие от индустриални дейности и инфраструктура; Повишаване капацитета на българските предприятия и организации по отношение опазването на околната среда; Намаляване и предотвратяване на рисковете за околната среда и човешкото здраве от употребата на определени опасни химикали.

Изпълнението на политиката Комплексно предотвратяване и контрол на замърсяването бе изцяло фокусирано върху очакваните резултати, посредством управлението и предоставянето на услуги чрез следните програми:

 

Резултатите за 2010 г. се постигат чрез изпълнението на следните програми: Оценка на въздейстието върху околната среда и екологична оценка; Комплексни разрешителни и защита от шум в околната среда; Схеми за подобряване на резултатите в опазване на околната среда, Екологична отговорност и Предотвратяване на риска от големи аварии и управление на химикали.

Програма ОВОС и екологична оценка:  

С Програма „ОВОС и екологична оценка” се цели намаляване и предотвратяване на вредното въздействие от индустриални дейности и инфраструктура чрез оценка на въздействието от осъществяването им и определяне на условия и мерки, които следва да се спазват през различните етапи на проектирането и експлоатацията им. Целта е за сто процента (100%) от инвестиционните предложения, за осъществяването на които е необходимо решение по ОВОС, да бъде проведена процедура по ОВОС и осъществен последващ контрол, което да гарантира постигане и запазване на нормите за качество на околната среда.

Ключов въпрос 1

Подобрява ли се качеството на предоставяната информация от възложителите, на база на която се произнасят компетентните органи по ОВОС и ЕО?

От изключителна важност за резултата от извършваната услуга е качеството на документацията по ОВОС, на база на която се взима решението.

Ключово послание

state-good.jpgПрез 2010 г. 75% от докладите за оценка на въздействието върху околната среда са с положителна оценка за качество, което е с 1% по-добър резултат от предходната година.

Индикатор

Процент положителни оценки на качеството на докладите по ОВОС

Измерва качественото изменение в документацията, която възложителите представят на компетентния орган, като стремежът е чрез консултациите, давани в хода на процедурата, да се постигне 100% качествени доклади, което ще подпомогне обективното вземане на решение.

Във връзка с това за 2010 г. е заложена цел за постигане на 100% положителни оценки на качеството на докладите. Постигнатият резултат е 75%, което е с 1% по-добър резултат от предходната година, когато положителните оценки са били 74%.

Ключов въпрос 2

Подобрява ли се ефективността на администрацията по отношение предоставяне на услугите, свързани с ОВОС и ЕО?

Ключово послание

state-good.jpgС решенията на министъра на околната среда и водите, респ. директорите на РИОСВ, за неодобряване на инвестиционни предложения или прекратяване на процедурата е гарантирано, при отчитане на обществения интерес и екологичното законодателство, че няма да бъде допуснато осъществяване на дейности, от които може да се очаква да възникне риск за човешкото здраве и околната среда.

 

Индикатор

Брой издадени решения по ОВОС/ решения по преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС/ становища по ЕО/ решения за преценяване на необходимостта от извършване на ЕО спрямо броя внесени искания.

В изпълнение на политиката през 2010 г. са издадени 88 броя решения по ОВОС за одобряване; 7 броя решения по ОВОС за неодобряване; прекратена е една процедура по ОВОС с решение за прекратяване; издадени са 147 решения да се извърши ОВОС и 1152 броя – да не се извършва ОВОС; 50 броя процедури по преценяване необходимостта от извършване на ОВОС са прекратени с решение на министъра на околната среда и водите/директора на РИОСВ; за периода има 43 издадени становища по ЕО, от които 40 за съгласуване на плана или програмата; 516 издадени решения за преценяване необходимостта от ЕО.

Общо издадените решения в областта на ОВОС и екологична оценка за отчетния период са 2004 бр. спрямо 2263 броя постъпили искания, от които: 1444 за преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС; 149 броя постъпили доклади за ОВОС за оценка на качество; 57 броя постъпили искания за издаване на становище по ЕО; 613 броя постъпили искания за преценяване на необходимостта от извършване на ЕО.

 

Програма Комплексни разрешителни и защита от шум в околната среда:

 

Чрез програмата се постига съответствие на работа на инсталациите в предприятията, подлежащи на комплексни разрешителни (КР), с най-добрите налични техники (НДНТ). В съответствие със Закона за опазване на околната среда (ЗООС) издаването на комплексни разрешителни е задължително за изграждането и експлоатацията на нови и експлоатацията на действащи промишлени инсталации и съоръжения в обхвата на Приложение 4 на Закона (съответстващо по обхват на Анекс I на Директивата за КПКЗ). Чрез програмата се цели и постига в значителна степен ограничаване на вредното въздействие на шума в населените места от инсталации и съоръжения на промишлеността в съответствие със Закона за защита на шума.

 

Ключов въпрос 1

Каква е степента на ефективност на органите на изпълнителната власт при издаване на комплексни разрешителни (КР) в съответствие със Закона за опазване на околната среда (ЗООС)?

Ключови послания

state-moderate.jpg23,8% е постигнатия резултат за спазването на нормативния срок за издаване на КР, заложената целева стойност по показателя за 2010 г. е 100%. Въз основа на представената информация от Изпълнителната агенция по околната среда и водите за изпълнението на показателите на услугата - издаване на комплексни разрешителни е видно, че: за отчетния период (вкл. недовършени от предходната година) са постъпили 21 бр. заявления от оператори за издаване на КР. От тях са издадени 5 бр. КР в нормативно определения срок (отчитайки продължителността на процедурата 7 месеца от внасяне на заявлението).

state-good.jpgЗа 2010 г. от всички 8 произнасяния на съда, във връзка с решения по комплексни разрешителни, всички са завършили с отхвърляне на жалбите.

 

Индикатори

1. Спазване на нормативния срок за издаване на КР  - брой издадени решения по КР (за издаване/неиздаване) спрямо брой внесени заявления от операторите.

2. Брой отменени актове по КР (решения за издаване/неиздаване, изменение, актуализация) спрямо броя на обжалваните.

 

Ключов въпрос 2

В каква степен се постига ограничаване на вредното въздействие на шума в населените места от инсталации и съоръжения на промишлеността в съответствие със Закона за защита на шума?

Ключови послания

state-good.jpg94,5% промишлени източници отговарят на нормативните изисквания спрямо общия брой подлежащи на контрол през годината. Във връзка с контрола на промишлените източници по отношение на излъчвания от тях шум в околната среда, РИОСВ отчитат, че от подлежащите на контрол през 2010 г. промишлени източници, при някои са констатирани отклонения от нормативните изисквания.

state-good.jpg95,7% са изпълнените предписания спрямо броя дадени предписания, във връзка с констатирани отклонения от нормативните изисквания при контролирането на промишлените източници по отношение на излъчвания от тях шум в околната среда.

 

Индикатори

1. Брой промишлени източници, отговарящи на нормативните изисквания спрямо общия брой подлежащи на контрол през годината.

2. Брой изпълнени предписания спрямо броя дадени предписания.

Програма Схеми за подобряване на резултатите в опазване на околната среда:

Организациите могат да поемат доброволни ангажименти по отношение на опазване на околната среда чрез Схемата на Общността за управление по околна среда и одит - ЕМАS, съгласно Регламент (ЕО) 1221/2009 от 25 ноември 2005 година относно доброволното участие на организации в Схемата на Общността за управление по околна среда и одит (ЕМАS) и Схемата за екомаркировка на ЕС съгласно Регламент (ЕО) №66/2010 на Европейския парламент и на Съвета от 25 ноември 2009 г относно екомаркировката на ЕС. Схемата за управление по околна среда и одит – EMAS поставя изисквания към управлението на дейностите в една организация, с което се цели постигането непрекъснато подобряване на екологичните резултати и осигуряване на съответната информация на обществеността и заинтересованите страни. Схемата за екомаркировка на ЕС цели насърчаване на разработването, производството, разпространението и употребата на продукти с намалено въздействие върху околната среда.

 

Ключов въпрос 1

Каква е готовността на организациите да поемат ангажименти и да отговорят на изискванията, съгласно Регламент (ЕО) 1221/2009 от 25 ноември 2005 година относно доброволното участие на организации  в Схемата на Общността за управление по околна среда и одит (ЕМАS)?

Ключово послание 

state-moderate.jpg За 2010 г. няма подадени заявления за регистрация съгласно Схемата за управление по околна среда и одит EMAS, няма регистрирани и подновени организации.

 

 

Индикатори

1. Подадени заявления за регистрация съгласно Схемата за управление по околна среда и одит – EMAS.

2. Регистрирани организации съгласно EMAS.

3. Подновени регистрации съгласно EMAS.

 

Ключов въпрос 2

Готови ли са организациите за участие в Схемата за екомаркировка на ЕС съгласно Регламент (ЕО) № 66/2010 на Европейския парламент и на Съвета от 25 ноември 2009 г. относно екомаркировката на ЕС? До каква степен организациите са готови да приемат доброволни ангажименти за разработването, производството, разпространението и употребата на продукти с намалено въздействие върху околната среда?

Ключово послание

state-moderate.jpgЗа 2010 г. няма подадени молби за откриване на процедура за присъждане на екомаркировката на ЕС, респ. няма и сключени договори.

 

Индикатори

1. Подадени молби за присъждане на знака за екомаркировка на Общността.

2. Сключени договори за ползване на знака за екомаркировка през отчетния период.

Програма Екологична отговорност:

 

Целта на програмата е предотвратяване и отстраняване на екологични щети на принципа “замърсителят плаща” и на принципа на устойчиво развитие. Прилагане на превантивни и оздравителни мерки и финансово-икономическа организация за осигуряване на дейностите, свързани с предотвратяване и отстраняване на екологичните щети. Във връзка с §9 от Преходните и заключителни разпоредби на ЗООС (обн, ДВ, бр. 52/06.06.2008 г.), продължава изпълнението на програмите за отстраняване на минали екологични щети, за които са подписани договори за изпълнение преди 15.12.2007 г. (в т.ч. през отчетния период 12 бр. в ход на изпълнение).

 

Ключов въпрос 1

В каква степен се постига предотвратяване и отстраняване на екологични щети на принципа “замърсителят плаща” и на принципа на устойчиво развитие?

Ключови послания

state-good.jpg100% е постигнатият резултат по отношение на издадени заповеди за прилагане на превантивни/оздравителни мерки, вкл. извършени проверки, разгледани искания за предприемане на мерки, проведени всички необходими консултации. В изпълнение на изискванията на нормативната уредба, по реда на Закона за отговорността за предотвратяване и отстраняване на екологични щети, са предприети действия по 1 случай на непосредствена заплаха за причиняване на екологични щети от установен оператор.

state-good.jpgНяма подадени жалби за отмяна на актове за извършване на превантивни/оздравителни мерки, респ няма отменени актове. 

 

Индикатори

1. Брой издадени заповеди за прилагане на превантивни/оздравителни мерки спрямо броя подадени информации от оператори/заявления от заинтересувани лица за предприемане на действия от компетентния орган.

2. Брой отменени заповеди за прилагане на превантивни/ оздравителни мерки спрямо броя на обжалваните.

  

Ключов въпрос 2

Каква е степента на изпълнение на програмите за отстраняване на нанесените щети върху околната среда, настъпили от минали действия или бездействия, при приватизация?

Ключови послания

state-good.jpg100% е постигнатия резултат по отношение на взети решения от Междуведомствения експертен екологичен съвет (МЕЕС) спрямо представените доклади от извършени проверки по изпълнението на обекти от програмите за отстраняване на минали екологични щети. Разгледани са 16 бр. (12 бр. отчети и 4 бр. проекти по програмите), като за всеки от тях има взето решение на МЕЕС на МОСВ.

 

Индикатори

Брой решения спрямо брой доклади от проведени проверки /посещения на обекти по програмите

 

Програма Предотвратяване на риска от големи аварии и управление на химикали

Чрез програмата се постига съответствие на операторите с изискванията на ЗООС за предотвратяване на риска от големи аварии с опасни вещества и ограничаване на последствията от тях. С програмата се цели и постига в значителна степен и ограничаване на вредното въздействие върху околната среда и човешкото здраве от употребата на опасни химикали.

Ключов въпрос 1

Каква е степента на изпълнение на мерките за предотвратяване на риска от големи аварии в разрешителните по чл. 104, ал. 1 от ЗООС?

Ключово послание

state-good.jpgПри извършените през 2010 г. проверки не са установени предприятия, работещи без издадено разрешително по чл. 104, ал. 1 от ЗООС и не са констатирани нарушения и несъответствия, които да водят до увеличаване на риска от големи аварии.

Индикатор

Брой на проверките, при които са констатирани несъответствия спрямо броя на извършените проверки по условията в издадените разрешителни по чл. 104, ал.1 от ЗООС.

Индикаторът измерва нивото на съответствие на предприятията с висок рисков потенциал и предприятията с нисък рисков потенциал с изискванията на глава седма, раздел първи на ЗООС и нивото на защита на околната среда и човешкото здраве.

Ключов въпрос 2

Каква е степента на съответствие на задължените лица с изискванията за регистрация на вещества в Регламент REACH?

Ключово послание

state-good.jpgПрез 2010 г. само при 1% от проверените производители и вносители на химични вещества са установени несъответствия с изискванията за регистрация в Европейската агенция по химикали съгласно Регламент (EO) 1907/2006 относно регистрацията, оценката, разрешаването и ограничаването на химикали (REACH).

Индикатор

Брой на физическите или юридическите лица, които произвеждат или внасят химични вещества без предварителна/същинска регистрация спрямо общия брой проверени задължени лица.

Целта на регистрацията е да се идентифицират опасните свойства на произвежданите/внасяните вещества, да се оцени безопасността на веществата за целия им жизнен цикъл и да се разработят мерки за намаляване на риска от тяхната употреба. Постигането на целта по този показател се измерва с нивото на несъответствие на задължените лица с изискванията на Регламент REACH за регистрация на вещества.

Източник на информацията:

Отчет за 2010 г. на Министерството на околната среда и водите за степента на изпълнение на провеждане на политики и разходите за тяхното изпълнение.

Референции към нормативни и стратегически документи:

През 2010 г. са настъпили следните промени в нормативната уредба:

  • Приета е Наредба №54 от 13.12.2010 г. (която отменя старата Наредба №2 от 05.04.2006 г.) за дейността на националната система за мониторинг на шума в околната среда и за изискванията за провеждане на собствен мониторинг и предоставяне на информация от промишлените източници.

  • Подготвен е проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда в частта относно доброволните ангажименти (в глава 7, раздел 3).

  • Приет е ЗИД на Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и препарати (ЗЗВВХВП) с цел въвеждане на мерки за прилагане на Регламент (ЕО) 689/2008 относно износа и вноса на опасни химикали (PIC) и Регламент (ЕО) 1272/2008 относно класифицирането, етикетирането и опаковането на вещества и смеси (CLP).

  • Приет е ЗИД на ЗООС, с който се осигурява прилагането на Регламент (ЕО) № 1102/2008 относно забраната за износ на метален живак и някои живачни съединения и смеси и безопасното съхранение на метален живак отпадъци.

  • Прието е изменение на Наредбата за предотвратяване на големи аварии с опасни вещества и за ограничаване на последствията от тях, с цел пълно транспониране на Директива 96/82/ЕО относно контрола на опасностите от големи аварии, които включват опасни вещества, изменена с Директива 2003/105/EО.

  • Разработени са проекти на два нови нормативни акта, с които се цели ограничаване на рисковете за околната среда и човешкото здраве от дейности по съхранение на опасни химикали:

  • Проект на Наредба за реда и начина на съхранение на опасни химични вещества и смеси;

  • Проект на Наредба за ограничаване на производството, употребата или пускането на пазара на определени опасни химични вещества, смеси и изделия от Приложение XVII на Регламент (ЕО) №1907/2006 (REACH)

  • Разработени проекти на ПМС за изменение на Наредбата за условията и реда за извършване на ОВОС и на Наредбата за условията и реда за извършване на екологична оценка на планове и програми.

 







Профил на купувача - обществени поръчки


Такси за предоставяне на административни услуги по разрешителни режими


Тарифа за таксите, които се събират в системата на МОСВ


Достъп до обществена информация


Защита на личните данни


Сигнали по ЗЗЛПСПОИН


Национален доклад за състоянието и опазването на околната среда


Годишен бюлетин за качество на атмосферен въздух (КАВ)


Тримесечен бюлетин

 


Ежедневен бюлетин за качеството на въздуха


Последни регистрирани превишения на алармените прагове за NO2, SO2 и O3


Достъп на общини до данни за качество на въздуха в реално време


Ежедневен бюлетин за радиационната обстановка


EURDEP-widget (Европейска платформа за обмен на радиологични данни)


Националeн регистър за квоти за емисии на парникови газове


Национална информационна система за докладване по ЕРИПЗ


Мониторинг на отпадъците (информационна система, публични регистри)


Национална система за мониторинг на биологично разнообразие


Червена книга на Република България


Оперативна програма „Добро управление”


Проекти по Оперативна програма "Околна среда" 2014 - 2020 г.


"Проект „Корине земно покритие 2018 - България”


Проект по Оперативна програма "Околна среда" 2007 - 2013 г.


Програма "Хоризонт 2020" на ЕС за научни изследвания и иновации


Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж"


Проект по Оперативна програма "Административен капацитет"


Програма за Консултантска Помощ (ААР)


BG02.PDP1 „Надграждане на геоинформационната система за управление на водите и докладване“


BG03.PDP1 Проект "Подобряване на Информационната система към Националната система за мониторинг на биологичното разнообразие (IBBIS)"


Регистър на защитените територии в България


Регистър на вековните дървета в България


Бюлетин за климатичната адаптация в Европа (ADAPT)

Вход


Забравена парола?







Профил на купувача - обществени поръчки


Такси за предоставяне на административни услуги по разрешителни режими


Тарифа за таксите, които се събират в системата на МОСВ


Достъп до обществена информация


Защита на личните данни


Сигнали по ЗЗЛПСПОИН


Национален доклад за състоянието и опазването на околната среда


Годишен бюлетин за качество на атмосферен въздух (КАВ)


Тримесечен бюлетин

 


Ежедневен бюлетин за качеството на въздуха


Последни регистрирани превишения на алармените прагове за NO2, SO2 и O3


Достъп на общини до данни за качество на въздуха в реално време


Ежедневен бюлетин за радиационната обстановка


EURDEP-widget (Европейска платформа за обмен на радиологични данни)


Националeн регистър за квоти за емисии на парникови газове


Национална информационна система за докладване по ЕРИПЗ


Мониторинг на отпадъците (информационна система, публични регистри)


Национална система за мониторинг на биологично разнообразие


Червена книга на Република България


Оперативна програма „Добро управление”


Проекти по Оперативна програма "Околна среда" 2014 - 2020 г.


"Проект „Корине земно покритие 2018 - България”


Проект по Оперативна програма "Околна среда" 2007 - 2013 г.


Програма "Хоризонт 2020" на ЕС за научни изследвания и иновации


Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж"


Проект по Оперативна програма "Административен капацитет"


Програма за Консултантска Помощ (ААР)


BG02.PDP1 „Надграждане на геоинформационната система за управление на водите и докладване“


BG03.PDP1 Проект "Подобряване на Информационната система към Националната система за мониторинг на биологичното разнообразие (IBBIS)"


Регистър на защитените територии в България


Регистър на вековните дървета в България


Бюлетин за климатичната адаптация в Европа (ADAPT)

Вход


Забравена парола?

Copyright 2000-2021 © Изпълнителна агенция по околна среда (ИАОС)

Дизайн и изработка: ИАОС