ExEA MoEW EEA

Национален доклад за състоянието и опазването на околната среда в Република България през 2010 г. (издание 2012 г.)

Лични средства

Количество на депонираните битови отпадъци

Ключов въпрос

Третиране на битовите отпадъци: Намалява ли делът на депонираните битови отпадъци в страната?

 

Ключови послания

state-good.jpg  Развитие на инфраструктурата за управление на отпадъци с подкрепата на Оперативна програма „Околна среда 20072013 г.” – изграждане на 23 регионални системи за управление на отпадъците на територията на страната;

state-moderate.jpgПрез 2010 г. стартира изграждането на общински открити площадки за събиране и компостиране на разделно събраните “зелени” отпадъци от паркове и градини;

state-moderate.jpgПовишаване на информираността на населението, относно ползите от разделното събиране на отпадъците и тяхното материално оползотворяване, като ценен икономически ресурс;

state-good.jpgУвеличаване на домакинствата обхванати от системите за домашно компостиране;

state-bad.jpgПрез 2010 г. са предадени за рециклиране над 26 кt битови отпадъци, депонирани са 3041 кt битови отпадъци. Обезвреждането на битовите отпадъци, чрез депониране остава най-популярен в страната метод за третиране на битови отпадъци.

 

Дефиниция на индикатора

Индикаторът представя годишното количество на депонираните битови отпадъци.

 

Оценка на индикатора

 

Фиг.3. Депонирани битови отпадъци, kt, 2000-2010 г.

waste3_html_m623d51c.gif

Източник: НСИ

 

Депонирането като метод за обезвреждане се нарежда на последно място във възприетата йерархия на отпадъци и е една от най-нежеланите възможности за третиране, но въпреки това този метод ще играе важна роля и през следващия планов период в страната и депата ще бъдат важен елемент от бъдещата инфраструктура по третиране на нерециклируемата фракция от битови отпадъци. 

 

Източници на информация:

Национален статистически институт;

(http://www.nsi.bg/ORPDOCS/Ecology_3.1.xls)

Евростат;

http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/eurostat/home/

Европейска агенция по околна среда;

http://www.eea.europa.eu/themes/waste 

 

Анализ и оценка на индикаторите - сравнение между България и ЕС

 

Една от основните цели на ЕС е „прекъсване” на връзката между количеството на образуваните отпадъци и икономическия растеж на територията на общността.

Отпадъците изразяват фактическата загуба на ресурси, както под формата на материали, така и на енергия (фиг.5). Количеството на генерираните отпадъци може да се разглежда като показател за това, колко ефективно е обществото, особено по отношение на използването на природните ресурси и избора на най-подходящи методи за третиране на отпадъците.

Битовите отпадъци представляват само около 15% от общото количество генерирани отпадъци, но посланието, което носят има много социално икономически аспекти, а комплексният им характер е индикатор са състоянието на екологосъобразното управление на тези отпадъци на национално ниво. В битовите отпадъци се съдържат много материали, и тяхното оползотворяване е от съществено значение и оказва благоприятно влияние на околната среда.

След 2000 г. общото количество отпадъци, генерирани в ЕС, се стабилизира на по-високо ниво от 520 kg/per capita, независимо от икономическия растеж. Въпреки това, все още не е постигната целта за намаляване на образуването на битови отпадъци. 

 

Фиг.4. Норма на натрупване, kg/year/per capita

waste3_html_m497988c.gif

Източник: Евростат 

 

Нормата на натрупване представлява количеството на образуваните битови отпадъци за година на човек от населението .

Съществуват съществени различия в страните- членки, по отношение на количеството на образуваните отпадъци. Годишно количеството на образуваните на глава от населението отпадъци варира от 306 kg/per capita в Чехия до 453 kg/per capita в Гърция и до 802 kg/per capita в Дания. Някои страни са постигнали стабилизиране на количествата образувани отпадъци, или дори намаляване, докато други следват постоянно увеличение. Следователно, съществува възможност за подобряване на ситуацията, ако мерките, които се прилагат успешно в някои страни–членки се приложат в останалите страни.

  

Фиг.5. Верига на жизнения цикъл: добив-производство-потребление-отпадъци

waste3_html_m45e385fc.gif

 

В Европа потреблението на ресурси и генерирането на отпадъци продължават да нарастват. Въпреки това съществуват значителни национални различия по отношение на параметрите- потребление на човек и образувани отпадъци на човек от населението за година. Причините са много, но основно различните социално и икономически условия във всяка страна и различните нива на съзнание за опазване на околната среда.

 

Референция към съществуващите концепции и стратегически документи

 

Считано от 12 декември 2010 г. влезе в сила Директива 2008/98/ЕО относно отпадъците и за отмяна на определени директиви, която отмени досега действащата Рамкова директива за отпадъците 2006/12/ЕО. Основната цел на ЕС, в областта на политиката по отпадъците, заложена и в Директива 2008/98/ЕО, е да се намали използването на ресурси и да се насърчаване прилагането на практика на йерархията за управление на отпадъците: предотвратяване на отпадъците и насърчаване на повторната употреба, рециклиране и оползотворяване, така че да се намали отрицателното въздействие върху околната среда и да се повиши ефективността на ресурсите на европейската икономика

Дългосрочната цел на ЕС е да се превърне в рециклиращо общество, което се стреми да избегне образуването на отпадъци и да насърчи употребата на образуваните отпадъците, като ресурс. Терминът „предотвратяване на образуването на отпадъци” означава намаляване на количеството на използваните материали за създаване на продукти и повишаване на ефективността на използване на вече създадените продукти. Предотвратяването на отпадъци чрез ограничаване на ненужното потребление и чрез проектиране и потребление на продукти, които генерират по-малко отпадъци, са форми на стриктно избягване на отпадъците.

Предотвратяването на отпадъците включва също действия, които могат да бъдат предприети след като продуктът достигне края на жизнения си цикъл: вместо да освобождава продукта, крайният потребител следва да разгледа като възможности повторната му употреба, поправка или подновяване. Удължаването на жизнения цикъл на продукта или разглеждането на възможности като повторна употреба са форми на предотвратяване чрез изменение на отпадъчните потоци.

Възможните политики, предприети в рамките на предотвратяването на отпадъците, целят намаляването на цялостното въздействие върху околната среда в резултат на генерирането и управлението на отпадъците. Съгласно новата рамкова директива за отпадъците за да се оценят тези въздействия, е необходимо да се приложи подход отчитащ целия жизнен цикъл на материалите, който разглежда въздействията от добиването на суровините до края на жизнения цикъл на продукта или услугата. Управлението на определени отпадъчни потоци може да бъде отклонено от йерархията на отпадъците посредством концепцията за жизнения цикъл.

Подходът, основаващ се на концепцията за жизнения цикъл, стимулира съществената промяна в проектирането на продуктите, при която потреблението на ресурси и въздействието върху околната среда на създадените продукти през всички фази на тяхното производство, дистрибуция, употреба и освобождаване се разглеждат в самото начало.

Концепцията за жизнения цикъл при проектирането на продуктите е част от по-широкия модел на ефективност на ресурсите — употреба на „естествените ресурси по най-ефективен начин, колкото е възможно повече пъти, като се намалява въздействието от тяхната употреба върху околната среда”.

Изискванията на рамковото законодателство по управление на отпадъците на Европейско ниво са въведени в Закона за управление на отпадъците и подзаконовите нормативни актове по прилагането му.

Разработена е Национална програма за управление на дейностите по отпадъците за периода 2009 – 2013 г (НПУДО), в която са формулирани цели и приоритети за всички сфери от управлението на отпадъците, които следва да осигурят прилагането на интегрирана и ефективна система за управление на отпадъците на всички нива. Определянето на целите и приоритетите в НПУДО и свързаните с тях мерки е извършено въз основа на анализ на съществуващото състояние по управление на отпадъците и идентифициране на проблемите в тази област. За всяка от планираните мерки са определени отговорни институции и индикативни финансови средства за обезпечаване на прилагане на програмата в периода 2009 – 2013 година.

През 2010 г. е разработен и утвърден от Министъра на околната среда и водите, Национален стратегически план за поетапно намаляване количествата на биоразградимите отпадъци, предназначени за депониране за периода 2010-2020. Стратегическият план трябва да осигури изпълнение на изискванията на Директива 1999/31/EC от 16 юли 1999 г. за поетапно намаляване на количеството на биоразградимите битови отпадъци подлежащи на депониране, като разрешени за депониране са следните количества биоразградими отпадъци:

  • до 2010 г. - до 75% от общото тегловно количество на биоразградимите

битови отпадъци, образувани през 1995 г.;

  • до 2013 г. - до 50% от тези, образувани през 1995 г.;

  • до 2020 г. - до 35% от тези, образувани през 1995 г.

С цел намаляване на количеството на депонираните строителни отпадъци и постигане на целите за 70% оползотворяване през 2010 г. в МОСВ стартира разработването на Национален стратегически план за управление на строителните отпадъци за периода 2011-2020 г. и Наредба за строителните отпадъци, които да регламентират управлението на този отпадъчен поток в страната.







Профил на купувача - обществени поръчки


Такси за предоставяне на административни услуги по разрешителни режими


Тарифа за таксите, които се събират в системата на МОСВ


Достъп до обществена информация


Защита на личните данни


Сигнали по ЗЗЛПСПОИН


Национален доклад за състоянието и опазването на околната среда


Годишен бюлетин за качество на атмосферен въздух (КАВ)


Тримесечен бюлетин

 


Ежедневен бюлетин за качеството на въздуха


Последни регистрирани превишения на алармените прагове за NO2, SO2 и O3


Достъп на общини до данни за качество на въздуха в реално време


Ежедневен бюлетин за радиационната обстановка


EURDEP-widget (Европейска платформа за обмен на радиологични данни)


Националeн регистър за квоти за емисии на парникови газове


Национална информационна система за докладване по ЕРИПЗ


Мониторинг на отпадъците (информационна система, публични регистри)


Национална система за мониторинг на биологично разнообразие


Червена книга на Република България


Оперативна програма „Добро управление”


Проекти по Оперативна програма "Околна среда" 2014 - 2020 г.


"Проект „Корине земно покритие 2018 - България”


Проект по Оперативна програма "Околна среда" 2007 - 2013 г.


Програма "Хоризонт 2020" на ЕС за научни изследвания и иновации


Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж"


Проект по Оперативна програма "Административен капацитет"


Програма за Консултантска Помощ (ААР)


BG02.PDP1 „Надграждане на геоинформационната система за управление на водите и докладване“


BG03.PDP1 Проект "Подобряване на Информационната система към Националната система за мониторинг на биологичното разнообразие (IBBIS)"


Регистър на защитените територии в България


Регистър на вековните дървета в България


Бюлетин за климатичната адаптация в Европа (ADAPT)

Вход


Забравена парола?







Профил на купувача - обществени поръчки


Такси за предоставяне на административни услуги по разрешителни режими


Тарифа за таксите, които се събират в системата на МОСВ


Достъп до обществена информация


Защита на личните данни


Сигнали по ЗЗЛПСПОИН


Национален доклад за състоянието и опазването на околната среда


Годишен бюлетин за качество на атмосферен въздух (КАВ)


Тримесечен бюлетин

 


Ежедневен бюлетин за качеството на въздуха


Последни регистрирани превишения на алармените прагове за NO2, SO2 и O3


Достъп на общини до данни за качество на въздуха в реално време


Ежедневен бюлетин за радиационната обстановка


EURDEP-widget (Европейска платформа за обмен на радиологични данни)


Националeн регистър за квоти за емисии на парникови газове


Национална информационна система за докладване по ЕРИПЗ


Мониторинг на отпадъците (информационна система, публични регистри)


Национална система за мониторинг на биологично разнообразие


Червена книга на Република България


Оперативна програма „Добро управление”


Проекти по Оперативна програма "Околна среда" 2014 - 2020 г.


"Проект „Корине земно покритие 2018 - България”


Проект по Оперативна програма "Околна среда" 2007 - 2013 г.


Програма "Хоризонт 2020" на ЕС за научни изследвания и иновации


Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж"


Проект по Оперативна програма "Административен капацитет"


Програма за Консултантска Помощ (ААР)


BG02.PDP1 „Надграждане на геоинформационната система за управление на водите и докладване“


BG03.PDP1 Проект "Подобряване на Информационната система към Националната система за мониторинг на биологичното разнообразие (IBBIS)"


Регистър на защитените територии в България


Регистър на вековните дървета в България


Бюлетин за климатичната адаптация в Европа (ADAPT)

Вход


Забравена парола?

Copyright 2000-2021 © Изпълнителна агенция по околна среда (ИАОС)

Дизайн и изработка: ИАОС