ExEA MoEW EEA

Национален доклад за състоянието и опазването на околната среда в РБългария

Лични средства

Политики за опазване и подобряване ва качеството на водите

За 2017 г. като политика за опазване и подобряване на качеството на водите са поставени следните стратегически цели:

  • Опазване и подобряване състоянието на водите, постигане и поддържане на добро количествено, химично и екологично състояние на водните тела на територията на Р България и на околната среда в морските води;
  • Координация  по прилагане законодателството на Европейския съюз и международни споразумения в областта на управлението на водите, както и разработване и съгласуване на политики, стратегии и програми.

За постигане на стратегическите цели са планирани оперативни цели:

  • Национална координация при изпълнение на Плановете за управление в областта на водите – Плановете за управление на речните басейни (ПУРБ), Плановете за управление на риска от наводнения (ПУРН) и Морската стратегия (МС).
  • Изпълнение на ангажиментите към Европейския съюз и международните споразумения, разработване и прилагане на националната политика за управление на водите.

Постигането на поставените цели е в полза за обществото във връзка с оптимална осигуреност на населението и икономиката с природна вода в достатъчно количество и с необходимото качество, справедливо разпределение на наличните водни ресурси, осигуряване на ефективното им използване при отчитане въздействието върху свързаните с тях екосистеми, достигане и поддържане добро състояние на всички води на територията на страната, предотвратяване или смекчаване на последиците от вредното въздействие на водите при наводняване и от засушаване и осигуряване на диалог и сътрудничество по отношение на използването и опазването на водите в международните речни басейни.

През 2017 г. в процес на разработване са следните проекти на нормативни актове:

  • Проект на изменение  и допълнение на Закона за водите, като част от ЗИД на Закона за опазване      на околната среда;
  • Проект за изменение и допълнение на Наредба за зоните за защита на водите, предназначени за питейно – битово водоснабдяване и минералните води.
  • Проект за изменение и допълнение на Наредба № 7 от 14.11.2000 г за условията и реда за  заустване на производствени отпадъчни води в канализационните системи на  населените места.
  • Проект за  изменение и допълнение на Наредба № 2 от 8.06.2011 г. за издаване на разрешителни за заустване на отпадъчни води във водни обекти и определяне  на индивидуалните емисионни ограничения на точкови източници на замърсяване.
  • Проект на нова Наредба за проучване, ползване и опазване на подземните води, издадена от Министерския съвет.

 

Актуализация на Плановете за управление на речните басейни (Разработване на вторите ПУРБ 2016-2021 г.)

Съгласно изискванията на Рамковата директива за водите (2000/60/ЕС) и чл. 159, ал. 1 от Закона за водите, Плановете за управление на речните басейни  (ПУРБ) се преразглеждат и актуализират на всеки шест години след първоначалното им публикуване. През 2017 г. е докладвано пред Европейската комисия за изпълнено задълженията на Република България по РДВ във връзка с  приети вторите ПУРБ (2016 – 2021 г.) на БДДР, БДЧР, БДИБР и БДЗБР, включително и национални програми за тяхното изпълнение с Решения №№ 1110, 1107, 1106 и 1108 от 29.12.2016 г. на Министерски съвет.

Предприети са своевременни действия като са информирани отговорните за прилагането на заложените в ПоМ мерки министерства, ведомства и институции за начините на финансирането и изпълнението им. Проведени са работни срещи, във връзка с анализ на състоянието и предложения за действия относно изпълнението на мерките в ПУРБ.Предприети са и действия за търсене на финансови пътища за осигуряване на средства за изпълнението на мерките в ПУРБ, ПУРН и МС за 2017 и 2018 г.

Подписано е и е изпълнено Споразумение с НИМХ за 2017 г. за изпълнение на задълженията на НИМХ-БАН, произтичащи от Закона за водите и одобрени изготвените програми за мониторинг на водите и са извършени подготвителни действия за изготвяне на Споразумение между МОСВ и НИМХ-БАН за предоставяне на целеви средства чрез бюджетен трансфер за 2018 г.

През 2017 г. са стартирани действия за актуализация на ПУРБ и ПУРН за периода 2021-2027 г. като е предвидено обявяването на процедура по ОПОС 2014-2020 г. „Подготовка и разработване на Трети цикъл ПУРБ“ 2021-2027 г. през първо/второ тримесечие на 2018 г. за тази цел е подготвена пътна карта за разработване на третите ПУРБ. За дейностите, които се предвижда да бъдат възложени на външен изпълнител е разработено детайлно описание и остойностяване. Осъществена е организация и координация, с Басейновите дирекции и ИАОС, за стартиране на мониторинга на води от приетите ПУРБ, включително изготвяне на Заповед за мониторинг за 2017 г, провеждане на работни срещи с БД и ИАОС за организация изпълнението на мониторинга за 2018 г. и в периода на ПУРБ до 2021 г.

Предприети действия за съобразяване на разрешителния режим с целите и мерките в ПУРБ, като на заседание на Координационния съвет по водите (свикано от министъра на околната среда и водите, в качеството му на председател) са обсъдени националните програми за изпълнение на ПУРБ (вкл. мерките, които са ангажимент на съответните компетентни институции и органи) в отделните сектори и събраната информация за планираните мерки през 2017 г. Съгласувани са годишни програми за изпълнение на мерките в ПУРБ за 2017 г. 

Разработване на Планове за управление на риска от наводнения (ПУРН)

В началото на м. февруари 2017 г. са докладвани пред Европейската комисия чрез Европейската информационна система за водите, картите на заплахата и риска от наводнения за Дунавски район за басейново управление.

Започна организацията на изпълнението на програмите за изпълнение на ПУРН 2016-2021 г. Изпратени са писма до всички ведомства за организиране изпълнението на заложените мерки от тяхна компетентност. Уведомени са НСОРБ за приемането на ПУРН 2016-2021, както и МС по отношение на задълженията на областните управители, като е обърнато специално внимание, че мерките следва да се изпълняват в рамките на утвърдените бюджети на съответното ведомство.

Изпълнени са 8 мерки от ПУРН:

• Провеждане на обучителна и информационна кампания по проблемите свързани с наводненията – 2 мерки в БДДР; 1 мярка в БДЧР, 1 мярка в БДИБР и 1 мярка в БДЗБР;

• Популяризиране използването на застрахователни имуществени продукти в застрашените от наводнения райони - 1 мярка в БДЧР;

• Сътрудничество с компетентните органи за басейново управление и за управление на риска от наводнения на други държави - 1 мярка в БДЗБР;

• Документиране на събитията и оценка на щетите от наводненията - 1 мярка в БДЗБР.

През 2017 г. са предприети действия за организиране разработване на вторите ПУРН 2022-2027 г., в т.ч. необходимото финансиране на научно приложни разработки и изготвяне на технически задания за възлагане на външни изпълнители. Проведени са съвместни срещи с басейновите дирекции и са набелязани основните задачи, които следва да се изпълнят. Подготвена е пътна карта, включително и за координацията с останалите ведомства, която е разгледана на Координационния съвет по водите, проведен на 19 юли 2017 г.

Изготвен е доклад и проект на техническо задание за Актуализиране на Методиката за оценка на риска от наводнения по чл. 187, ал. 2 от ЗВ. 

Сключен е договор за изготвяне на техническо задание за актуализация на съществуващата картографска основа за целите на картографирането на заплахата и риска от наводнения.

На национално ниво са обобщени резултатите от контролната дейност на БД относно контрола по проводимостта на речните русла.

Одобреният бюджет по ос 4 „Управление на риска и превенция при свлачища и наводнения" е 78 528 323 лв. в съотношение на съфинансирането 85% от Кохезионния фонд на ЕС и 15% - национално съфинансиране. Една от допустимите за финансиране дейности е създаване на национална система за управление на водите в реално време с бенефициент структури/звена в МОСВ. Друга част от средствата ще помогнат за въвеждане на решения от общините за превенция и управление на риска от наводнения, в т.ч. екосистемно базирани решения. Структури на МОСВ са предвидени за бенефициент по изпълнение на проучвания и оценки във връзка с актуализирането на Плановете за риска от наводнения. 

Подобряване на околната среда на Черно море и българското черноморско крайбрежие

През 2017 г. е докладвано на ЕК за  изпълнение на изисквание на Рамковата директива за морска стратегия 2008/56/ЕО (РДМС), а именно че на 29.12.2016 г. с Решение №  1111 на  Министерски Съвет е приета Морската стратегия (МС) и Програма от мерки (ПоМ) на България.

Целите на Стратегия за опазване на морските води на Р България са: постигане и поддържане на „добро състояние" на морската околна среда до 2020 г., защита и съхраняване на морската околна среда, предотвратяване на нейното влошаване или, когато е практически възможно, възстановяване на морските екосистеми в територии, които са били неблагоприятно засегнати и предотвратяване и намаляване на въвеждането и освобождаването на вещества от антропогенен произход в околната среда с цел поетапно премахване на замърсяването и гарантиране липсата на съществено въздействие или опасност за човешкото здраве, биологичното разнообразие на морските екосистеми и законосъобразното използване на морето.

В ПоМ към МС са разработени мерки, които да осигурят намаляване на антропогенния натиск, за който не са планирани мерки в актуализирания План за управление на речни басейни за Черноморския басейнов район или за който се счита, че планираните мерки не биха били достатъчни за постигане на доброто състояние на околната среда в морските води. За изпълнение на програмите от мерки към МС е създадена организация за осигуряване финансирането на мерките от МС за 2017 и 2018 г. Изготвена е и бюджетна прогноза за периода 2018-2020 г., в която са включени всички мерки от компетентност на МОСВ, БД и НИМХ. Извършени са подготвителни дейности за изготвяне на Споразумение между МОСВ и Института по океанология - БАН за 2018 г. за мониторинг на морските води, в изпълнение на изискванията на чл.171, ал. 2, т. 3 от Закона за водите и в изпълнение на задълженията на Република България по РДВ и РДМС по отношение на предвидените дейности и изготвения план за мониторинг. 

Опазване на водите в трансграничните райони за басейново управление

За опазване на водите в трансграничните райони за басейново управление продължава сътрудничеството със съседните страни Република Турция, Румъния, Република Гърция, Република Сърбия и Република Македония. Продължава интензивната работата във връзка с дейностите по Конвенцията за сътрудничество при опазване и устойчиво използване на река Дунав и Конвенцията за опазване на Черно море от замърсяване, Конвенция за трансграничните водни течения и международните езера (Хелзинкска конвенция) и др. глобални и регионални инициативи в областта на водите. 

Осигуряване на опазване на водите от замърсяване чрез осигуряване на пречистване на отпадъчните води от населените места и осигуряване на подобрени условия за сектор Водоснабдяване.

Във връзка с прилагането на изискванията на Директива 91/271/ЕС относно пречистване на отпадъчните води от населените места, продължава изпълнението на инвестиционните мерки свързани с изграждане и доизграждане на канализационните системи на агломерации с над 2000 еквивалентни жители, които са включени като основни мерки в Плановете за управление на речни басейни. Финансови средства се осигуряват чрез Оперативна Програма ”Околна Среда” 2014-2020 г., ПУДООС и други източници на финансиране.

С финансовата подкрепа на ОП „Околна среда“ 2007-2013г. на стойност 75 млн. лева са изградени или реконструирани 50 пречиствателни станции за отпадъчни води от населените места и около 2600 км водоснабдителна и канализационна мрежа, като над 880 000 жители се ползват от подобрени условия във ВиК сектора.

В рамките на ОП „Околна среда“ 2014-2021г. е предвиден финансов ресурс за изпълнение на едно от специфичните предизвикателства по приоритетна ос 1 „Води“ „подобряване на пречистването на отпадъчни води и качеството и управлението на ресурсите за питейна вода по стратегически и разходоефективен начин“ – чрез мерки за изграждане на ВиК инфраструктура, насочени към агломерации с над 10 000 екв.ж., определени като приоритетни в ПУРБ и регионалните генерални планове за ВиК, с оглед принос за изпълнение на целите на Стратегията за развитие и управление на водоснабдяването и канализацията в Република България за периода 2014-2023 г. До разработването на РПИП се финансира изпълнението на някои готови проекти подготвени през периода 2007-2013 г., на фазирани проекти и на други проекти до 5% от стойността на ос 1 на ОПОС 2014-2020 г. Общо договорени средства по приоритетна ос 1 към 31.12.2017 г. са в размер на 628 776 947,99 лв., за изпълнението на 19 договора и 3 заповеди за безвъзмездна финансова помощ. Конкретно за периода 01.01.2017 – 31.12.2017 г. са сключени 6 договора и е издадена 1 заповед за предоставяне на безвъзмездно финансиране на обща стойност 168 469 146,13 лв. с общините Плевен, Айтос, Приморско, Елхово, Чирпан, Министерство на здравеопазването, както и дирекция „Управление на водите“ в МОСВ. Реално изплатените суми по приоритетна ос 1 на ОПОС 2014-2020 за периода 01.01.2017 - 31.12.2017 г. са 90 411 259 лв.

В Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда (ПУДООС) за 2017 г. в областта на управление на водите са отчетени разходи в размер на 30 812 696 лв. по бюджетна програма „Оценка, управление и опазване на водите на Република България“.













Copyright 2000-2021 © Изпълнителна агенция по околна среда (ИАОС)

Дизайн и изработка: ИАОС