ExEA MoEW EEA

Национален доклад за състоянието и опазването на околната среда в Република България през 2009 г. (издание 2011 г.)

Лични средства

Финансово осигуряване и икономически регулатори. Финансиране на разходите за опазване на околната среда

Разходи за опазване и възстановяване на околната среда на национално ниво

На национално ниво разходите обхващат всички разходи на фирми, общински администрации, научни институти, министерства и други организации, свързани с придобиване на дълготрайни материални и нематериални активи с екологично предназначение, поддържане и експлоатация на дълготрайните материални активи с екологично предназначение и извършване на мероприятия за опазване и възстановяване на околната среда.

През 2009 г. разходите за опазване и възстановяване на околната среда на национално ниво се оценяват на 1 280,6 млн. лв., като относителният им дял от БВП е 1,9 %, което е с 0,5, пунктa повече в сравнение с 2002 г. и 2005 г. и е приблизително колкото през 2003 г. и 2004 г. Отчита се намаление на разходите, спрямо 2008 г., с около 25 %.

През 2009 г. разходите за придобиване на дълготрайни материални и нематериални активи възлизат на 545,3 млн. лв. и относителният им дял в общите разходи е 42,6 %.

За поддържане и експлоатация на дълготрайните материални активи с екологично предназначение и извършване на мероприятия за опазване и възстановяване на околната среда през 2009 г. са усвоени средства на стойност 735,27 млн. лв.

През 2009 г. в структурата на разходите с екологично предназначение по компоненти и фактори на околната среда, най-голям е делът на усвоените средства за управление на отпадъците – 42,2 %, следван от тези за отпадъчните води – 21,2 % и за опазване чистотата на въздуха – 16,3 %. Размерът на изразходваните средства за управление на отпадъците и за отпадъчните води през 2008 г. е най-голям за периода 2003–2009 г. Спрямо 2008 г. делът на разходите за управление на отпадъците бележи ръст с 8,6 пункта, делът на разходите за отпадъчните води намалява със 7,8 пункта, а делът на разходите за опазване чистотата на въздуха намалява със 7,8 пункта.

По-подробно структурата на разходите за опазване и възстановяване на околната среда по основни направления на национално ниво за периода 2003–2009 г. е представена в Таблица 1.

Таблица 1. Структура на разходите за опазване и възстановяване на околната среда по основни направления на национално ниво – общо (млн. лв.) и в % от общите разходи

Направления

2003 г.

2004 г.

2005 г.

2006 г.

2007 г.

2008 г.

2009 г.

 

общо

%

общо

%

общо

%

общо

%

общо

%

общо

%

общо

%

Отпадъчни води

178,0

31,2

199,4

30,4

182,2

28,9

225,3

22,3

333,7

28,6

489,8

29,0

270,9

21,2

Оборотно водоснабдяване

48,7

8,5

41,9

6,4

41,5

6,6

60,1

5,95

88,1

7,56

91,9

5,45

86,8

6,78

За въздуха

129,8

22,8

161,2

24,6

153,9

24,4

413,5

40,9

254,3

21,8

407,1

 

24,15

209,6

16,37

Опазване и възстановяване на почвата, подземните и повърхностните води

18,3

3,2

27,7

4,2

34,4

5,4

46,5

4,5

52,9

4,41

58,3

3,42

53,6

4,19

Гори

10,3

1,8

10,9

1,7

8,4

1,3

6,1

0,61

7,1

0,61

8,4

0,58

7,8

0,61

Опазване на биологичното разнообразие и защитените територии и обекти

0,3

0,1

0,6

0,1

3,7

0,6

2,0

0,19

1,8

0,16

3,5

0,2

1,1

0,1

Ловно и рибностопански мероприятия

1,4

0,2

1,8

0,3

1,6

0,3

1,6

0,15

2,2

0,19

2,7

0,16

2,6

0,2

Отпадъци

114,3

20,1

125,7,

19,1

163,5

25,6

244,6

23,5

405,1

33,8

580,9

34,2

540,9

42,24

Шум

0,01

0,01

0,2

0,04

0,3

0,1

0,01

0,005

0,03

0,0

0,2

0,009

0,05

0,004

Научноизследователска дейност

9,6

1,7

30,1

4,6

8,1

1,3

3,6

0,35

8,0

0,69

4,6

0,27

2,9

0,222

Апаратура за мониторинг и контрол

48,5

8,5

44,8

6,8

27,4

4,3

20,2

2,00

27,1

2,27

18,7

1,10

85,4

6,67

Други разходи

10,6

1,9

14,6

2,2

14,3

2,3

15,2

1,51

17,00

1,46

34,1

2,02

21,5

1,58

Източник: НСИ

Публични разходи и приходи за опазване на околната среда на Консолидирания бюджет на МОСВ за 2008 г.

Източници на финансиране на консолидираните разходи в областта на околната среда

Консолидираните разходите за опазване на околната среда включват всички средства, изразходвани, трансферирани или координирани от държавния бюджет, независимо от източника на финансиране, но само в частта, които Министерството на околната среда и водите управлява.

Основните национални и международни източници за финансиране на екологични проекти са: Републиканският бюджет, ПУДООС, Националният доверителен екофонд, фондове на ЕС – ИСПА, Кохезионен фонд /ЕФРР/, както и други международни организации и финансови институции.

Таблица 2. Източници на финансиране на консолидираните разходи, обхванати в програмния и ориентиран към резултатите бюджет за 2009 г., хил. лв

Източници на финансиране на консолидираните разходи, обхванати в програмния и ориентиран към резултатите бюджет за периода 01.01.2009–31.12.2009 г.

Закон

Уточнен план

Отчет

Общо разходи:

1 279 961

1 263 181

472 155

Общо финансиране на разходите:

1 279 961

1 263 181

472 155

Собствени приходи

8 300

8 300

7 779

Субсидия от републиканския бюджет

42 936

41 056

24 450

Целеви субсидии за общините

82 000

82 000

72 821

Финансиране от ЦРБ

14 900

0

0

Фондове на ЕС

1 022 875

1 022 875

266 309

НДЕФ

0

0

80

Трансфер от ПУДООС за МОСВ

6 000

6 000

3 391

ПУДООС

81 950

81 950

83 051

Заем от МБВР / ЕПСАЛ /

21 000

21 000

14 274

Помощи, дарения от чужбина

0

151

884

Източник: МОСВ, Отчет на МОСВ за степента на изпълнение на провежданите политики и разходите за тяхното изпълнение за 2009 г.

Със закона за държавния бюджет на Република България за 2009 г. са утвърдени разходи в размер на 57 235 965 лв., при финансиране:

  • Приходи – 8 300 000 лв.

  • Трансфер от ПУДООС – 6 000 000 лв.

  • Субсидия от Централния бюджет – 42 935 965 лв.

След извършване на корекции по бюджета на основание чл. 34, ал. 1 и 2 и чл. 34, ал. 5 от ЗУДБ уточненият план на разходите на ведомството към 31.12.2009 г. е в размер на 43 845 101 лв.

Разходи

През 2009 г. за програми в областта на околната среда са изразходвани средства в размер на 472 155 000 лв., които са с около 79,518 млн. лв. повече от 2008 г.

Разходите по програмите са декомпозирани на ведомствени и администрирани разходни параграфи. Ведомствените разходни параграфи са специфичните за програмата извършвани разходи за предоставянето на услугата от министерството на външен за него бенефициент. Администрираните разходни параграфи са всички разходи за проекти и дейности по програмата, извършвани извън министерството или разходите за резултати постигнати извън министерството - например от изпълнители по договори, общини, получатели на субсидии, трансфери и др. Ведомствените разходи по всяка програма са класифицирани в следните икономически категории: персонал, издръжка, капиталови разходи.

Таблица 3. Отчет на консолидираните разходи по бюджетните програми в рамките на изпълняваните политики, хил. лв.

ПРОГРАМИ на Министерство на околната среда и водите за периода 01.01.2009–31.12.2009 г.

Общо консолидирани разходи, обхванати в програмния и ориентиран към резултатите бюджет

Ведомствени разходи

Администрирани разходи

Общо

По бюджета на ПРБК

По други бюджети, фондове и сметки

Обща сума на разходите

472 155

31 713

440 442

3 907

436 535

Политика в областта на управление на водите

363 262

6 282

356 980

954

356 026

Програма 1 "Оценка, управление и опазване на водните ресурси на Република България"

363 262

6 282

356 980

954

356 026

Политика в областта на управление на отпадъците

32 457

2 055

30 402

0

30 402

Програма 2 "Интегрирана система за управление на отпадъците"

32 457

2 055

30 402

0

30 402

Политика в областта на опазване на чистотата на атмосферния въздух

27 001

978

26 023

0

26 023

Програма 3 "Подобряване качеството на атмосферния въздух в районите "горещи точки"

26 378

357

26 021

0

26 021

Програма 4 "Подобряване качеството на течните горива и намаляване на вредните емисиив атмосферния въздух"

623

621

2

0

2

Политика в областта на опазване на биологичното разнообразие

7 113

4 228

2 885

914

1 971

Програма 5 "Съхраняване, укрепване и възстановяване на екосистеми, местообитания, видове и генетичните им ресурси"

7 113

4 228

2 885

914

1 971

Политика в областта на управлението на опасните химични вещества и препарати

824

817

7

7

0

Програма 6 "Контрол и управление на химичните вещества , предотвратяване на големи аварии и координация на РИОСВ по прилагане и налагане на екологичното законодателство"

824

817

7

7

 

Политика в областта на националната система за мониторинг на околната среда и информационна обезпеченост

7 671

4 666

3 005

1 327

1 678

Програма 7 "Национална система за мониторинг на околната среда и информационна обезпеченост"

7 671

4 666

3 005

1 327

1 678

Политика за информиране, участието на обществеността в процеса на вземане на решения и повишаване на общественото съзнание и култура в сферата на околната среда и устойчивото развитие

4 416

835

3 581

313

3 268

Програма 8 "Повишаване на обществената култура и съзнание по въпросите на околната среда и устойчивото развитие"

4 416

835

3 581

313

3 268

Политика за комплексно предотвратяване и контрол на замърсяването

15 954

1 602

14 352

0

14 352

Програма 9 "ОВОС и екологична оценка"

741

741

0

0

0

Програма 10 "Комплексни разрешителни и защита от шум в околната среда"

679

679

0

0

0

Програма 11 "Схеми за подобряване на резултатите в опазване на околната среда"

40

40

0

0

0

Програма 12 "Екологична отговорност"

14 494

142

14 352

0

14 352

Политика в областта на управление на дейностите по изменение на климата

625

502

123

123

0

Програма 13 "Управление на дейностите по изменение на климата"

625

502

123

123

0

Политика в областта на геологията, подземните богатства, опазване на земните недра

1 607

1 607

0

0

0

Програма 14 "Управление на търсенето, проучването и добива на подземни богатства, опазване на земните недра"

900

900

0

0

0

Програма 15 "Осигуряване на информация за геологията и суровинния потенциал на страната"

443

443

0

0

0

Програма 16 "Опазване, устойчиво ползване на земите и почвите и възстановяване на почвените функции"

264

264

0

0

0

Програма Администрация

11 225

8 141

3 084

269

2 815

Източник: Отчет на МОСВ за степента на изпълнение на провежданите политики и разходите за тяхното изпълнение за 2009 г.

За дейности финансирани със средства от бюджета, МОСВ е изразходвало през 2009 г. средства в размер на 35 620 206 лв., което представлява 81,24 % от планираните 43 845 101 лв. За персонала на ведомството са изразходвани 65,79% от общо изразходваните, 30,62% са изразходвани за издръжка и членски внос в международни организации, 3,59 % – капиталови разходи.

Относително голям дял в изразходваните средства за издръжка, заемат външните услуги – средства за телефонни, пощенски, телекомуникационни услуги, поддръжка на софтуер и хардуер, охрана, абонаментна поддръжка на техника, наеми за помещения, публикуване на обяви по конкурси, поддръжка на уеб страниците на ведомството, поддръжка на лабораторната апаратура на ИАОС, разходи свързани с акредитация и преакредитация на лабораториите към ИАОС, средства за отпечатване на докладите свързани с дейността на МОСВ, автоуслуги, външни услуги извършвани по плановете за дейности в защитените територии – изключителна държавна собственост, технически прегледи на автомобилите, извършен превод при международни срещи и др.

Изразходваните средства за капиталови разходи представляват:

  • Основен ремонт на дълготрайни материални активи” – изразходвани средства за СМР на водовземни съоръжения; преустройство на помещения в сградата на ИАОС в специализирана лаборатория за ГМО; основен ремонт; саниране на сгради и др.

  • Придобиване на дълготрайни материални активи” – изразходвани средства за Влажна зона Калимок и за закупуване на копирни машини, климатик и принтери.

  • Придобиване на нематериални дълготрайни активи” – Разходи за закупуване на програмни продукти и разходи за научни разработки, свързани с геологията.

ПУДООС

Разходите в ПУДООС е извършват по политики и програми съгласно утвърдения бюджет на предприятието за 2009 г.

През 2009 г. са изразходвани общо 93 684 300 лв. От тях 77 326 657 лв. са предоставени като безвъзмездни помощи за инвестиционни проекти, 3 762 906 лв. са предоставени като безвъзмездни помощи за неинвестиционни проекти, 7 242 018 лв. като безлихвени заеми, 1 961 868 лв. за политика в областта на администрацията и 3 390 851 лв. като трансфер към МОСВ.

Наличността в края на периода е 4 052 113 лв.

По основни направления средствата, отпуснати като безвъзмездни помощи се разпределят, както следва:

Фиг. 1. Разпределение на средствата, отпуснато от ПУДООС като безвъзмездни помощи по направления на разходване, %
2finances_html_m18ab132d.gif

Източник:ПУДООС

От направленията за разходване, преобладаващата част от средствата през 2009 г. – 89,46 % са били предназначени за финансиране на инвестиционни екологични проекти.

Безвъзмездни помощи на общини

През 2009 г. от дирекция “Финансиране на екологични проекти и дейности” е осъществено финансиране и контрол по 258 договора за инвестиционни обекти на общини. През 2009 г. са сключени 224 бр. нови договори на обща стойност 122 581 042,4 лв. (200 бр. за 115 362 745,1 лв. под формата на безвъзмездни помощи и 24 бр. за 7 218 297,34 лв. под формата на безлихвени заеми). По компоненти на околната среда изразходваните през 2009 г. за безвъзмездни помощи средства се разпределят, съгласно информацията в следващата таблица

Таблица 4. Брой договори и изразходвани средства в лв. по компоненти и фактори на околната среда през 2009 г.

Компоненти на околната среда

Обслужвани договори

Сума

Води

226

69 071 705

Отпадъци

25

7 617 559

Въздух

3

235 296

Биоразнообразие

4

402 097

Общо

258

77 326 657

Фиг. 2. Разпределение на средствата, отпуснати на общините като безвъзмездни помощи по компоненти и фактори на околната среда през 2009 г.
2finances_html_m1593d4f5.gif

Източник: ПУДООС

Разпределението на средствата по компоненти на околната среда показва, че през 2009 година най-много средства са изразходвани за инвестиционни обекти в областта на водите, следвани от реализираните проекти в областта на управление на отпадъците, биоразнообразието и въздуха.

В областта на управление на водите

Разпределението на средствата по договори показва, че през 2009 г. средствата в областта на водите са били изразходвани главно за изграждане на колектори , канализационни мрежи и малки водоснабдителни обекти.

Таблица 5. Брой и разпределение на средствата по обслужвани договори в областта на водите през 2009 г., лв.

 

Обслужвани договори

 

Сума

 

ПСОВ

5

942 076

Колектори и канализационни мрежи

127

47 021 157

Корекции реки и дерета

15

5 790 698

Малки водоснабдителни обекти

79

15 317 774

Общо

226

69 071 705

Източник: ПУДООС

Фиг. 3. Разпределение на изразходваните средства в областта на водите през 2009 г., лева
2finances_html_m31254edc.gif

Източник: ПУДООС

В областта на управлението на отпадъците

Осигурени са средства за системи за организирано събиране и транспортиране на битовите отпадъци с цел обхващане на цялото население в общини Сухиндол, Кула, Оряхово, Роман, Хайредин, Г. Дамяново, Чипровци, Трън, Завет, Две могили, Кайнорджа, Борино, Девин, Стамболово, Върбица, Н. Козлево. Въвеждане на компостиране е финансирано в общини Петрич, Тетевен и Асеновград. Осигурени са средства за изграждане на депа за ТБО – Оряхово и Мизия, Ловеч- I-ви етап, Елхово и Болярово.

В областта на опазване на биологичното разнообразие

Осигурени са средства за “Оптимизиране на екологична мрежа НАТУРА 2000 и научни основи за устойчивото й развитие” и “Осъществяване експертно проучване за изграждане на Национална мрежа за мониторинг на черноморските делфини в България и разработване на конкретни мерки за понижаване отрицателното въздействие на риболова в периодите на хранителна размножителна миграция”.

За кампанията „За чиста околна среда” по сключените 707 договора с общини, училища, читалища, НПО са разплатени за реализирани дейности в размер на 3 260 666 лв.

В областта на опазване на атмосферния въздух

Отпуснати са средства за реализиране на проект „Система за комбинирано производство на топлинна и електроенергия” за Детска градина „I-ви юни”, с. Градина, община Първомай

Информиране, участие на обществеността в процеса на взимане на решения и повишаване на общественото съзнание и култура.

За провеждане и участие в конференции, семинари, конкурси с екологична насоченост, образователна и информационна дейност са усвоени 74 467 лв.

Осигурени са средства за провеждане на семинари: за финансиране от ПУДООС на проекти, възложени от МОСВ и регионалните структури и обучение на специалистите- инвеститорски контрол за управление и контрол на проекти.

ПРИХОДИ

Приходите в министерството се генерират от такси за издадени разрешителни; съгласуване на проекти, обекти и дейности; такси за разрешаване на вносно-износни сделки за растения и диви животни; издаване на решения по ОВОС; издаване на становища и комплексни разрешителни; приходи от сключени договори по искане на клиенти за изготвяне на становища за екологичното състояние на обекти, за преценка на необходимостта от ОВОС, оценки за екологосъобразността на проекти за инвестиционни предложения за строителство и издаване на становища, такси за ползване на геоложка информация, по силата на ПМС № 253 от 20.09.2004 г.

В системата на министерството, приходите и доходите от собственост се формират от продажби на услуги, включващи договори за извършване на лабораторни анализи, договори за извършване на услуги за мониторинг на околната среда , приходи от сключени договори по искане на клиенти за изготвяне на становища за екологичното състояние на обекти, за преценка на необходимостта от ОВОС, оценки за екологосъобразността на проекти за инвестиционни предложения в строителството и издаване на становища, приходи от ползване на почивните бази собственост на МОСВ. За извършени пробовземания и физико-химични анализи, при констатирано превишаване на законоустановените норми за допустими емисии, се издават заповеди за калкулация. Разходите се заплащат от фирмата замърсител.

Таблица 6. Планирани и отчетени приходи през 2009 г., хил. лв.

ПРИХОДИ за периода 01.01.2009 - 31.12.2009 г.

Закон

Уточнен план

Отчет

Общо приходи:

8 300

8 722

8 663

Данъчни приходи

0

0

0

Неданъчни приходи

8 300

8 300

7 779

Приходи и доходи от собственост

1 965

1 737

1 447

Държавни такси

5 216

5 114

5 032

Глоби, санкции и наказателни лихви

1 119

1 230

1 065

Други

0

219

235

Помощи, дарения и други безвъзмездно получени суми

0

422

884

Източник: МОСВ, Отчет на МОСВ за степента на изпълнение на провежданите политики и разходите за тяхното изпълнение за 2009 г.

Изпълнението на приходите за 2009 г. е в размер на 8 663 млн. лв., което представлява преизпълнение на приходите от държавни такси и получените през годината средства по международни програми и проекти. През 2009 г. са постъпили суми в размер на 1 064 951 лв. при план 1 230 150 лв., като размерът на средствата представлява 20 % от наложените санкции, както и глоби по издадени наказателни постановления.

Приходи на ПУДООС

На основание чл. 61, ал. 5, от ЗООС приходите на ПУДООС се формират от таксите, определени със специалните закони в областта на околната среда (т. 1); целево предоставени средства от държавния бюджет за екологични програми, когато за това има решение на компетентните органи (т. 2); глоби и имуществени санкции за административни нарушения по този закон, Закона за водите, Закона за почвите, Закона за управление на отпадъците, Закона за лечебните растения, Закона за защитените територии, Закона за чистотата на атмосферния въздух, Закона за подземните богатства, Закона за биологичното разнообразие и Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и препарати, наложени от министъра на околната среда и водите или оправомощени от него лица (т. 5) и други.

Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда започва 2009 г. с наличност в размер на 32 372 828 лв.

Постъпленията по сметката на ПУДООС към 31.12.2009 г. са в размер на 97 681 646 лв., от които:

Фиг. 4. Планирани и отчетени приходи в ПУДООС., млн. лв.
2finances_html_m35eea187.gif

Графиката визуализира съотношението на планираните средства и постъпленията в ПУДООС през 2009 г.

По-ниската стойност на отчетените постъпления по Закона за водите се дължи на по-малка събираемост на таксите за водоползване и ползване на водни обекти на база издадени разрешителни, както и по-малко събрани просрочени задължения от Басейновите дирекции чрез Агенцията за държавни вземания и най-вече на задължения на В и К Дружествата.

По-високия процент постъпления по Закона за управление на отпадъците се дължи на изпълнение на ПМС 120 от 30.05.2008 г.

По-малкия процент събрани такси по Закона за защитените територии и правилника към него се дължи на намаленото ползване на природни ресурси.

Увеличеното потребление на мазут със съдържание на сяра над 1%, води до увеличаване на постъпленията от такси по Закона за опазване чистотата на атмосферния въздух.

Неизпълнението на плана за приходите от дейността на инсинератора се дължи на намалени количества третирани болнични отпадъци, вследствие на преминаване на някои болници към превозвачи на събрани болнични отпадъци, които имат собствени автоклавни съоръжения.

Завишаването на приходите по погасителни вноски от заеми се дължи на ефективните действия на експертите от Дирекция „АПФО” за възстановяване на заемите и просрочените задължения от кредитополучателите.

Санкции

В съответствие с цялостната политика, която Министерство на околната среда и водите провежда по отношение контрола върху състоянието на компонентите на околната среда и факторите влияещи върху тях, през 2009 г. за замърсяване на околната среда над пределно допустимите норми, на стопанските субекти са наложени 362 бр. санкции (текущи и еднократни), на обща стойност 527 579 лв., разпределени както следва:

за замърсяване на:

  • водни обекти – 191 бр., на обща стойност 258 720 лв.;

  • атмосферния въздух – 168 бр., на обща стойност 237 922 лв.;

  • земната повърхност и почви – 3 бр., на обща стойност 30 937 лв.

Постъпленията от всички наложени през 2009 г. и от действащи санкции от предходни години възлизат на 1 914 149 лв.

Съгласно Закона за опазване на околната среда, 80% от преведените от стопанските субекти суми по тези санкции постъпват в общинските бюджети на териториите, на които се намират съответните санкционирани обекти - замърсители. Постъпилите средства следва да се изразходват за екологични проекти и дейности по приоритети, определени в общинските програми за околна среда. Средства, в размер на 1 531 319 лв. са предоставени на 138 общини.

Глоби

За неспазване на разпоредбите на Закона за опазване на околната среда (ЗООС) и други секторни закони са въведени административнонаказателни разпоредби, които се прилагат спрямо стопански субекти и физически лица. За констатирани нарушения на екологичното законодателство са издадени 860 бр. наказателни постановления, на обща стойност 1 350 000 лв., разпределени както следва:

  • воден сектор (Закон за водите, ЗООС, Закон за подземните богатства) – 89 бр., на стойност 152 200 лв.;

  • въздух (Закон за чистотата на атмосферния въздух, ЗООС) – 157 бр., на стойност 233 000 лв.;

  • отпадъци (Закон за управление на отпадъците, Закон за административните нарушения и наказания, ЗООС) – 198 бр., на обща стойност 222 600 лв.;

  • други (Закон за лечебните растения, Закон за биологичното разнообразие, Закон за защитените територии, Закон за защита от вредното въздействие на химичните вещества и препарати, Закон за административните нарушения и наказания, ЗООС и други закони, по които са вменени компетенции на контролните органи на МОСВ) – 416 бр., на обща стойност 742 200 лв.

Фиг. 5. Наложени санкции и издадени наказателни постановления за периода 2003–2009 г., хил. лв.
2finances_html_6190b5e4.gif

Източник: МОСВ







Профил на купувача - обществени поръчки


Такси за предоставяне на административни услуги по разрешителни режими


Тарифа за таксите, които се събират в системата на МОСВ


Достъп до обществена информация


Защита на личните данни


Сигнали по ЗЗЛПСПОИН


Национален доклад за състоянието и опазването на околната среда


Годишен бюлетин за качество на атмосферен въздух (КАВ)


Тримесечен бюлетин

 


Ежедневен бюлетин за качеството на въздуха


Последни регистрирани превишения на алармените прагове за NO2, SO2 и O3


Достъп на общини до данни за качество на въздуха в реално време


Ежедневен бюлетин за радиационната обстановка


EURDEP-widget (Европейска платформа за обмен на радиологични данни)


Националeн регистър за квоти за емисии на парникови газове


Национална информационна система за докладване по ЕРИПЗ


Мониторинг на отпадъците (информационна система, публични регистри)


Национална система за мониторинг на биологично разнообразие


Червена книга на Република България


Оперативна програма „Добро управление”


Проекти по Оперативна програма "Околна среда" 2014 - 2020 г.


"Проект „Корине земно покритие 2018 - България”


Проект по Оперативна програма "Околна среда" 2007 - 2013 г.


Програма "Хоризонт 2020" на ЕС за научни изследвания и иновации


Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж"


Проект по Оперативна програма "Административен капацитет"


Програма за Консултантска Помощ (ААР)


BG02.PDP1 „Надграждане на геоинформационната система за управление на водите и докладване“


BG03.PDP1 Проект "Подобряване на Информационната система към Националната система за мониторинг на биологичното разнообразие (IBBIS)"


Регистър на защитените територии в България


Регистър на вековните дървета в България


Бюлетин за климатичната адаптация в Европа (ADAPT)

Вход


Забравена парола?







Профил на купувача - обществени поръчки


Такси за предоставяне на административни услуги по разрешителни режими


Тарифа за таксите, които се събират в системата на МОСВ


Достъп до обществена информация


Защита на личните данни


Сигнали по ЗЗЛПСПОИН


Национален доклад за състоянието и опазването на околната среда


Годишен бюлетин за качество на атмосферен въздух (КАВ)


Тримесечен бюлетин

 


Ежедневен бюлетин за качеството на въздуха


Последни регистрирани превишения на алармените прагове за NO2, SO2 и O3


Достъп на общини до данни за качество на въздуха в реално време


Ежедневен бюлетин за радиационната обстановка


EURDEP-widget (Европейска платформа за обмен на радиологични данни)


Националeн регистър за квоти за емисии на парникови газове


Национална информационна система за докладване по ЕРИПЗ


Мониторинг на отпадъците (информационна система, публични регистри)


Национална система за мониторинг на биологично разнообразие


Червена книга на Република България


Оперативна програма „Добро управление”


Проекти по Оперативна програма "Околна среда" 2014 - 2020 г.


"Проект „Корине земно покритие 2018 - България”


Проект по Оперативна програма "Околна среда" 2007 - 2013 г.


Програма "Хоризонт 2020" на ЕС за научни изследвания и иновации


Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж"


Проект по Оперативна програма "Административен капацитет"


Програма за Консултантска Помощ (ААР)


BG02.PDP1 „Надграждане на геоинформационната система за управление на водите и докладване“


BG03.PDP1 Проект "Подобряване на Информационната система към Националната система за мониторинг на биологичното разнообразие (IBBIS)"


Регистър на защитените територии в България


Регистър на вековните дървета в България


Бюлетин за климатичната адаптация в Европа (ADAPT)

Вход


Забравена парола?

Copyright 2000-2021 © Изпълнителна агенция по околна среда (ИАОС)

Дизайн и изработка: ИАОС