Финансово осигуряване и икономически регулатори. Финансиране на разходите за опазване на околната среда
Разходи за опазване и възстановяване на околната среда на национално ниво
На национално ниво разходите обхващат всички разходи на фирми, общински администрации, научни институти, министерства и други организации, свързани с придобиване на дълготрайни материални и нематериални активи с екологично предназначение, поддържане и експлоатация на дълготрайните материални активи с екологично предназначение и извършване на мероприятия за опазване и възстановяване на околната среда.
През 2009 г. разходите за опазване и възстановяване на околната среда на национално ниво се оценяват на 1 280,6 млн. лв., като относителният им дял от БВП е 1,9 %, което е с 0,5, пунктa повече в сравнение с 2002 г. и 2005 г. и е приблизително колкото през 2003 г. и 2004 г. Отчита се намаление на разходите, спрямо 2008 г., с около 25 %.
През 2009 г. разходите за придобиване на дълготрайни материални и нематериални активи възлизат на 545,3 млн. лв. и относителният им дял в общите разходи е 42,6 %.
За поддържане и експлоатация на дълготрайните материални активи с екологично предназначение и извършване на мероприятия за опазване и възстановяване на околната среда през 2009 г. са усвоени средства на стойност 735,27 млн. лв.
През 2009 г. в структурата на разходите с екологично предназначение по компоненти и фактори на околната среда, най-голям е делът на усвоените средства за управление на отпадъците – 42,2 %, следван от тези за отпадъчните води – 21,2 % и за опазване чистотата на въздуха – 16,3 %. Размерът на изразходваните средства за управление на отпадъците и за отпадъчните води през 2008 г. е най-голям за периода 2003–2009 г. Спрямо 2008 г. делът на разходите за управление на отпадъците бележи ръст с 8,6 пункта, делът на разходите за отпадъчните води намалява със 7,8 пункта, а делът на разходите за опазване чистотата на въздуха намалява със 7,8 пункта.
По-подробно структурата на разходите за опазване и възстановяване на околната среда по основни направления на национално ниво за периода 2003–2009 г. е представена в Таблица 1.
Таблица 1. Структура на разходите за опазване и възстановяване на околната среда по основни направления на национално ниво – общо (млн. лв.) и в % от общите разходи
Направления |
2003 г. |
2004 г. |
2005 г. |
2006 г. |
2007 г. |
2008 г. |
2009 г. |
|||||||
|
общо |
% |
общо |
% |
общо |
% |
общо |
% |
общо |
% |
общо |
% |
общо |
% |
Отпадъчни води |
178,0 |
31,2 |
199,4 |
30,4 |
182,2 |
28,9 |
225,3 |
22,3 |
333,7 |
28,6 |
489,8 |
29,0 |
270,9 |
21,2 |
Оборотно водоснабдяване |
48,7 |
8,5 |
41,9 |
6,4 |
41,5 |
6,6 |
60,1 |
5,95 |
88,1 |
7,56 |
91,9 |
5,45 |
86,8 |
6,78 |
За въздуха |
129,8 |
22,8 |
161,2 |
24,6 |
153,9 |
24,4 |
413,5 |
40,9 |
254,3 |
21,8 |
407,1
|
24,15 |
209,6 |
16,37 |
Опазване и възстановяване на почвата, подземните и повърхностните води |
18,3 |
3,2 |
27,7 |
4,2 |
34,4 |
5,4 |
46,5 |
4,5 |
52,9 |
4,41 |
58,3 |
3,42 |
53,6 |
4,19 |
Гори |
10,3 |
1,8 |
10,9 |
1,7 |
8,4 |
1,3 |
6,1 |
0,61 |
7,1 |
0,61 |
8,4 |
0,58 |
7,8 |
0,61 |
Опазване на биологичното разнообразие и защитените територии и обекти |
0,3 |
0,1 |
0,6 |
0,1 |
3,7 |
0,6 |
2,0 |
0,19 |
1,8 |
0,16 |
3,5 |
0,2 |
1,1 |
0,1 |
Ловно и рибностопански мероприятия |
1,4 |
0,2 |
1,8 |
0,3 |
1,6 |
0,3 |
1,6 |
0,15 |
2,2 |
0,19 |
2,7 |
0,16 |
2,6 |
0,2 |
Отпадъци |
114,3 |
20,1 |
125,7, |
19,1 |
163,5 |
25,6 |
244,6 |
23,5 |
405,1 |
33,8 |
580,9 |
34,2 |
540,9 |
42,24 |
Шум |
0,01 |
0,01 |
0,2 |
0,04 |
0,3 |
0,1 |
0,01 |
0,005 |
0,03 |
0,0 |
0,2 |
0,009 |
0,05 |
0,004 |
Научноизследователска дейност |
9,6 |
1,7 |
30,1 |
4,6 |
8,1 |
1,3 |
3,6 |
0,35 |
8,0 |
0,69 |
4,6 |
0,27 |
2,9 |
0,222 |
Апаратура за мониторинг и контрол |
48,5 |
8,5 |
44,8 |
6,8 |
27,4 |
4,3 |
20,2 |
2,00 |
27,1 |
2,27 |
18,7 |
1,10 |
85,4 |
6,67 |
Други разходи |
10,6 |
1,9 |
14,6 |
2,2 |
14,3 |
2,3 |
15,2 |
1,51 |
17,00 |
1,46 |
34,1 |
2,02 |
21,5 |
1,58 |
Източник: НСИ
Публични разходи и приходи за опазване на околната среда на Консолидирания бюджет на МОСВ за 2008 г.
Източници на финансиране на консолидираните разходи в областта на околната среда
Консолидираните разходите за опазване на околната среда включват всички средства, изразходвани, трансферирани или координирани от държавния бюджет, независимо от източника на финансиране, но само в частта, които Министерството на околната среда и водите управлява.
Основните национални и международни източници за финансиране на екологични проекти са: Републиканският бюджет, ПУДООС, Националният доверителен екофонд, фондове на ЕС – ИСПА, Кохезионен фонд /ЕФРР/, както и други международни организации и финансови институции.
Таблица 2. Източници на финансиране на консолидираните разходи, обхванати в програмния и ориентиран към резултатите бюджет за 2009 г., хил. лв
Източници на финансиране на консолидираните разходи, обхванати в програмния и ориентиран към резултатите бюджет за периода 01.01.2009–31.12.2009 г. |
Закон |
Уточнен план |
Отчет |
Общо разходи: |
1 279 961 |
1 263 181 |
472 155 |
Общо финансиране на разходите: |
1 279 961 |
1 263 181 |
472 155 |
Собствени приходи |
8 300 |
8 300 |
7 779 |
Субсидия от републиканския бюджет |
42 936 |
41 056 |
24 450 |
Целеви субсидии за общините |
82 000 |
82 000 |
72 821 |
Финансиране от ЦРБ |
14 900 |
0 |
0 |
Фондове на ЕС |
1 022 875 |
1 022 875 |
266 309 |
НДЕФ |
0 |
0 |
80 |
Трансфер от ПУДООС за МОСВ |
6 000 |
6 000 |
3 391 |
ПУДООС |
81 950 |
81 950 |
83 051 |
Заем от МБВР / ЕПСАЛ / |
21 000 |
21 000 |
14 274 |
Помощи, дарения от чужбина |
0 |
151 |
884 |
Източник: МОСВ, Отчет на МОСВ за степента на изпълнение на провежданите политики и разходите за тяхното изпълнение за 2009 г.
Със закона за държавния бюджет на Република България за 2009 г. са утвърдени разходи в размер на 57 235 965 лв., при финансиране:
-
Приходи – 8 300 000 лв.
-
Трансфер от ПУДООС – 6 000 000 лв.
-
Субсидия от Централния бюджет – 42 935 965 лв.
След извършване на корекции по бюджета на основание чл. 34, ал. 1 и 2 и чл. 34, ал. 5 от ЗУДБ уточненият план на разходите на ведомството към 31.12.2009 г. е в размер на 43 845 101 лв.
Разходи
През 2009 г. за програми в областта на околната среда са изразходвани средства в размер на 472 155 000 лв., които са с около 79,518 млн. лв. повече от 2008 г.
Разходите по програмите са декомпозирани на ведомствени и администрирани разходни параграфи. Ведомствените разходни параграфи са специфичните за програмата извършвани разходи за предоставянето на услугата от министерството на външен за него бенефициент. Администрираните разходни параграфи са всички разходи за проекти и дейности по програмата, извършвани извън министерството или разходите за резултати постигнати извън министерството - например от изпълнители по договори, общини, получатели на субсидии, трансфери и др. Ведомствените разходи по всяка програма са класифицирани в следните икономически категории: персонал, издръжка, капиталови разходи.
Таблица 3. Отчет на консолидираните разходи по бюджетните програми в рамките на изпълняваните политики, хил. лв.
ПРОГРАМИ на Министерство на околната среда и водите за периода 01.01.2009–31.12.2009 г. |
Общо консолидирани разходи, обхванати в програмния и ориентиран към резултатите бюджет |
Ведомствени разходи |
Администрирани разходи |
||
Общо |
По бюджета на ПРБК |
По други бюджети, фондове и сметки |
|||
Обща сума на разходите |
472 155 |
31 713 |
440 442 |
3 907 |
436 535 |
Политика в областта на управление на водите |
363 262 |
6 282 |
356 980 |
954 |
356 026 |
Програма 1 "Оценка, управление и опазване на водните ресурси на Република България" |
363 262 |
6 282 |
356 980 |
954 |
356 026 |
Политика в областта на управление на отпадъците |
32 457 |
2 055 |
30 402 |
0 |
30 402 |
Програма 2 "Интегрирана система за управление на отпадъците" |
32 457 |
2 055 |
30 402 |
0 |
30 402 |
Политика в областта на опазване на чистотата на атмосферния въздух |
27 001 |
978 |
26 023 |
0 |
26 023 |
Програма 3 "Подобряване качеството на атмосферния въздух в районите "горещи точки" |
26 378 |
357 |
26 021 |
0 |
26 021 |
Програма 4 "Подобряване качеството на течните горива и намаляване на вредните емисиив атмосферния въздух" |
623 |
621 |
2 |
0 |
2 |
Политика в областта на опазване на биологичното разнообразие |
7 113 |
4 228 |
2 885 |
914 |
1 971 |
Програма 5 "Съхраняване, укрепване и възстановяване на екосистеми, местообитания, видове и генетичните им ресурси" |
7 113 |
4 228 |
2 885 |
914 |
1 971 |
Политика в областта на управлението на опасните химични вещества и препарати |
824 |
817 |
7 |
7 |
0 |
Програма 6 "Контрол и управление на химичните вещества , предотвратяване на големи аварии и координация на РИОСВ по прилагане и налагане на екологичното законодателство" |
824 |
817 |
7 |
7 |
|
Политика в областта на националната система за мониторинг на околната среда и информационна обезпеченост |
7 671 |
4 666 |
3 005 |
1 327 |
1 678 |
Програма 7 "Национална система за мониторинг на околната среда и информационна обезпеченост" |
7 671 |
4 666 |
3 005 |
1 327 |
1 678 |
Политика за информиране, участието на обществеността в процеса на вземане на решения и повишаване на общественото съзнание и култура в сферата на околната среда и устойчивото развитие |
4 416 |
835 |
3 581 |
313 |
3 268 |
Програма 8 "Повишаване на обществената култура и съзнание по въпросите на околната среда и устойчивото развитие" |
4 416 |
835 |
3 581 |
313 |
3 268 |
Политика за комплексно предотвратяване и контрол на замърсяването |
15 954 |
1 602 |
14 352 |
0 |
14 352 |
Програма 9 "ОВОС и екологична оценка" |
741 |
741 |
0 |
0 |
0 |
Програма 10 "Комплексни разрешителни и защита от шум в околната среда" |
679 |
679 |
0 |
0 |
0 |
Програма 11 "Схеми за подобряване на резултатите в опазване на околната среда" |
40 |
40 |
0 |
0 |
0 |
Програма 12 "Екологична отговорност" |
14 494 |
142 |
14 352 |
0 |
14 352 |
Политика в областта на управление на дейностите по изменение на климата |
625 |
502 |
123 |
123 |
0 |
Програма 13 "Управление на дейностите по изменение на климата" |
625 |
502 |
123 |
123 |
0 |
Политика в областта на геологията, подземните богатства, опазване на земните недра |
1 607 |
1 607 |
0 |
0 |
0 |
Програма 14 "Управление на търсенето, проучването и добива на подземни богатства, опазване на земните недра" |
900 |
900 |
0 |
0 |
0 |
Програма 15 "Осигуряване на информация за геологията и суровинния потенциал на страната" |
443 |
443 |
0 |
0 |
0 |
Програма 16 "Опазване, устойчиво ползване на земите и почвите и възстановяване на почвените функции" |
264 |
264 |
0 |
0 |
0 |
Програма Администрация |
11 225 |
8 141 |
3 084 |
269 |
2 815 |
Източник: Отчет на МОСВ за степента на изпълнение на провежданите политики и разходите за тяхното изпълнение за 2009 г.
За дейности финансирани със средства от бюджета, МОСВ е изразходвало през 2009 г. средства в размер на 35 620 206 лв., което представлява 81,24 % от планираните 43 845 101 лв. За персонала на ведомството са изразходвани 65,79% от общо изразходваните, 30,62% са изразходвани за издръжка и членски внос в международни организации, 3,59 % – капиталови разходи.
Относително голям дял в изразходваните средства за издръжка, заемат външните услуги – средства за телефонни, пощенски, телекомуникационни услуги, поддръжка на софтуер и хардуер, охрана, абонаментна поддръжка на техника, наеми за помещения, публикуване на обяви по конкурси, поддръжка на уеб страниците на ведомството, поддръжка на лабораторната апаратура на ИАОС, разходи свързани с акредитация и преакредитация на лабораториите към ИАОС, средства за отпечатване на докладите свързани с дейността на МОСВ, автоуслуги, външни услуги извършвани по плановете за дейности в защитените територии – изключителна държавна собственост, технически прегледи на автомобилите, извършен превод при международни срещи и др.
Изразходваните средства за капиталови разходи представляват:
-
“Основен ремонт на дълготрайни материални активи” – изразходвани средства за СМР на водовземни съоръжения; преустройство на помещения в сградата на ИАОС в специализирана лаборатория за ГМО; основен ремонт; саниране на сгради и др.
-
“Придобиване на дълготрайни материални активи” – изразходвани средства за Влажна зона Калимок и за закупуване на копирни машини, климатик и принтери.
-
“Придобиване на нематериални дълготрайни активи” – Разходи за закупуване на програмни продукти и разходи за научни разработки, свързани с геологията.
ПУДООС
Разходите в ПУДООС е извършват по политики и програми съгласно утвърдения бюджет на предприятието за 2009 г.
През 2009 г. са изразходвани общо 93 684 300 лв. От тях 77 326 657 лв. са предоставени като безвъзмездни помощи за инвестиционни проекти, 3 762 906 лв. са предоставени като безвъзмездни помощи за неинвестиционни проекти, 7 242 018 лв. като безлихвени заеми, 1 961 868 лв. за политика в областта на администрацията и 3 390 851 лв. като трансфер към МОСВ.
Наличността в края на периода е 4 052 113 лв.
По основни направления средствата, отпуснати като безвъзмездни помощи се разпределят, както следва:
Фиг. 1. Разпределение на средствата, отпуснато от ПУДООС като безвъзмездни помощи по направления на разходване, %
Източник:ПУДООС
От направленията за разходване, преобладаващата част от средствата през 2009 г. – 89,46 % са били предназначени за финансиране на инвестиционни екологични проекти.
Безвъзмездни помощи на общини
През 2009 г. от дирекция “Финансиране на екологични проекти и дейности” е осъществено финансиране и контрол по 258 договора за инвестиционни обекти на общини. През 2009 г. са сключени 224 бр. нови договори на обща стойност 122 581 042,4 лв. (200 бр. за 115 362 745,1 лв. под формата на безвъзмездни помощи и 24 бр. за 7 218 297,34 лв. под формата на безлихвени заеми). По компоненти на околната среда изразходваните през 2009 г. за безвъзмездни помощи средства се разпределят, съгласно информацията в следващата таблица
Таблица 4. Брой договори и изразходвани средства в лв. по компоненти и фактори на околната среда през 2009 г.
Компоненти на околната среда |
Обслужвани договори |
Сума |
Води |
226 |
69 071 705 |
Отпадъци |
25 |
7 617 559 |
Въздух |
3 |
235 296 |
Биоразнообразие |
4 |
402 097 |
Общо |
258 |
77 326 657 |
Фиг. 2. Разпределение на средствата, отпуснати на общините като безвъзмездни помощи по компоненти и фактори на околната среда през 2009 г.
Източник: ПУДООС
Разпределението на средствата по компоненти на околната среда показва, че през 2009 година най-много средства са изразходвани за инвестиционни обекти в областта на водите, следвани от реализираните проекти в областта на управление на отпадъците, биоразнообразието и въздуха.
В областта на управление на водите
Разпределението на средствата по договори показва, че през 2009 г. средствата в областта на водите са били изразходвани главно за изграждане на колектори , канализационни мрежи и малки водоснабдителни обекти.
Таблица 5. Брой и разпределение на средствата по обслужвани договори в областта на водите през 2009 г., лв.
|
Обслужвани договори
|
Сума
|
ПСОВ |
5 |
942 076 |
Колектори и канализационни мрежи |
127 |
47 021 157 |
Корекции реки и дерета |
15 |
5 790 698 |
Малки водоснабдителни обекти |
79 |
15 317 774 |
Общо |
226 |
69 071 705 |
Източник: ПУДООС
Фиг. 3. Разпределение на изразходваните средства в областта на водите през 2009 г., лева
Източник: ПУДООС
В областта на управлението на отпадъците
Осигурени са средства за системи за организирано събиране и транспортиране на битовите отпадъци с цел обхващане на цялото население в общини Сухиндол, Кула, Оряхово, Роман, Хайредин, Г. Дамяново, Чипровци, Трън, Завет, Две могили, Кайнорджа, Борино, Девин, Стамболово, Върбица, Н. Козлево. Въвеждане на компостиране е финансирано в общини Петрич, Тетевен и Асеновград. Осигурени са средства за изграждане на депа за ТБО – Оряхово и Мизия, Ловеч- I-ви етап, Елхово и Болярово.
В областта на опазване на биологичното разнообразие
Осигурени са средства за “Оптимизиране на екологична мрежа НАТУРА 2000 и научни основи за устойчивото й развитие” и “Осъществяване експертно проучване за изграждане на Национална мрежа за мониторинг на черноморските делфини в България и разработване на конкретни мерки за понижаване отрицателното въздействие на риболова в периодите на хранителна размножителна миграция”.
За кампанията „За чиста околна среда” по сключените 707 договора с общини, училища, читалища, НПО са разплатени за реализирани дейности в размер на 3 260 666 лв.
В областта на опазване на атмосферния въздух
Отпуснати са средства за реализиране на проект „Система за комбинирано производство на топлинна и електроенергия” за Детска градина „I-ви юни”, с. Градина, община Първомай
Информиране, участие на обществеността в процеса на взимане на решения и повишаване на общественото съзнание и култура.
За провеждане и участие в конференции, семинари, конкурси с екологична насоченост, образователна и информационна дейност са усвоени 74 467 лв.
Осигурени са средства за провеждане на семинари: за финансиране от ПУДООС на проекти, възложени от МОСВ и регионалните структури и обучение на специалистите- инвеститорски контрол за управление и контрол на проекти.
ПРИХОДИ
Приходите в министерството се генерират от такси за издадени разрешителни; съгласуване на проекти, обекти и дейности; такси за разрешаване на вносно-износни сделки за растения и диви животни; издаване на решения по ОВОС; издаване на становища и комплексни разрешителни; приходи от сключени договори по искане на клиенти за изготвяне на становища за екологичното състояние на обекти, за преценка на необходимостта от ОВОС, оценки за екологосъобразността на проекти за инвестиционни предложения за строителство и издаване на становища, такси за ползване на геоложка информация, по силата на ПМС № 253 от 20.09.2004 г.
В системата на министерството, приходите и доходите от собственост се формират от продажби на услуги, включващи договори за извършване на лабораторни анализи, договори за извършване на услуги за мониторинг на околната среда , приходи от сключени договори по искане на клиенти за изготвяне на становища за екологичното състояние на обекти, за преценка на необходимостта от ОВОС, оценки за екологосъобразността на проекти за инвестиционни предложения в строителството и издаване на становища, приходи от ползване на почивните бази собственост на МОСВ. За извършени пробовземания и физико-химични анализи, при констатирано превишаване на законоустановените норми за допустими емисии, се издават заповеди за калкулация. Разходите се заплащат от фирмата замърсител.
Таблица 6. Планирани и отчетени приходи през 2009 г., хил. лв.
ПРИХОДИ за периода 01.01.2009 - 31.12.2009 г. |
Закон |
Уточнен план |
Отчет |
Общо приходи: |
8 300 |
8 722 |
8 663 |
Данъчни приходи |
0 |
0 |
0 |
Неданъчни приходи |
8 300 |
8 300 |
7 779 |
Приходи и доходи от собственост |
1 965 |
1 737 |
1 447 |
Държавни такси |
5 216 |
5 114 |
5 032 |
Глоби, санкции и наказателни лихви |
1 119 |
1 230 |
1 065 |
Други |
0 |
219 |
235 |
Помощи, дарения и други безвъзмездно получени суми |
0 |
422 |
884 |
Източник: МОСВ, Отчет на МОСВ за степента на изпълнение на провежданите политики и разходите за тяхното изпълнение за 2009 г.
Изпълнението на приходите за 2009 г. е в размер на 8 663 млн. лв., което представлява преизпълнение на приходите от държавни такси и получените през годината средства по международни програми и проекти. През 2009 г. са постъпили суми в размер на 1 064 951 лв. при план 1 230 150 лв., като размерът на средствата представлява 20 % от наложените санкции, както и глоби по издадени наказателни постановления.
Приходи на ПУДООС
На основание чл. 61, ал. 5, от ЗООС приходите на ПУДООС се формират от таксите, определени със специалните закони в областта на околната среда (т. 1); целево предоставени средства от държавния бюджет за екологични програми, когато за това има решение на компетентните органи (т. 2); глоби и имуществени санкции за административни нарушения по този закон, Закона за водите, Закона за почвите, Закона за управление на отпадъците, Закона за лечебните растения, Закона за защитените територии, Закона за чистотата на атмосферния въздух, Закона за подземните богатства, Закона за биологичното разнообразие и Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и препарати, наложени от министъра на околната среда и водите или оправомощени от него лица (т. 5) и други.
Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда започва 2009 г. с наличност в размер на 32 372 828 лв.
Постъпленията по сметката на ПУДООС към 31.12.2009 г. са в размер на 97 681 646 лв., от които:
Фиг. 4. Планирани и отчетени приходи в ПУДООС., млн. лв.
Графиката визуализира съотношението на планираните средства и постъпленията в ПУДООС през 2009 г.
По-ниската стойност на отчетените постъпления по Закона за водите се дължи на по-малка събираемост на таксите за водоползване и ползване на водни обекти на база издадени разрешителни, както и по-малко събрани просрочени задължения от Басейновите дирекции чрез Агенцията за държавни вземания и най-вече на задължения на В и К Дружествата.
По-високия процент постъпления по Закона за управление на отпадъците се дължи на изпълнение на ПМС 120 от 30.05.2008 г.
По-малкия процент събрани такси по Закона за защитените територии и правилника към него се дължи на намаленото ползване на природни ресурси.
Увеличеното потребление на мазут със съдържание на сяра над 1%, води до увеличаване на постъпленията от такси по Закона за опазване чистотата на атмосферния въздух.
Неизпълнението на плана за приходите от дейността на инсинератора се дължи на намалени количества третирани болнични отпадъци, вследствие на преминаване на някои болници към превозвачи на събрани болнични отпадъци, които имат собствени автоклавни съоръжения.
Завишаването на приходите по погасителни вноски от заеми се дължи на ефективните действия на експертите от Дирекция „АПФО” за възстановяване на заемите и просрочените задължения от кредитополучателите.
Санкции
В съответствие с цялостната политика, която Министерство на околната среда и водите провежда по отношение контрола върху състоянието на компонентите на околната среда и факторите влияещи върху тях, през 2009 г. за замърсяване на околната среда над пределно допустимите норми, на стопанските субекти са наложени 362 бр. санкции (текущи и еднократни), на обща стойност 527 579 лв., разпределени както следва:
за замърсяване на:
-
водни обекти – 191 бр., на обща стойност 258 720 лв.;
-
атмосферния въздух – 168 бр., на обща стойност 237 922 лв.;
-
земната повърхност и почви – 3 бр., на обща стойност 30 937 лв.
Постъпленията от всички наложени през 2009 г. и от действащи санкции от предходни години възлизат на 1 914 149 лв.
Съгласно Закона за опазване на околната среда, 80% от преведените от стопанските субекти суми по тези санкции постъпват в общинските бюджети на териториите, на които се намират съответните санкционирани обекти - замърсители. Постъпилите средства следва да се изразходват за екологични проекти и дейности по приоритети, определени в общинските програми за околна среда. Средства, в размер на 1 531 319 лв. са предоставени на 138 общини.
Глоби
За неспазване на разпоредбите на Закона за опазване на околната среда (ЗООС) и други секторни закони са въведени административнонаказателни разпоредби, които се прилагат спрямо стопански субекти и физически лица. За констатирани нарушения на екологичното законодателство са издадени 860 бр. наказателни постановления, на обща стойност 1 350 000 лв., разпределени както следва:
-
воден сектор (Закон за водите, ЗООС, Закон за подземните богатства) – 89 бр., на стойност 152 200 лв.;
-
въздух (Закон за чистотата на атмосферния въздух, ЗООС) – 157 бр., на стойност 233 000 лв.;
-
отпадъци (Закон за управление на отпадъците, Закон за административните нарушения и наказания, ЗООС) – 198 бр., на обща стойност 222 600 лв.;
-
други (Закон за лечебните растения, Закон за биологичното разнообразие, Закон за защитените територии, Закон за защита от вредното въздействие на химичните вещества и препарати, Закон за административните нарушения и наказания, ЗООС и други закони, по които са вменени компетенции на контролните органи на МОСВ) – 416 бр., на обща стойност 742 200 лв.
Фиг. 5. Наложени санкции и издадени наказателни постановления за периода 2003–2009 г., хил. лв.
Източник: МОСВ