ExEA MoEW EEA

Национален доклад за състоянието и опазването на околната среда в Република България през 2009 г. (издание 2011 г.)

Лични средства

Инструменти за интегриране на целите за опазване на околната среда в инвестиционни проекти и действащи инсталации

През 2009 г. дирекция “Превантивна дейност” на МОСВ работи по програмите, подчинени на изпълнението на стратегическата цел за интегриране на политиката по околна среда и на екологичните проблеми в секторните политики за постигане на устойчиво развитие:

  • “ОВОС и Екологична оценка”;

  • “Комплексни разрешителни”;

  • “Схеми за подобряване на резултатите в опазването на околната среда”;

  • “Екологична отговорност”, която се обединява с програма “Отстраняване на минали екологични щети, настъпили до момента на приватизация”;

  • “Предотвратяване на големи аварии”.

Разработен е проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда (ЗИД на ЗООС). Частта, касаеща предотвратяването на големи аварии в ЗООС, е допълнена и изменена съгласно изискванията на ЕС, с цел да се осигури пълно транспониране на Директива 96/82/ЕО на Съвета от 9 декември 1996 година относно контрола на опасностите от големи аварии, които включват опасни вещества (ОВ, L 10/14.1.1997), допълнена с Директива 2003/105/EО от 16 декември 2003 г. ЗИД на ЗООС е обнародван в Държавен вестник, брой 103 от 29 декември 2009 г.

Със същия ЗИД на ЗООС е отменено изискването за регистриране на експерти по ОВОС и ЕО и поддържането на публичен регистър от МОСВ на тези експерти. Преодоляно е закъснението по изготвянето и приемане на ПМС за изменение и допълнение на Наредбата за условията и реда за извършване на ОВОС във връзка с направени промени в ЗООС през 2008 г.

През 2009 г. е разработена и приета нова Наредба за условията и реда за издаване на комплексни разрешителни (приета с ПМС № 238 от 02.10.2009 г., обн. ДВ. бр.80 от 09.10. 2009 г., попр. ДВ. бр.97 от 08.12. 2009 г.).

Оценка на въздействието върху околната среда

Резултатите от практическото прилагане на законодателството по ОВОС в периода от 01.01.2009–31.12.2009 г. са представени в таблици 1 и 2.

Процедури по ОВОС

Таблица 1. Решения по ОВОС на инвестиционни предложения за 2009 г.

МОСВ/РИОСВ

Решения по ОВОС

 

Общо

 

Одобрява

Не одобрява

прекратени процедури

МОСВ

27

25

-

2

Благоевград

3

3

-

-

Бургас

67

67

-

-

Варна

3

2

1

-

Велико Търново

2

2

-

-

Враца

2

2

-

-

Монтана

4

4

-

-

Пазарджик

4

4

-

-

Перник

1

1

-

-

Плевен

4

4

-

-

Пловдив

9

9

-

-

Русе

1

1

-

-

Смолян

6

6

-

-

София

4

3

1

-

Стара Загора

6

6

-

-

Хасково

7

7

-

-

Шумен

-

-

-

-

ОБЩО РИОСВ

123

121

2

-

Общо

150

146

2

2

Забележка: Министърът на околнат среда и водите е постановил 1 Решение за изменение и допълнение на Решения по ОВОС (Решение за АМ „Тракия”)

Преценяване на необходимостта от ОВОС

Таблица 2. Издадени решения за преценяване на необходимостта от ОВОС за 2009 г.

МОСВ/РИОСВ

Решения за преценяване на необходимостта от ОВОС

Общо

Да се извърши ОВОС

Да не се извършва ОВОС

еPкратени процедури

МОСВ

53

1

42*

10

Благоевград

70

5

62

3

Бургас

265

42

221

2

Варна

379

89

290

-

Велико Търново

70

1

58

11

Враца

51

2

49

-

Монтана

99

12

87

-

Пазарджик

65

9

56

-

Перник

122

8

113

1

Плевен

115

8

105

2

Пловдив

197

11

184

2

Русе

112

2

107

3

Смолян

63

15

48

-

София

262

4

258

-

Стара Загора**

119

10

109

-

Хасково

125

4

121

-

Шумен

44

2

41

1

ОБЩО РИОСВ

2158

224

1909

25

Общо

2211

225

1951

35

* Решение № 24-ПР/2010 г. на министъра на околната среда и водите е отменено с Решение № 38-ПР/2009 г.
** РИОСВ – Стара Загора има 1 Решение за поправка на фактическа грешка

През 2009 г. се забелязва тенденция към идентично ниво на броя на издадените от МОСВ и РИОСВ решения по ОВОС спрямо тези през 2008 г. По-голямата част от проведените процедури и постановени решения по ОВОС от министъра на околната среда и водите през 2009 г. се отнасят до инвестиционни предложения за добив на подземни богатства, изграждане на пътища, разширения на съществуващи обекти в експлоатация, туристически обекти и др.

При постановените решения за преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС се забелязва значително намаляване на техния общ брой спрямо 2008 г. (3196 бр.), като вече има повече случаи на прекратени процедури по ОВОС или преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС основно поради непълнота на предоставяна от възложители информация и документация или недопустимост на намерения спрямо режими на защитени територии или защитени зони.

Екологична оценка

Резултатите от прилагането на законодателството по ЕО през 2009 г. са представени в таблици 3 и 4.

Преценяване на необходимостта от ЕО

Таблица 3. Становища по екологични оценки през 2009 г.

МОСВ/РИОСВ

Становища по ЕО

Общо

Съгласува

Не съгласува

МОСВ

6

6

-

Благоевград

2

2

-

Бургас

15

14

1

Варна

1

1

-

В. Търново

-

-

-

Враца

-

-

-

Монтана

-

-

-

Пазарджик

-

-

-

Перник

2

2

-

Плевен

-

-

-

Пловдив

-

-

-

Русе

-

-

-

Смолян

1

1

-

София

4

4

-

Стара Загора

-

-

-

Хасково

-

-

-

Шумен

1

1

-

ОБЩО РИОСВ

26

25

1

Общо

32

31

1

Преценяване на необходимостта от ЕО

Таблица 4. Решения за преценяване на необходимост от екологична оценка през 2009 г.

МОСВ/РИОСВ

Решения за преценяване на необходимостта от ЕО

Общо

Да се извърши ЕО

Да не се извършва ЕО

прекратени процедури

МОСВ

6

1

-

5

Благоевград

9

-

9

-

Бургас

59

-

59

-

Варна

91

15

76

-

В. Търново

6

-

6

-

Враца

1

-

1

-

Монтана

1

1

-

-

Пазарджик

19

-

19

-

Перник

42

-

42

-

Плевен

11

1

10

-

Пловдив

23

3

20

-

Русе

49

2

47

-

Смолян

11

2

9

-

София

25

2

23

-

Стара Загора

4

-

4

-

Хасково

27

-

27

-

Шумен

6

-

6

-

ОБЩО РИОСВ

384

26

358

-

Общо

390

27

358

5

През 2009 г. МОСВ е издало 6 решения за преценяване необходимостта от извършване на ЕО за планове. Едно от решенията е с характер „да се извърши екологична оценка” и същото е постановено за проекта на Националния план за действие за възобновяеми енергийни източници за периода 2011–2020 г. Останалите 5 решения са за прекратяване на процедурата по ЕО, в т.ч. и оценка на съвместимост, като 4 от тях са за Подробни устройствени планове – Планове за регулация и застрояване за изграждане на жилищни сгради в землището на с. Българево, Община Каварна, Област Добрич, а последното е за изменението на Общия устройствен план (ОУП) на Община Бяла, Област Варна.

През 2009 г. от МОСВ са издадени 6 становища по екологична оценка, одобрени за съгласуване на 6 заседания на МК. Становищата, издадени от МОСВ, са за съгласуването на Изменение на ОУП на град София и Столична община, Изменение на ОУП на курортен комплекс „Пампорово”, в частта на Община Чепеларе, План за управление на речните басейни (ПУРБ) в Западнобеломорския район, ПУРБ в Черноморския район, ПУРБ в Източнобеломорския район и ПУРБ в Дунавския район.

През 2009 г. в съответствие с разпоредбите на Закона за опазване на околната среда и Наредба №1/26.02.2003 г. за реда за създаване и поддържане на публичен регистър на експертите, извършващи екологична оценка и ОВОС и реда за кандидатстване на лицата за вписване в регистъра (изм. и доп., ДВ, бр. 100 от 13.12.2005 г.), от Министъра на околната среда и водите са издадени удостоверения за вписване в регистъра на 104 физически лица, които могат да извършват оценка на въздействието върху околната среда и екологична оценка, в това число 75 нови регистрации и 29 бр. - за подновяване на регистрацията на експерти, вписани в публичния регистър.

Основните цели и приоритети в следващите години в областта на ОВОС и ЕО са насочени към подобряване на практическото прилагане на процедурите, по-специално:

  • Широко и адекватно прилагане на екологичната оценка на планове и програми и по-специално на този вид стратегически документи, отразяващи секторни политики (в областите “транспорт”, “туризъм”, “селско стопанство”, “горско стопанство”). В тази връзка е необходимо да продължи тясното сътрудничество с централните власти, по-специално с МРРБ, за интегриране на изискванията за опазване на околната среда в планове, програми и стратегии, чрез предвиждане на най-ранния етап на процедура по екологична оценка;

  • Навременно и качествено провеждане на процедурите по ОВОС за инвестиционни предложения, в т.ч. и ОВОС в трансграничен контекст и съвместяването с процедурата по оценка за съвместимостта по реда на Закона за биологичното разнообразие. Наложително е да продължи работата с местните власти за укрепване на техния капацитет при съобразяване на изискванията за ОВОС и екологична оценка при издаването на актове по Закона за устройство на територията;

  • Укрепване на административния капацитет на работещите по ОВОС и екологична оценка, в т.ч. осигуряване на достатъчно като брой експерти в системата, както и обучение, обмяна на опит, консултации и др.;

  • Облекчаване на административните режими чрез намаляване на срокове за извършването им, анализиране на възможности за съвместяване с други административни режими;

  • Децентрализация на процедурата по ОВОС и ЕО към регионалните структури.

Комплексно предотвратяване и контрол на замърсяването

В изпълнение на дейностите, свързани с прилагане на изискванията на законодателството по комплексни разрешителни (КР), през 2009 г. са издадени общо 52 броя решения по процедури за комплексни разрешителни от следните категории промишлени дейности съгласно Приложение № 4 на ЗООС:

  • Горивни инсталации с номинална топлинна мощност, превишаваща 50 MW;

  • Рафинерии за суров нефт и газ;

  • Инсталации за производство на чугун и стомана;

  • Леярни за черни метали;

  • Инсталации за производство на необработени метали, различни от упоменатите в т.2.2, 2.3 и 2.4 от руди, обогатени продукти или отпадъци от метали чрез металургични химични и електролитни процеси;

  • Инсталации за претопяване, включително сплавяне на метали, различни от изброените в т.2.2, 2.3, и 2.4;

  • Инсталации за повърхностна обработка на метали и пластмаси чрез електролитни или химически процеси;

  • Инсталации за производство на циментен клинкер, стъкло и минерални влакна;

  • Инсталации за изработване на керамични продукти чрез изпичане;

  • Химически инсталации за производство на основни органични вещества;

  • Химически инсталации за производство на основни неорганични вещества;

  • Химически инсталации за производство на биоциди и основни продукти за защита на растенията;

  • Депа за отпадъци;

  • Инсталации за обезвреждане или оползотворяване на опасни отпадъци;

  • Инсталации за произвоство на целулоза, хартия и картон;

  • Инсталации за предварителна обработка или багрене на влакна;

  • Инсталации за интензивно отглеждане на птици и свине.

От издадените 52 решения по процедури за комплексни разрешителни 29 бр. решения са за издаване на КР. От тях 7 бр. са за изграждане и експлоатация на нови инсталации, сред които „Фуражи - 2000” ООД, гр. Кърджали, „ФАУСТИНА ГРУП” ООД, гр. Враца, Депо за неопасни отпадъци и Инсталация за билогично разграждане по закрит способ, с. Шишманци, Регоанално депо Перник, „Челопеч Майнинг” ЕАД, с. Челопеч и др.

От общия брой 52 решения по процедури за комплексни разрешителни през 2009 година 9 броя са решения за неиздаване на комплексни разрешителни за инсталации от следните категории промишлени дейности:

  • Инсталации за производство на необработени метали, различни от упоменатите в т. 2.2, 2.3 и 2.4 от руди, обогатени продукти или отпадъци от метали чрез металургични химични и електролитни процеси;

  • Инсталации за производство на керамичнипродукти чрез изпичане;

  • Инсталации за интензивно отглеждане на птици и свине;

  • Депа за отпадъци;

поради неосигуряване от страна на оператора на съответствие на инсталацията с изискванията на законодателството по околна среда, на основание чл.123, ал. 4 от Закона за опазване на околната среда и чл.11, ал.2 от Наредбата за условията и реда за издаване на комплексни разрешителни (ПМС № 238/02.10.2009 г., попр. ДВ бр. 97/08.12.2009 г.).

От общия брой 9 решения за неиздаване, 5 са за депа за отпадъци: Депо за неопасни отпадъци на община Гълъбово, Депо за неопасни отпадъци на община Раднево, Депо за неопасни отпадъци – Сгуроотвал на „Топлофикация – Сливен”, Депо за неопасни отпадъци на Община Сунгурларе и Депо за неопасни отпадъци на община Бургас, депо „Братово”. Мотивът за изготвяне на тези решения е преустановяване експлоатацията на общинските депа до 16.07.2009 г.

През 2009 г. няма издадени решения за неиздаване на комплексни разрешителни за нови инсталации.

През 2009 г. са актуализирани 9 комплексни разрешителни, сред които са „АГРИЯ” АД, гр. Пловдив, „Ей и Ес-3С МАРИЦА ИЗТОК 1”, „ИНСА ОЙЛ” ООД, гр. Раковски, „ХОЛСИМ” АД гр. Плевен и др.

За периода 01.01.2009 г. – 31.12.2009 г. в Изпълнителна агенция по околна среда са подадени общо 28 броя заявления за издаване на КР.

През 2009 г. са издадени 5 бр. решения за поправяне на КРи са отменени 2 бр. КР. Общият брой на издадените комплексни разрешителни за действащи инсталации до края на 2009 г. е 266 броя.

Контролът по изпълнението на условията в издадените КР се извършва основно от РИОСВ. Басейновите дирекции за управление на водите също имат контролни функции върху изпълнението на съдържащите се в издадените КР условия и при необходимост извършват проверки съвместно с РИОСВ.

В резултат на осъществените 349 проверки през отчетния период е установено неизпълнение на условията в издадените КР от 90 бр. оператора на инсталации разположени на територията на РИОСВ – Хасково, Стара Загора, Перник Пловдив и др. Дванадесет инсталации са спрени поради липса на издаденото КР. Инсталации с издадено КР, изведени от експлоатация (временно или окончателно) от операторите – 47 бр. От направените общо 684 предписания, неизпълнени с изтекъл срок на изпълнение са 91 бр.

Във връзка с установените несъответствия са съставени 170 акта за установяване на административно нарушение и са издадени 46 наказателни постановления.

Основни цели и приоритети по комплексното предотвратяване и контрол на замърсяването са:

  • Разработване, изменение и допълнение на нормативни актове;

  • Поддържане на методическото осигуряване на необходимото ниво чрез издаване/актуализиране на методики, указания, инструкции;

  • Преразглеждане и актуализиране или издаване на нови комплексни разрешителни за всички планирани промени в работата на промишлените инсталации.

Доброволни схеми

Организациите могат да поемат доброволни ангажименти по отношение на опазването на околната среда при осъществаване на своята дейност, разработването, производството, предлагането и ползването на продукти. Доброволните ангажименти се прилагат чрез Схема на Общността по управление по околна среда и одит (ЕМАS) и Схемата на ЕС за екомаркировка. Съгласно Закона за опазване на околната среда (изм. ДВ. бр.52 от 6 юни 2008 г.) Министърът на околната среда и водите е компетентният орган по прилагането на двете схеми в България.

Въпреки транспонирането на двете схеми на Общността в национални схеми още преди присъединяването на България към Европейския съюз и отразяването им в националното законодателство след 2007 г., в страната няма регистрирани организации по схемата EMAS, както и продукти/услуги с присъдена екомаркировка на ЕС.

Основните цели и приоритети в следващите години в областта на доброволните ангажименти продължава да бъде тяхното популяризиране сред заинтересованите страни и широката общественост.

Екологична отговорност

През 2009 г. продължи прилагането на Закона за отговорността за предотвратяване и отстраняване на екологични щети (ЗОПОЕЩ) и подзаконовата нормативна уредба към него. В резултат от прилагането на закона са регистрирани 9 случая на непосредствена заплаха за възникване на екологични щети, за които от компетентните органи са издадени заповеди за предприемане на превантивни мерки от операторите. Издадени са 5 заповеди от РИОСВ – Пловдив, 4 – от Басейнова дирекция „Източнобеломорски район” – Пловдив. Издадена е и 1 бр. заповед от министъра на околната среда и водите, на основание предложение от Басейнова дирекция „Източнобеломорски район” – Пловдив. През 2009 г. в МОСВ са постъпили заявления за вписване в публичния регистър на операторите по ЗОПОЕЩ от оператори, извършващи дейности по Приложение №1 на ЗОПОЕЩ (873 бр.) и от компетентни органи за издадените от тях разрешения и регистрационни документи за дейности по Приложение №1 на ЗОПОЕЩ.

Програми за отстраняване на минали екологични щети

През 2009 г. продължи изпълнението на дейностите по програмите за отстраняване на екологичните щети на следните предприятия: “Асарел-Медет” АД – Панагюрище, “Нефтохим” АД – Бургас, “Агрополихим” АД – Девня, „ОЦК”АД – Кърджали, “Горубсо Лъки” АД – Лъки, “Горубсо Мадан” АД – Мадан, “Елаците Мед” АД – с. Мирково, „Пирел” АД – гр. Гоце Делчев, „Индустриална зона Варна – запад” ЕООД – Девня (площадка „Стар содов завод – Девня), „Мина Балкан 2000” АД – гр. Твърдица, „Брикел” АД – гр. Гълъбово, „Лагерен завод” – обособена част на „ВМЗ” ЕАД – гр. Сопот и „Електроразпределение Столично” АД и „Електроразпределение Плевен” АД.

Програмите се изпълняват на основание законовите разпоредби (пар.9 от ПЗР на ЗООС) и Наредбата за условията и реда за определяне на отговорността на държавата и за отстраняване на нанесените щети върху околната среда, причинени от минали действия или бездействия, при приватизация (приета с ПМС №173/2004 г., обн. ДВ бр. 66/30.07.2004 г., посл. изм. и доп. бр. 65/2007 г., обн. ДВ бр. 65/10.08.2007 г.).

Програмите са на различен етап на изпълнение. Разгледани са 34 отчети и проекти по програмите от Междуведомствения експертен екологичен съвет – специализиран състав на Висшия експертен екологичен съвет на МОСВ. През 2009 г. завърши изпълнението на програмата за отстраняване на миналите щети на „Брикел” АД – гр. Гълъбово. От програмите, чието изпълнение продължава, в най-напреднала фаза е изпълнението на програмата на “Асарел-Медет” АД – Панагюрище, „Индустриална зона Варна – запад”.

За финансиране на дейностите по програмите от държавния бюджет за 2009 г. са усвоени общо 14 274 000 лв.

Основната цел и насоки за работа в следващите години са:

  • Осъществяване и подобряване на контрола върху изпълнението на програмите за отстраняване на екологичните щети, причинени от минали действия или бездействия и Програмите за привеждане дейностите на предприятията в съответствие с изискванията на нормативната уредба по околна среда;

  • Провеждане на срещи за методическо подпомагане на експертите от системата на МОСВ и на членовете на Междуведомствения експертен екологичен съвет.

Предотвратяване на големи аварии

Целта на Директивата Севезо II е предотвратяване на опасностите от големи аварии, свързани с опасни химични вещества и ограничаване на последствията от тях за човешкото здраве и околната среда.

Изискванията на Директива Севезо II са транспонирани в българското законодателство в:

През месец януари 2009 г. започна изпълнението на Туининг проект BG/2007/IB/EN/03 „Прилагане и налагане на директива 2003/105/ЕС, изменяща директива 96/82/ЕС (Севезо II), относно контрола на големи аварии с опасни вещества между Австрийската федерална агенция по околна среда и МОСВ – отдел "Опасни химични вещества", дирекция "Превантивна дейност". Основни цели на проекта са:укрепване на административния капацитет на национално и регионално ниво по отношение на оценка на документите, свързани с издаване на разрешителни по чл. 104 от ЗООС, както и при извършване на проверки на обекти, притежаващи такова разрешително. Проведено е обучение на експертите от компетентните органи – във връзка с изпълнение на задачите, произтичащи от законодателството, свързано с прилагане на директива „Севезо”. Изготвено e и публикувано на интернет страницата „Химични вещества Ръководство за прилагане на чл. 9, параграф 6 на Директивата 96/86/ЕО (СЕВЕЗО ІІ). Проведени са четири пилотни проверки с участие на европейски консултанти и представители на комисията по чл. 157а от ЗООС.

През 2009 г. за предприятия и съоръжения, където са разположени опасни химични вещества в количества, равни или по-големи от тези, посочени в приложение 3 на ЗООС, са постъпили 16 бр. заявления за издаване на разрешителни по чл. 104 от ЗООС и 5 бр. заявления за преразглеждане на издадено разрешително по чл. 104 от ЗООС. През 2009 г. са издадени са 16 разрешителни и 4 решения с конкретни условия по чл. 104 от ЗООС (9 броя са за предприятия и/или съоръжения с висок рисков потенциал и 11 броя са за предприятия и/или съоръжения с нисък рисков потенциал). От проведените процедури за издаване на разрешителни по чл. 104 от ЗООС през 2009 г., 11 бр. са за изграждане и експлоатация на нови предприятие и/или съоръжения (сред които са: “Шамот” АД, с. Елин Пелин, гара Елин Пелин; “Челопеч Майнинг” ЕАД, с. Челопеч; “КЦМ” АД, гр. Пловдив; “Склад за препарати за растителна защита” гр. Стара Загора и гр. Пловдив с оператор “Еуроспед” ЕООД, гр. София; “Лукойл – България” ЕООД, ПСБ “Пловдив”, ПСБ “Ихтиман” и ПСБ “Илиянци”; “Газ Трейд” АД, гр. Асеновград; “Петрол газ” ООД, гр. Пловдив; “Мини Открит Въгледобив” ЕАД, гр. Перник). През 2009 г. са обработени 64 броя становища от компетентните органи по чл. 110а, ал. 2 на ЗООС.

На фиг. 1 са представени данните за издадените разрешителни и решения за периода 2006–2009 г.

Фиг. 1. Разпределение на броя на издадените разрешителни и решения по рисков потенциал за периода 2006–2009 г.
4prevention_html_11760a95.gif

Източник: МОСВ

Анализът на данните показва, че броят на издадените разрешителни през 2007 г. e най-голям, а през 2009 г. най-малък. Предвид факта, че това законодателство обхваща определен вид и количества опасни химични вещества, броят на издадените разрешителни през следващите години ще намалява и постепенно се очаква да се увеличи броят процедурите, свързани с актуализиране и/или преразглеждане на издадените разрешителни.

Съгласно изискванията на чл. 114, ал.1 от ЗООС, Министърът на околната среда и водите води публичен регистър на издадените разрешителни по чл. 112 от ЗООС и на отказите по чл. 112б, ал.1 и 2 от ЗООС. Регистърът е публикуван на интернет страницата на МОСВ: http://www.moew.government.bg – “Ключови теми” – “Химични вещества” – “Севезо II” – “Регистър”.

През 2009 г. е осъществен контрол на 121 бр. обекта, на които е издадено разрешително по чл. 104 от ЗООС по изпълнението на задълженията на оператора по чл.157а от ЗООС. Контролът се извършва чрез съвместни проверки от определени със заповед на министъра на околната среда и водите комисии, съставени от представители на териториалните и регионалните структури на Министерството на околната среда и водите, Министерството на здравеопазването, Министерството на вътрешните работи, Държавната агенция за метрологичен и технически надзор и упълномощени представители на областните управители и на кметовете на общините.

В таблица 5 е представен броят на обектите, които подлежат на контрол по чл. 157а от ЗООС и броя на издадените разрешителни и решения по чл. 104 от ЗООС разпределени по РИОСВ.

Таблица 5. Брой на обектите, които подлежат на контрол по чл. 157а от ЗООС и брой на издадените разрешителни и решения по чл. 104 от ЗООС, разпределени по РИОСВ за 2009 г.

РИОСВ

Обекти на които е осъществен контрол по чл.157а от ЗООС през 2009 г. с издадено разрешително по чл.104 от ЗООС, (брой)

Брой на издадените разрешителни и решения по чл.104 от ЗООС през 2009 г., (брой)

 

Нисък рисков потенциал

Висок рисков потенциал

Нисък рисков потенциал

Висок рисков потенциал

Благоевград

2

0

0

0

Бургас

5

4

2

0

Варна

5

6

1

0

Велико Търново

5

5

0

3

Враца

2

4

0

0

Монтана

0

2

1

0

Пазарджик

4

2

0

0

Плевен

6

2

0

0

Пловдив

6

5

1

1

Русе

14

4

1

2

Стара Загора

5

8

1

1

София

9

4

2

0

Смолян

3

0

1

0

Хасково

0

2

0

0

Шумен

3

1

0

2

Перник

3

0

1

0

Общо:

72

49

11

9

Общо за РИОСВ:

121

20

Източник: МОСВ

МОСВ е водещият компетентен орган по всички въпроси на Севезо II. МОСВ е и централното звено за контакт за всички предприятия, попадащи в обхвата на Севезо II и всички други органи, отговорни за издаването на разрешителни, контрол и проверки, координация между министерствата, държавните агенции, общините, областите и Регионалните инспекции по околна среда и води (РИОСВ) и прилагането и налагането на Севезо II.

Основни цели и приоритети по предотвратяване на големи аварии с опасни вещества и за ограничаване на последствията от тях:

  • Издаване на нови и/или преразглеждане на издадени разрешителни по чл. 104 от ЗООС в законоустановения срок;

  • Предприемане на всички необходими мерки за предотвратяване на големи аварии с опасни вещества и ограничаване на последствията от тях за живота и здравето на хората и за околната среда;

  • Контрол на изпълнението на задълженията на оператора.







Профил на купувача - обществени поръчки


Такси за предоставяне на административни услуги по разрешителни режими


Тарифа за таксите, които се събират в системата на МОСВ


Достъп до обществена информация


Защита на личните данни


Сигнали по ЗЗЛПСПОИН


Национален доклад за състоянието и опазването на околната среда


Годишен бюлетин за качество на атмосферен въздух (КАВ)


Тримесечен бюлетин

 


Ежедневен бюлетин за качеството на въздуха


Последни регистрирани превишения на алармените прагове за NO2, SO2 и O3


Достъп на общини до данни за качество на въздуха в реално време


Ежедневен бюлетин за радиационната обстановка


EURDEP-widget (Европейска платформа за обмен на радиологични данни)


Националeн регистър за квоти за емисии на парникови газове


Национална информационна система за докладване по ЕРИПЗ


Мониторинг на отпадъците (информационна система, публични регистри)


Национална система за мониторинг на биологично разнообразие


Червена книга на Република България


Оперативна програма „Добро управление”


Проекти по Оперативна програма "Околна среда" 2014 - 2020 г.


"Проект „Корине земно покритие 2018 - България”


Проект по Оперативна програма "Околна среда" 2007 - 2013 г.


Програма "Хоризонт 2020" на ЕС за научни изследвания и иновации


Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж"


Проект по Оперативна програма "Административен капацитет"


Програма за Консултантска Помощ (ААР)


BG02.PDP1 „Надграждане на геоинформационната система за управление на водите и докладване“


BG03.PDP1 Проект "Подобряване на Информационната система към Националната система за мониторинг на биологичното разнообразие (IBBIS)"


Регистър на защитените територии в България


Регистър на вековните дървета в България


Бюлетин за климатичната адаптация в Европа (ADAPT)

Вход


Забравена парола?







Профил на купувача - обществени поръчки


Такси за предоставяне на административни услуги по разрешителни режими


Тарифа за таксите, които се събират в системата на МОСВ


Достъп до обществена информация


Защита на личните данни


Сигнали по ЗЗЛПСПОИН


Национален доклад за състоянието и опазването на околната среда


Годишен бюлетин за качество на атмосферен въздух (КАВ)


Тримесечен бюлетин

 


Ежедневен бюлетин за качеството на въздуха


Последни регистрирани превишения на алармените прагове за NO2, SO2 и O3


Достъп на общини до данни за качество на въздуха в реално време


Ежедневен бюлетин за радиационната обстановка


EURDEP-widget (Европейска платформа за обмен на радиологични данни)


Националeн регистър за квоти за емисии на парникови газове


Национална информационна система за докладване по ЕРИПЗ


Мониторинг на отпадъците (информационна система, публични регистри)


Национална система за мониторинг на биологично разнообразие


Червена книга на Република България


Оперативна програма „Добро управление”


Проекти по Оперативна програма "Околна среда" 2014 - 2020 г.


"Проект „Корине земно покритие 2018 - България”


Проект по Оперативна програма "Околна среда" 2007 - 2013 г.


Програма "Хоризонт 2020" на ЕС за научни изследвания и иновации


Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж"


Проект по Оперативна програма "Административен капацитет"


Програма за Консултантска Помощ (ААР)


BG02.PDP1 „Надграждане на геоинформационната система за управление на водите и докладване“


BG03.PDP1 Проект "Подобряване на Информационната система към Националната система за мониторинг на биологичното разнообразие (IBBIS)"


Регистър на защитените територии в България


Регистър на вековните дървета в България


Бюлетин за климатичната адаптация в Европа (ADAPT)

Вход


Забравена парола?

Copyright 2000-2021 © Изпълнителна агенция по околна среда (ИАОС)

Дизайн и изработка: ИАОС